کرمانشاه - ایرنا - سال ۱۳۳۰ در محله مرادحاصل کرمانشاه کودکی به دنیا آمد که در ۳۰ سالگی و تا لحظه شهادت آخرین فشنگ خود را بر سینه دشمنان ملتش شلیک کرد آنچنانکه به مدت ۳۸ سال پیکرش در آغوش ارتفاعات بازی دراز جاویدالاثر ماند؛ گویا او فقط در بلندای زمین و عروج آرامش می‌یافت.

به گزارش ایرنا، شهیدحاج حسین ادبیان بیستم مردادماه سال ۱۳۳۰ در روستای مراد حاصل از توابع کرمانشاه در یک خانواده مذهبی پا به عرصه گیتی نهاد؛ دوران تحصیل ابتدایی و متوسطه این رادمرد کرمانشاهی سپری شد تا اینکه در ۱۸ آذرماه ۱۳۵۱ با انگیزه میهن‌ پرستی از طریق کنکور ورودی دانشکده افسری به استخدام ارتش درآمد.

شهید ادبیان دوران سه ساله دانشکده افسری را در یکم مهرماه سال ۱۳۵۴ با موفقیت به اتمام رساند و برای طی دوره مقدماتی رسته پیاده راهی شیراز شد؛ او پس از پایان تحصیل به منظور حراست از مرز و بوم کشور به منطقه غرب اعزام و در طول سه سال پایانی حکومت پهلوی مبارزات و روشنگری ایشان که الهام گرفته از تربیت اسلامی در بطن خانواده مذهبی بود، توسط ساواک در بند رژیم طاغوت گرفتار شد.

با پیروزی انقلاب اسلامی شهید ادبیان از زندان آزاد و بلافاصله به‌ منظور کمک به سامان یافتن به اوضاع کردستان در اوایل سال ۵۸ به منطقه ناآرام شهر سقز جمعی تیپ ۲ لشگر ۲۸ ارتش مأمور شد و به حفاظت از پادگان در مقابل هجوم عناصر کومله، دموکرات و حزب توده به انجام وظیفه پرداخت و از سقوط پادگان جلوگیری شد.

شهید ادبیان پس از آرامش نسبی در پادگان مذکور با توجه به بروز آشوب در پاوه و محاصره شهر توسط عناصر جدایی‌ طلب در کنار شهیدان چمران و صیاد شیرازی در شکست حصر پاوه نقش بی‌بدیلی را ایفا کرد؛ شهید ادبیان در چهارم اسفندماه سال ۵۸ به گردان ۱۶۶ تکاوران مالک اشتر لشگر ۸۱ زرهی کرمانشاه منتقل شد.

شهید ادبیان از ۲۰ فروردین‌ سال ۵۹ تا پنجم اردیبهشت ماه همان سال در سمت فرمانده گروه رزمی بهمن ترکیبی از گردان پیاده و تانک تمام ماموریت‌های رزمی را انجام داده و با اجرای گشتی شناسایی‌ مکرر تا عراق پیش رفته و با به اهتزاز درآوردن پرچم ایران در پاسگاه باویسی افتخاری کم‌نظیر برای ارتش کشورش کسب کرد که در این راستا مورد تقدیر قرار گرفته و در یکم اسفند سال ۵۹ با درجه سرگردی به‌ عنوان فرمانده گردان تکاوران مالک اشتر منصوب شد؛ آن شهید همچنین در آزادسازی ارتفاعات قراویز، آهنگران و تنگ حاجیان حماسه‌هایی ماندنی آفرید.

به‌ دنبال اشغال ارتفاعات بازی‌ دراز توسط قوای دشمن بعثی این شهید شاخص ملی با طرح‌ریزی عملیات هلی‌برن و به‌کارگیری زبده‌ترین، ماهرترین و شجاع‌ترین افسران، درجه‌داران، سربازان و تکاوران به‌ وسیله چهار فروند بالگرد در دوم اردیبهشت‌ماه سال ۶۰ در ارتفاعات غرب کرمانشاه به قلب بعثیون تا بن دندان مسلح رسوخ کرده و شکاف عظیمی را در جبهه خصم پدید آورد بطوریکه موجب آزادسازی مناطق مرتفع که به‌عنوان چشم و دیدگاه صدام محسوب می‌شد، فراهم می‌شود.

شهید ادبیان آنجا که ارتفاعات بازی دراز را در محاصرۀ دشمن دید با تمام وجود در مقابل دشمن بعثی مقاومت کرد و بخش هایی از این منطقه را آزاد کرد تا اینکه اردیبهشت سال ۱۳۶۰ در ارتفاع ۱۱۵۰ متری بازی دراز آسمانی شد.

این افسر بی باک ارتش به همراه همرزمانش پس از انهدام تجهیزات و به هلاکت رساندن تعدادی از قوای متجاوز دشمن درحالی که تا آخرین فشنگ خود را به سینه خصم شلیک کرد، به فیض شهادت نائل آمد و با توجه به تک‌های متجاوز بعثیون عملا انتقال پیکر مطهرش و دیگر همرزمان به وطن میسر نشد لذا بمدت ۳۸ سال جاویدالاثر باقی ماند.

آیین تشییع پیکر شهید حسین ادبیان پنجشنبه دهم مرداد ۱۳۹۸ از مقابل مسجد جامع کرمانشاه با حضور اقشار مختلف مردم و مسوولان کشوری و لشگری به سمت میدان آزادی و مزار شهدا انجام شد و در باغ فردوس آرام گرفت.
کرمانشاه افزون بر ۳۷۱ کیلومتر مرز مشترک با عراق دارد و جنگ تحمیلی از این استان آغاز و در همین استان نیز خاتمه یافت.