تهران- ایرنا- سرپرست سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک توجه به فناوری و اقتضائات روز را لازمه طراحی برنامه‌های آموزشی و تربیتی در اوایل کودکی دانست و گفت: چهارچوب جامعی برای نظارت بر فرصت‌های آموزشی، یادگیری و محتوایی در کودکستان‌ها طراحی می‌شود.

رضوان حکیم‌زاده روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار گروه جامعه ایرنا درباره شیوه‌های یادگیری کودکان با بیان اینکه محتوای دوره پیش‌دبستانی، لزوماً کتاب و آموزش نیست، اظهار کرد: منظور از محتوا در این عرصه، مجموع فرصت‌های تربیتی و یادگیری است. موضوعی که در سند تحول بنیادین با عنوان تنوع بخشیدن به منابع و محیط‌های یادگیری مورد توجه قرار گرفته است.

وی افزود: این حوزه نیازمند نگاه کلان است و برنامه‌ها باید همه ابعاد شناختی، عاطفی، اجتماعی، حرکتی و مهارتی را در بر بگیرد و کودکان در همه زمینه‌ها رشد متوازن داشته باشند. علاوه بر این موارد، تربیت دینی بر اساس مبانی دینی و آموزه‌های قرآن کریم که در برخی از نظام‌های آموزشی تحت عنوان رشد معنوی به آن اشاره می‌شود نیز باید در کانون توجه باشد.

حکیم زاده با اشاره به لزوم نظارت هدفمند و گسترده بر عملکرد کودکستان‌ها، ادامه داد: به طور قطع نیاز است بر مبنای اساسنامه و طبق تکلیفی که بر عهده سازمان گذاشته شده است چهارچوب جامعی برای نظارت بر فرصت‌های آموزشی و یادگیری و محتوایی که در کودکستان‌ها ارائه می‌شود، طراحی شود؛ البته در زمان حاضر نیز بر اساس تأکیدات اساسنامه، این موارد توسط سازمان نظارت می‌شود.

سرپرست سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک توجه به فناوری و اقتضائات روز را لازمه طراحی برنامه‌های آموزشی و تربیتی در حوزه اوان کودکی دانست و اظهار داشت: در شرایط امروز اکتفاکردن کودکستان‌ها به فعالیت‌هایی با مداد و کاغذ یک اشتباه است.

حکیم زاده یادآورشد: ورود فناوری‌های جدید با سرعت بسیار زیاد و ورود به عصر متاورس، واقعیت مجازی، واقعیت افزوده و هوش مصنوعی، حتماً حکمرانی در عرصه اوان کودکی را تحت تأثیر قرار خواهد داد و نیاز است فعالیت‌های تربیتی و آموزشی بر اساس اقتضائات این عصر به روزرسانی شود. علاوه بر آن، باید از تجربیات گذشته و همچنین توان علمی که در کشور وجود دارد نیز بهره برد تا در نهایت آنچه اساسنامه بر عهده سازمان گذاشته، محقق شود.

وی بیان داشت: در شرایط کنونی، حوزه تعلیم و تربیت در اوان کودکی نیازمند توجه ویژه به پروژه‌های تربیتی و یادگیری فعالیت‌محور است. برای نیل به این هدف باید خود والدین و مربیان نیز با آموزش‌های لازم توانمندتر شوند.

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش با یادآوری اینکه در گذشته تلاش‌‎های ارزشمندی برای نظارت بر عملکرد کودکستان‌ها انجام شده، فقدان یک چهارچوب مشخص را زمینه‌ساز برخورد سلیقه‌ای دانست و خاطرنشان کرد: در چنین شرایطی ممکن است سلیقه غالب شود و در نهایت یک فرایند کلی و یکپارچه طراحی و اجرا نشود. از طرف دیگر، سازوکار نظارت میدانی و بالینی نیز باید به طور دقیق طراحی شود.

حکیم زاده اضافه کرد: به‌کارگیری تجربیات افراد مجرب که تجربه سال‌ها فعالیت میدانی در این عرصه را دارند، یکی دیگر از برنامه‌های سازمان ملی تعلیم و تربیت در دوره جدید است و این مهم به طور قطع در بهبود فضا و محیط حاکم بر کودکستان‌‎ها حتی در کلاس‌های پیش‌دبستانی ضمیمه مدارس دولتی و غیردولتی بسیار اثرگذار است.