اصفهان- ایرنا- مدیر موسسه نیکوکاری کنترل سرطان ایرانیان( مکسای اصفهان) گفت: پیر شدن جمعیت در سال‌های آینده نیاز به مراقبت‌های حمایتی و تسکینی در جامعه را افزایش می‌دهد و لازم است تمهیدات و پیش‌بینی لازم در این زمینه در نظر گرفته شود.

همایون ناجی اصفهانی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با توجه به تک فرزندی شدن خانواده‌ها و کاهش نرخ باروری، جامعه به سمت پیری می‌رود و در ۱۰ سال آینده نیاز به طب تسکینی و مراقبت‌های حمایتی در کشور بیشتر احساس می‌شود.

طبق تعریف سازمان بهداشت جهانی (WHO) مراقبت‌های حمایتی و تسکینی رویکردی است که به بهبود کیفیت زندگی بیماران و خانواده آنان در مواجهه با مشکلات ناشی از بیماری‌های تهدیدکننده حیات مثل چالش‌های جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی در بیمار و خانواده می‌پردازد.

ناجی، یکی از حلقه‌های مفقوده در نظام سلامت پس از پیشگیری و درمان را مراقبت‌های حمایتی و تسکینی برای بیماران دانست و گفت: کار موسسه‌هایی مانند مکسای اصفهان، ایجاد این حلقه است.

وی افزود: این موسسه ۱۵ سال قبل برای نخستین بار در کشور و در شهر اصفهان به صورت عملی و علمی فعالیت خود را با هدف ارائه خدمات طب تسکینی و حمایتی به بیماران مبتلا به سرطان آغاز کرد و اکنون به مرحله شکوفایی رسیده است.

ناجی، هدف اصلی از این فعالیت‌ها را افزایش کیفیت زندگی بیماران و خانواده‌های آن‌ها و همچنین کیفیت مرگ احتمالی بیماران دانست و گفت: در بیماری سرطان، مرگ یک پدیده است که باید با آن آشنا شد و پذیرفت.

وی با بیان اینکه این موسسه بعد از تشخیص بیماری سرطان در کنار خانواده بیماران قرار می‌گیرد، خاطرنشان کرد: حمایت های موسسه حتی تا ۶ ماه یا یک سال پس از فوت بیمار نیز ادامه دارد.

ناجی با بیان اینکه موسسه مکسا دارای هفت شعبه فعال در شهرهای اصفهان، تهران، کاشان، قم، مشهد، کرمان و اهواز است، افزود: به زودی در یزد، تبریز و لرستان نیز شعبه‌های این موسسه راه اندازی می‌شود.

وی تصریح کرد: بیماران زیر پوشش موسسه بدون توجه به وضعیت اقتصادی یا مسائل دیگر، خدمات را به صورت رایگان دریافت می‌کنند.

وی با اشاره به چهار نوع خدمتی که در این موسسه به بیماران مبتلا به سرطان ارائه می شود، گفت: خدمت سرپایی، در منزل، سامانه تماس و تجهیزاتی تحت یک سامانه نرم افزاری در اختیار بیمار قرار می گیرد و ثبت می شود.

مدیر مکسای اصفهان افزود: خدمات در منزل توسط تیم پزشکی شامل پزشک، پرستار، روان‌شناس، مددکار اجتماعی، کار درمان، گفتار درمان و فیزیوتراپ به‌منظور افزایش کیفیت زندگی بیماران در منزل ارائه می‌شود.

ناجی، راه اندازی مرکز تماس ۲۴ ساعته برای بیماران و خانواده های آنها را یک اقدام دیگر در راستای کمک به بیماران مبتلا به سرطان دانست و گفت: بیماران می‌توانند مشکلات خود را با تیم پرستاری ما مطرح کنند.

وی بر ضرورت قطع رابطه مالی بین بیمار و درمانگر در نظام سلامت تاکید کرد و گفت: اداره بیمه باید متصدی امر ارتباط مالی باشد و کمک کند تا بیماران تحت پوشش خدمات حمایتی قرار گیرند.

ناجی با تاکید بر ضرورت اطلاع رسانی درباره ارائه این خدمات به بیماران، خاطرنشان کرد: ما به حدود ۵۰۰ بیمار در منزل خدمات‌رسانی می‌کنیم و این آمار نشان می‌دهد به اندازه یک بیمارستان فعالیت داریم.

وی با بیان اینکه بسیاری از مشکلات نظام سلامت با ارائه خدمات در منزل و ایجاد «خانه مهر» رفع می‌شود، تاکید کرد: باید این موضوع در زنجیره نظام سلامت بوجود آید تا اِشغال تخت و فرسودگی شغلی کادر درمان نیز کم شود.

دبیر شورای راهبردی حوزه پیشگیری و درمان بیماران مبتلا به سرطان مجمع خیرین سلامت اصفهان تصریح کرد: باید در کنار انواع تخصص‌های پزشکی، متخصص طب تسکینی نیز داشته باشیم و این موضوع نیاز به برنامه‌ریزی دارد.

ناجی به چالش‌های مالی اشاره کرد و گفت: ما در هر ماه به ۲۰۰ بیمار نیازمند به پوشک خدمات‌رسانی می کنیم که هزینه‌های آن به چهار میلیارد ریال می‌رسد، هرچند این موسسه توسط خیران اداره می‌شود اما باید نگاه خیران به سمت حمایت از این خدمات تغییر کند.

وی اظهار داشت: حدود ۱۵ هزار بیمار مبتلا به سرطان در ۱۵ سال گذشته زیر پوشش خدمات موسسه مکسا در اصفهان قرار گرفتند و باید به سمت گسترش این خدمات حرکت کنیم.

ناجی، همچنین به برگزاری سمپوزیوم مراقبت‌های حمایتی و تسکینی حوزه سرطان که برای آشنایی متخصصان و افراد درگیر با بیماران مبتلا به سرطان برگزار شد، اشاره کرد و افزود: هدف از این رویداد، آشنایی متخصصان و افراد درگیر با بیماران مبتلا به سرطان در حوزه وزارت بهداشت مثل مددکار، پرستار، پزشک و روان‌شناس با خدمات طب تسکینی و گسترش خدمات طب تسکینی در مناطق و شهرهای دیگر بود.

به گزارش ایرنا، سمپوزیوم مراقبت‌های حمایتی و تسکینی حوزه سرطان، توسط موسسه نیکوکاری کنترل سرطان ایرانیان ( مکسا) ۲۱ مهر امسال در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان برگزار شد.

آمارها نشان می دهد تا ۲۰ سال آینده بیش از ۱۵ درصد جمعیت کشور را سالمندان تشکیل می دهند و تا ۳۰ سال آینده نیز از هر چهار نفر، یک نفر بالای ۶۰ سال است.

آنطور که کارشناسان می گویند حدود ۱۲ درصد از جمعیت استان سالمند و بالای ۶۰ سال هستند و شیب سالمندی در این خطه تُندتر از میانگین کشوری است.