همدان- ایرنا- کارشناس اداره کل هواشناسی همدان نسبت به برداشت سریع محصولات کشاورزی هشدار داد و گفت: با توجه به پیش‌بینی پایداری هوا و شرایط مناسب جوی و تاخیر در بارندگی پاییزه، کشاورزان نسبت به برداشت محصول و در صورت نیاز مبارزه با آفات و جلوگیری از کشت زودهنگام گندم و جو اقدام کنند.

«محمدحسن باقری‌شکیب» روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: نیاز است کشاورزان برداشت انواع ذرت علوفه‌ای و دانه‌ای را با توجه به وزش باد طی هفته جاری سرعت بخشند.

وی افزود: با توجه به پیش‌بینی پایداری هوا و شرایط مناسب برای رشد یونجه و سیب‌زمینی، کشاورزان می‌توانند برداشت کشت‌های تاخیری را تا زمان تکمیل مراحل رشد محصول به تاخیر بیندازند.

کارشناس اداره کل هواشناسی همدان ادامه داد: باغداران انگور نیز با توجه به مساعد بودن شرایط جوی می‌توانند نسبت به برداشت محصول و تهیه کشمش در فضای باز و استفاده از چال‌کود در باغ‌ها به منظور ایجاد آمادگی در درختان با هدف زمستان گذرانی اقدام کنند.

باقری‌شکیب گفت: دیم‌کاران استان با توجه به تاخیر در بارندگی پاییزه و احتمال سرمازدگی بهاره، از کشت زودهنگام گندم و جو خودداری کنند و پایش و مبارزه با آفت بید، بیماری سفیدک سطحی و داخلی چغندرقند را با نظر کارشناسان جهاد کشاورزی در صورت نیاز و در ساعات آرام روز انجام دهند.

وی ادامه داد: تولیدکنندگان سیب‌زمینی بذری مثل مزارع مینی تیوبر و بذرهای وارداتی با توجه به کاهش دما و احتمال خطر سرمازدگی، نسبت به انجام تدابیر لازم برای افزایش مقاومت گیاه به سرما و با توجه به پایداری هوا و دمای مناسب برای رشد آفت بید سیب‌زمینی، نسبت به مبارزه و ردیابی خسارت این آفت در مزارع اقدام کنند.

کارشناس اداره کل هواشناسی همدان گفت: آماده‌سازی زمین و کشت سیر با رعایت تنظیم عمق کاشت مناسب و با توجه به تاخیر بارندگی پاییزه، لازم است حداقل ۲ بار آبیاری پاییزه تا اواخر آبان ماه برای جلوگیری از یخ‌زدگی زمستانه انجام شود.

باقری‌شکیب همچنین نسبت به مقاوم‌سازی و اطمینان از استحکام سازه‌های گلخانه‌ها در مقابل وزش باد، قطع به موقع آبیاری باغ‌ها برای خزان طبیعی درختان، مدیریت تنظیم دما و رطوبت در گلخانه‌ها و سالن‌های پرورش قارچ، دامداری‌ها و مرغداری‌ها و هرس شاخه‌های خشک و آلوده درختان میوه و جمع‌آوری و سوزاندن آنها در خارج از محیط باغ هشدار داد.

وی بر لزوم تغذیه درختان پس از برداشت با محلول پاشی مواد ریزمغذی، فروت ست و کودهای پتاسه به منظور حفظ جوانه‌های درختان و مقاوم‌سازی آنها به سرما در ساعات آرام روز به کشاورزان هشدار داد.

به گزارش ایرنا؛ آب و هوای استان همدان در نتیجه وجود کوه‌های مرتفع، رودخانه‌ها و پستی و بلندی‌های زیاد به شدت متغیر است و زمستان‌های سرد، پر برف و باران و تابستان‌های معتدل دارد.