یاسوج - ایرنا- «گردآفرین بویراحمدی» که در دهه چهل هجری شمسی کار تدریس را در یکی از مدارس شهر سی سخت به عنوان نخستین بانوی معلم استان کهگیلویه و بویراحمد آغاز کرد، خاطرات شنیدنی زیادی از بیش از هفت دهه زندگی خود دارد.

به گزارش ایرنا، دشواری های تحصیل دختران دانش آموز با وجود راه های ناهموار در هوای سرد مناطق برفی و کوهستانی مهمترین بخش خاطرات گردآفرین بویراحمدی است.

او که در یکی از مناطق عشایری شهرستان دنا در شمال کهگیلویه و بویراحمد دیده به جهان گشود، از معدود دختران عشایرنشین استان بوده که موفق به تحصیل و اشتغال در ۷۰ سال پیش شده است.

گردآفرین که نخستین سال های تحصیل خود را در منطقه عشایری چنارستان از توابع شهرستان بویراحمد سپری کرده است، می گوید: پس از اتمام پایه پنجم ابتدایی به علت تشکیل کلاس های مختلط متشکل از دختران و پسران از سوی خانواده خود از ادامه تحصیل در زادگاهم بازماندم.

وی تاکید می کند که با حمایت پسرعموی مادرم به نام میرزا امرالله جهان بین که در آن زمان معلم منطقه فیلگاه (حومه غربی بخش مرکزی شهرستان کهگیلویه) بود، در یکی از مدارس شهر چرام نام نویسی کردم.

این معلم بازنشسته و کهنسال می گوید که پایه ششم را در خانه با کوشش این معلم نام آشنا به پایان رساندم و پایه هفتم را در یکی از مدارس شهر بهبهان از توابع استان خوزستان تحصیل کردم.

گردآفرین با اشاره به سختی راه های ناهموار سال های میانی دهه سی هجری شمسی می گوید که در بیشتر سفرها خودم را با استفاده از اسب به محل تحصیل می رساندم.

او می گوید: پس از پایان پایه هشتم به شهر شیراز سفر کردم تا بتوانم پا در دنیای ناشناخته آموزگاری بگذارم اما مسوولان دانشسرای این شهر گفتند که برای ورود به دانشسرای تربیت معلم سن و سالت کم است.

گردآفرین تاکید کرد: من تا آن زمان با نام نوش آفرین و شناسنامه خودم تحصیل کرده بودم اما برای جبران سن و سال کم خود به پیشنهاد مسوولان دانشسرای شیراز با شناسنامه خواهر بزرگترم یعنی گردآفرین در آزمون دانش سرای تربیت معلم پذیرفته شدم و پس از سپری شدن این دوره در یکی از آموزشگاه های شهر سی سخت مشغول تدریس شدم.

وی که به علت کلاس های متشکل از دختران و پسران در دوران تحصیلش مرارت های زیادی را تحمل کرده افتخار پایه گذاری جداسازی دختران و پسران در مدارس محل خدمتش را دارد.

می توان تصور کرد: حضور یک بانوی معلم در دهه های ۴۰ و ۵۰ هجری شمسی که بیشتر آموزگاران کهگیلویه وبویراحمد مرد بودند کیمیایی برای انگشت شمار دختران دانش آموز آن زمان بود.

معلم کهنسال قصه ما که پس از پیروزی انقلاب اسلامی بازنشسته شد به دانش آموزان نامدار خود که بسیاری از آنان عضو هیات علمی دانشگاه های کهگیلویه و بویراحمد و استان های مجاور هستند می بالد و می گوید که همیرا وفایی،آرامگل عزیزی و اسحاق مرادی از جمله دانش آموزانم هستند که اکنون در رشته های مختلف پزشکی طبابت می کنند.

فعالیت نخستین بانوی معلم کهگیلویه و بویراحمدی در کسوت کارآفرین

اما بازنشستگی برای گردآفرین پایان راه فعالیت های شغلیش نبود او اینک در سن ۷۲ سالگی عضو هیات مدیره یک تعاونی در شهر سی سخت است.

این تعاونی ۶۰۰ نفری متشکل از زنان سرپرست خانوار در سال ۱۳۹۴ راه اندازی شده با فراوری محصولات باغی و همچنین فراهم کردن زمینه فروش صنایع دستی زنان عشایر به بهبود درآمد اعضایش کمک های قابل توجهی کرده است.

گردآفرین بویراحمد در زندگی خانوادگی خود هم موفق بوده و دارای چهار فرزند و هشت نوه است که همه آنان پزشک یا معلم هستند.

اهدای ۵۰ لوح سپاس که از سوی دستگاه های اجرایی کهگیلویه و بویراحمد به بانوی گردآفرین بویراحمدی شاهدی بر کوشش های اثرگذارش در تعلیم و تربیت و کارآفرینی است.

تنوع لوح های سپاس اهدا شده به نخستین بانوی معلم کهگیلویه و بویراحمد از آموزگار نمونه، قهرمانی در مسابقات مختلف به ویژه رشته تیراندازی، بازنشسته نمونه، کارآفرین برتر گواهی بر موفقیت های این بانوی سختکوش است.

این روزها بانوان نمونه و تاثیرگذار فراوانی در حوزه های مختلف پزشکی،آموزگاری، اعضای هیات علمی دانشگاه ها،تولیدکننده،کارآفرین و هنرمند در استان کوچک کهگیلویه وبویراحمد زندگی می کنند اما مرور خاطرات نخستین بانوی معلم استان افزون بر معرفی نخستین شهروندانی که پا در عرصه تعلیم و تربیت گذاشته اند به علت مرور وضعیت تحصیل در آن دوران جذابیت های زیادی دارد.

خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) در یاسوج آماده تولید محتوا به صورت گزارش، فیلم و سایر محصولات خبری از نام آوران کهگیلویه وبویراحمد در رشته های مختلف است.