تهران- ایرنا- مدیرکل دفتر امور چاپ وزارت فرهنگ با تاکید بر اینکه واردات صنعت چاپ به حداقل رسیده است، گفت: وزارت فرهنگ در راستای جهش تولید با جدیت تمام تلاش کرده تا واردات چاپی در این صنعت به زیر ۱۰ درصد برسد.

به گزارش خبرنگار کتاب ایرنا، آیین افتتاحیه دهمین نکوداشت هفته علوم و فناوری چاپ ایران با محوریت نشست علمی- تخصصی فناوری و صنعت چاپ، با شعار «جهش تولید با مشارکت مردم برای ایران» به مناسبت دهمین نکوداشت هفته علوم و فناوری چاپ ایران در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

جهش تولید مانند اقتصاد مقاومتی بن بستی نخواهد داشت و صنعت چاپ نیز در همین راستا می تواند به عنوان مکملی در همه صنایع و حوزه ها نقش خود را ایفا کند

مدیرکل دفتر امور چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این آیین با اشاره به جایگاه صنعت چاپ در کشور اظهار کرد: وزارت فرهنگ مفتخر است توانسته میزبان معنوی هفته نکوداشت صنعت چاپ کشور باشد. انجمن علمی فناوری چاپ ایران بنیانگذار سنت نکوداشت هفته علوم و فناوری چاپ بوده است و این رویداد ارزشمند به مدت یک دهه برگزارشده است. امیدواریم این برنامه خاستگاهی برای توسعه این صنعت باشد.

علی اکبر ابراهیمی با تاکید بر اهمیت جذب دانشجویان در این حوزه توضیح داد: در نتیجه پرورش دانشجویان می‌توان از حداکثر ظرفیت علمی موجود برای ارتقا سطح صنعت چاپ در ایران استفاده کنیم. مقام معظم رهبری نیز در شعار سال به جهش تولید اشاره کردند که این شعار پربرکت موتور محرکی برای پیش بردن اهداف گوناگون در کشور بوده است‌. جهش تولید مانند اقتصاد مقاومتی بن بستی نخواهد داشت و صنعت چاپ نیز در همین راستا می تواند به عنوان مکملی در همه صنایع و حوزه ها نقش خود را ایفا کند.

ابراهیمی با تاکید بر واردات حداقلی در حوزه چاپ کشور گفت: خوشبختانه با ظرفیتی که در کشور وجود دارد، واردات ما در صنعت چاپ طی دهه گذشته به حداقل خود رسیده است و این مایه مباهات است. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در راستای جهش تولید با جدیت تمام تلاش کرده تا واردات چاپی در این صنعت به زیر ۱۰ درصد برسد. خوشبختانه در بخش های مختلف غذایی، دارویی و... این توانمندی به وجود آماده است تا تقریبا تمام نیاز از داخل تامین شود و بتوانیم به خودکفایی کامل برسیم‌. اصلی ترین رکن برای رسیدن به این هدف، همراهی و همدلی میان همه اجزای این زیست بوم است. همچنین صادرات ما نیز هر ساله نسبت به گذشته افزایش می‌یابد و سبب پویایی صنعت چاپ خواهد بود.

بشر نمی‌تواند بدون چاپ زندگی کند

رئیس انجمن چاپ ایران نیز ضمن گرامیداشت دهمین نکوداشت هفته علوم و فناوری چاپ ایران خاطرنشان کرد: هرساله به مناسبت هفته چاپ شعاری برای این هفته انتخاب و در نشست‌های علمی تخصصی ما به بحث و گفت و گو گذاشته می‌شود. امروزه داغ ترین بحث حال حاضر جهان فناوری های نوظهور مانند هوش مصنوعی، بلاک چین و ... است که تاثیر بسزایی روی زندگی مردم و حکمرانی داشته است‌. اگر ما خود را با این تغییرات همراه نکنیم، دچار خسران خواهیم شد.

یکی از شاخص های یونسکو برای توسعه یافتگی یک کشور صنعت چاپ و بسته‌بندی یک کشور است

محمد بیطرفان با بیان اینکه فناوری های نوظهور چالش‌های مختص خود را دارند و بهتر است صنعت خود را با آن‌ها وفق دهد، ادامه داد: در نتیجه این اقدامات می‌توانیم به بهره‌وری و پیشرفت کشور کمک کنیم. انجمن علمی فناوری چاپ ایران همواره سعی کرده تا شعار سال مقام معظم رهبری در نشست‌های علمی تخصصی خود به عنوان محور قرار دهد. شعار امسال ما در همین راستا، «فناوری صنعت چاپ، جهش تولید با مشارکت مردم برای ایران» است. صنعت چاپ امروزه به یک صنعت همه جانبه تبدیل شده و بشر نمی تواند بدون آن زندگی کند. بدون شک توسعه فرهنگی، اقتصادی، سیاسی، ارزآوری و ... بدون صنعت چاپ ممکن نخواهد بود. یکی از شاخص های یونسکو برای توسعه یافتگی یک کشور صنعت چاپ و بسته‌بندی یک کشور است و امیدواریم در دولت چهاردهم بتوانیم نقاط ضعف موجود را برطرف کنیم و پیشرفت قابل توجهی داشته باشیم.

بنیان گذار انجمن علمی فناوری چاپ ایران در انتها گفت: این نکوداشت اقدام و رویداد ویژه ای است که در آن همه پیشکسوتان ، فعالان و نقش آفرینان صنعت چاپ در یک مکان حضور پیدا میکنند و تجربیات خود را به اشتراک می‌گذارند و ما در انجمن علمی فناوری چاپ مفتخریم که توانستیم برای دهمین سال متوالی برگزارکننده این رویداد باشیم. هدف ما این بوده است که در این سال‌ها، رویکرد گفتگو، تعامل و ایجاد ارتباط سالم میان دولت و بخش خصوصی ایجاد و فراهم شود.

صنعت چاپ ویترین فرهنگ ملی و بین المللی ماست

مدیر امور تولیدی و زیربنایی پژوهشگاه مطالعات مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به فرصت های موجود در صنعت چاپ خاطرنشان کرد: ما در سال ۹۵ درباره ارتباط صنعت چاپ با وزارت فرهنگ و وزارت صمت در مجلس صحبت کردیم و به نتایجی رسیدیم. فرهنگ غنی ایران یکی از سرمایه های ملی و بین‌المللی ماست و یکی از حوزه هایی که می تواند به عنوان ویترینی برای آن باشد، صنعت چاپ کشور است.

برای درنظر گرفتن سرمایه و اعتبار ویژه برای صنعت چاپ، باید ابتدا آمار دقیقی از گردش مالی صنعت چاپ به دست بیاید

سعید باستانی با اشاره به جایگاه خاص صنعت چاپ در کشور و لزوم نگاه ویژه به آن گفت: بر اساس برخی آمار، صنعت چاپ صنعت چهارم کشور از نظر گردش مالی است. با اینکه هنوز اطلاعات و آمار دقیقی از این موضوع وجود ندارد، اما باید گفت که اگر صنعت چاپ صنعت چهارم کشور از نظر گردش مالی است، پس باید نگاه ما نیز به حوزه چاپ به اندازه استحقاق آن باشد. وقتی این صنعت می تواند به صنایعی مانند خودرو و صنعت ساختمان تنه بزند، باید نگاه ویژه ای به آن داشت. نگاه ویژه نیز به معنای درنظر گرفتن منابع مالی ویژه و سیاست‌های اجرایی و برنامه هایویژه است.

باستانی با تاکید بر لزوم تعریف جایگاه چاپ در ایران و وزارتخانه های ارشاد و صمت تاکید کرد: اگر در حوزه وزارت ارشاد و وزارت صمت عنوان چاپ یا زیرمجموعه ای با عنوان چاپ تعریف شود، بسیاری از مشکلات ما حل خواهد شد. این سبب می‌شود تا همه ذی نفعان در جایگاه خود نقش خود را ایفا کنند و به انجام وظایف خود بپردازند. همچنین پیشران‌های اقتصادی نیز کار خود را انجام خواهند داد و به سیستم اضافه خواهند شد. این پیشران‌ها اهمیت ویژه ای دارند چرا که برای پیش بردن اهداف تولیدی و صادرات محور وجود چنین حلقه‌هایی لازم و ضروری است.

وی در پایان با اشاره به لزوم تببین دقیق جایگاه صنعت چاپ گفت: البته برای درنظر گرفتن سرمایه و اعتبار ویژه برای این صنعت، باید ابتدا آمار دقیقی از گردش مالی صنعت چاپ به دست بیاید تا ما بتوانیم جایگاه صنعت چاپ را تثبیت کنیم. همه حوزه ها مهم هستند، اما برای اینکه بتوان سیاست گذاری به خصوصی برای این صنعت انجام داد، جمع آوری چنین داده ها و اطلاعاتی لازم و ضروری است.

سیاست‌های نادرست سبب نابودی تعاونی ها شده است

مدیرعامل شرکت تعاونی لیتوگرافی نیز با بیان اینکه شعار سال که توسط رهبر معظم انقلاب تببین شده است، یعنی همه مسئولان در سه قوه برای رفع موانع و ایجاد زمینه مناسب تلاش کنند، ادامه داد: متاسفانه برخی از مسئولان به این موضوع عمل نمی کنند و به روش های گوناگون از اجرای آن شانه خالی می کنند. منظور رهبری بی تردید مشارکت اقتصادی همه اقشاری است که توانایی سرمایه گذاری را دارند. متاسفانه با وجود اینکه باید طبق قانون اساسی ۲۵ درصد اقتصاد کشور در تعاونی ها باشد، با این موضوع مواجه هستیم که این مهم مورد بی توجهی قرار می گیرد و سیاست‌های نادرست سبب نابودی و مشکلات تعاونی ها شده است.

غلامرضا شجاع افزود: اقتصاد ما سیاست زده شده است و بروکراسی ویران کننده ضد تولید سبب شده تا این مشکلات پیش بیاید.

وی با انتقاد نسبت به رویکرد شعارگونه مسئولان تاکید کرد: در عمل اقتصاد ما به هیچ وجه کارآمد نبوده است‌. راه حل این مشکل، همراه کردن مردم است. امیدوارم تصمیمات خلاف شعار و خلاف جریان پیشرفت کشور گرفته نشوند و این امکان ایجاد شود تا مردم بتوانند خود تصمیمات مهم را برای خود بگیرند.

صنعت چاپ مغفول مانده است

استاد دانشگاه و فعال حوزه علم و فناوری اظهار کرد: من از ابتدا و از دوران نوجوانی، در کشور مشاهده میکردم که ما ایرانیان، در اکثر علوم و فنون پیشگامان جهانی بوده ایم و این بسیار تاثربرانگیز است. متاسفانه ما در گذشته مدعی بسیاری از علوم و صنایع بودیم و حتی پس از تحولات غرب و پیشرفت علمی کشورهای غربی نیز پای ادعای خود ماندیم و متاسفانه هیچگاه در قرنهای اخیر کار زیربنایی درستی انجام ندادیم.

صنعت چاپ به جرات تنها صنعتی است که رابط میان دنیاهای صنعت و تولید و فرهنگ و هنر است

سید حسین حسینیان با اشاره به جایگاه انکارناشدنی صنعت چاپ در کشور ادامه داد: صنعت چاپ به جرات تنها صنعتی است که رابط میان دنیاهای صنعت و تولید و فرهنگ و هنر است. ما ابتدا باید بدانیم در مدام نقطه در این صنعت قرار داریم. بخش اعظمی از تاریخ بشر، یک گام به جلو و دو گام به عقب بوده است. ما باید از درجا زدن جلوگیری کنیم و بدانیم کجای کاریم. این سوال باید پرسیده شود که آیا صنعت چاپ ما ظرفیت کافی و مناسب برای سرمایه‌گذاری را دارد؟ متاسفانه در همه این سال‌ها، تلاش همه دولت ها برای بهبود روابط خارجی بوده است در حالی که اگر در این سالها به طور مستمر به خودکفایی پرداخته می‌شد، الان کشور ما در حوزه‌های گوناگونی به خودکفایی می‌رسید.

وی در انتها گفت: امیر مومنان می‌فرمود که علم بهتر از مال است. ایشان میفرمایند که علم از انسان محافظت میک ند، در حالی که انسان باید از ثروت خود محافظت کند. ثروت با خرج کردن کم می‌شود، اما دانش با انفاق بیشتر می‌شود. در نهایت نیز، علم عمل را فرا می خواند. اگر ما این حکمت امام علی (ع) را در دستور کار خود قرار دهیم، بیشتر مشکلات ما حل خواهد شد.

گوهر فراموش شده در این حوزه، گفتگو در زمینه های دولتی و غیردولتی است

نایب رئیس اتحادیه با اعلام اینکه مخاطب اصلی شعار جهش تولید، دولتمردان هستند، گفت: چیزی که باعث می‌شود این شعار در حد شعار باقی بماند، روبه رو نشدن با برخی حقایق و واقعیات است. دولتمردان ما به این باور نرسیدند که چه ظرفیت‌هایی در بخش خصوصی وجود دارد. برآیند بخش خصوصی تشکل‌های غیردولتی هستند. اتحادیه ها باید نماینده بخش خصوصی مورد نظر و زیرمجموعه خود باشند. حکومت به این باور نرسیده است که تشکل‌ها می‌توانند بخشی از وظایف دولت را به دوش بکشند. باید این ذهنیت در کشور ما نهادینه شود.متاسفانه معضل جدی بخش خصوصی ما، عدم تمایل به گفت وگو است. متاسفانه جنگ و جدل طرفداران بیشتری نسبت به گفتگو و تعامل دارد.

هنوز در وزارتخانه ها مانند صمت و ارشاد، آمار درستی از صنعت چاپ وجود ندارد

جلال ذکایی با طرح این سوال که بخش خصوصی چقدر تلاش کرده تا ظرفیت های خود را در اختیار دولت قرار دهد؟ افزود: گوهر فراموش شده در این حوزه، گفت و گو در زمینه های دولتی و غیردولتی است. تشکل‌ها باید با همکاری با انجمن های علمی مانند انجمن چاپ، نیازهای خود را بیان کنند و راهکار علمی و عملی خود را از انجمن طلب کنند. رویکرد گفتگو اینگونه است. متاسفانه هنوز در وزارتخانه ها مانند صمت و ارشاد، آمار درستی نیز از صنعت چاپ وجود ندارد. متاسفانه باید گفت که حتی تعاریف نیز در وزارتخانه از صنعت چاپ نادرست و اشتباه هستند.

او ادامه داد: با همه این تفاسیر، تنها خواسته بنده از مقامات دولتی و مسئول برای صنعت چاپ این است که هر اقدامی ممکن است برای خشکاندن ریشه رانت در این صنعت انجام دهند. در ادامه اعظمی فعال و پیشکسوت حوزه چاپ و تولید کارتن در کشور با اشاره به چالش‌های موجود بر سر راه تولید در صنعت چاپ کشور به خصوص موضوع ناترازی انرژی گفت: متاسفانه ما همچنان با مشکلات زیرساختی و پایه مانند تامین برق روبه رو هستیم. متاسفانه وضعیتی ایجاد شده که حتی امکان پیگیری این مطالبات نیز وجود ندارد. به زودی فصل سرما نیز از راه می‌رسد و مشکلات تامین گاز و گازوئیل وجود خواهد داشت. ما انتظار داریم که احترام بیشتری برای شرکتهای این حوزه در نظر گرفته شود. شرکت ما حدود شصت و شش سال قدمت دارد و نباید با این سابقه با چنین مشکلاتی روبه رو شود. چنین مشکلاتی سبب از دست رفتن نیروی کار می‌شود و کارگری که با کارخانه قطع همکاری کرده است به سراغ مشاغل کاذب مانند تاکسی های اینترنتی و ... می‌رود.

در پایان این نشست نیز با حضور فعالان، پیشکسوتان، صاحب نظران و ذی نفعان این حوزه از تعدادی از افراد موثر صنعت چاپ با اهدای لوح و تندیس، تقدیر به عمل آمد.