تهران- ایرنا- تیم ملی فوتبال ایران در چارچوب هفته چهارم مرحله نهایی انتخابی جام‌جهانی ۲۰۲۶ در حالی مقابل قطر قرار می‌گیرد که انگیزه بالایی برای انتقام گرفتن از این تیم دارد.

به گزارش عصر دوشنبه ایرنا، دیدار تیم‌های ملی فوتبال ایران و قطر در چارچوب هفته چهارم مرحله نهایی انتخابی جام‌جهانی ۲۰۲۶، فردا سه‌شنبه از ساعت ۱۹:۳۰ دقیقه در ورزشگاه مکتوم بن راشد شهر دبی امارات برگزار می‌شود. این دیدار قرار بود در ورزشگاه امام رضا (ع) مشهد برگزار شود، اما با تصمیم کنفدراسیون فوتبال آسیا به کشور ثالث منتقل شد.

شرایط متفاوت دوتیم در جدول؛ قطر در لبه پرتگاه

تیم ملی ایران در گروه A این رقابت‌ها با تیم‌های ازبکستان، قطر، امارات، کره‌شمالی و قرقیزستان هم‌گروه است. یوزهای ایرانی در حال حاضر با ۷ امتیاز به صورت مشترک و با توجه به گل‌زده کمتر نسبت به ازبکستان در رتبه دوم این گروه قرار دارند. شاگردان امیرقلعه‌نویی توانستند با برتری یک بر صفر مقابل قرقیزستان این مرحله از رقابت‌ها را آغاز کنند. در ادامه ایران توانست امارات را نیز با همین نتیجه مغلوب کند و در نهایت هفته گذشته با تساوی بدون گل در خانه ازبکستان متوقف شد.

اما شرایط برای قهرمان ۲ دوره متوالی جام‌ملت‌های آسیا کاملا متفاوت است. عنابی‌ها کارشان را با شکست ۳ بر یک در خانه مقابل امارات آغاز کردند، در ادامه نیز با تساوی ۲ بر ۲ مقابل کره‌شمالی متوقف شدند. شاگردان سانچس هفته گذشته اولین ۳ امتیازشان را با برتری ۳ بر یک مقابل قرقیزستان کسب کردند تا با ۴ امتیاز در رتبه چهارم جدول قرار بگیرند. قطر اگر نتواند برابر ایران امتیاز کسب کند کار سختی برای صعود مستقیم از این گروه خواهد داشت.

انگیزه بالای یوزها برای انتقام

این بیست‌و ششمین تقابل دو تیم مقابل یکدیگر خواهد بود که در ۲۵ دیدار قبلی سهم ایران ۱۶ برد و سهم قطر تنها ۴ برد بوده است. ۵ دیدار نیز با تساوی به پایان رسید. در این تقابل‌ها ۵۷ گل از خط دروازه‌ها عبور کرد که در این بین تیم ملی فوتبال ایران ۴۲ بار موفق به باز کردن دروازه حریف شد و عنابی‌ها تنها ۱۹ بار موفق به گلزنی مقابل یوزهای ایرانی شده‌اند.

آخرین تقابل دو تیم به نیمه‌نهایی جام‌ملت‌های ۲۰۲۳ برمی‌گردد جایی که مدافع عنوان قهرمانی این رقابت‌ها توانست با نتیجه ۳ بر ۲ تیم ملی ایران را مغلوب کند و در نهایت نیز به عنوان قهرمانی دست پیدا کرد. این نتیجه باعث شد تا طلسم ۱۴ ساله شکست‌ناپذیری ایران مقابل قطر شکسته شود. قبل از این دیدار آخرین برد عنابی‌ها مقابل ایران به ۱۴ سال پیش یعنی به سال ۱۳۸۸ در مسابقات چهارجانبه قطر برمی‌گرشت جایی که این تیم موفق شد با نتیجه ۳ بر ۲ به برتری دست پیدا کند. قطری‌ها به نوعی انتقام شکست ۴ بر صفر در فینال تورنمنت چهارجانبه اردن را از ایران گرفتند. اکنون شاگردان قلعه‌نویی در پی جبران شکست در نیمه‌نهایی جام ملت‌های آسیا هستند.

انگیزه سردار برای عبور از دایی

در ترکیب تیم ملی فوتبال ایران در این رقابت‌ها سردار آزمون ۴ گل، علیرضا جهانبخش ۳ گل و مهدی طارمی، حسین کنعانی‌زادگان دوبار موفق به گلزنی مقابل تیم ملی قطر شده‌اند. سردار آزمون در کنار علی دایی بهترین گلزن ایران مقابل قطر محسوب می‌شود و او در صورت بازی این شانس را خواهد داشت تا با گلزنی به تنهایی این عنوان را در اختیار بگیرد. محمد سالم العنزی، ولید حمزه و مجید حسن هر کدام با دو گل زده بهترین گلزنان قطر در رویارویی با تیم‌ملی هستند.

آشنایی کوتاه با تیم ملی قطر؛ اندیشه‌های اسپانیایی با سرمایه‌گذاری بالا

عنابی‌ها مدافع عنوان قهرمانی جام ملت‌های آسیا، در سال ۱۹۷۰ به صورت رسمی به فیفا پیوسته و اولین بازی رسمی این تیم در همین سال مقابل بحرین برگزار گردید که با برتری ۲ بر یک بحرین همراه شد. عنابی‌ها به تدریج با سرمایه‌گذاری روی فوتبال و ایجاد زیرساخت‌های مناسب، پیشرفت چشم‌گیری داشتند و در حال حاضر بیشتر بازیکنان آن‌ها را افراد غیر بومی تشکیل می‌دهند.

سرمایه‌گذاری بالا و ایجاد زیرساخت‌های مناسب باعث شد، قطر بتواند پیشرفت خوبی داشته باشد. نکته جالب لیست تیم ملی قطر در این رقابت‌ها این بود که تمام بازیکنانش در لیگ ستارگان قطر توپ می‌زنند.

افتخارات

تیم ملی قطر تاکنون ۱۰ بار در جام ملت‌های آسیا حضور داشته و موفق شده ۲ بار به صورت متوالی در سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۳ به عنوان قهرمانی دست پیدا کنند. این تیم تنها یک‌بار موفق به حضور در جام‌جهانی به لطف میزبانی در سال ۲۰۲۲ شده و اکنون با ۱۰ پله سقوط در رتبه ۴۴ فیفا قرار دارد.

سرمربی

هدایت تیم ملی فوتبال قطر بر عهده ماکز لوپز ۶۲ ساله اسپانیایی است که قبل از شروع جام‌ملت‌ها جایگزین کارلوس کی‌روش شد و توانست با این تیم به عنوان قهرمانی دست پیدا کند. لوپز سابقه هدایت تیم‌های اسپانیول اسپانیا، سنت ترویدنس و الوکره قطر را در کارنامه خود دارد.

بهترین بازیکنان

همان‌طور که گفته شد بسیاری از بازیکنان قطر بومی نیستند. حسن الهیدوس کاپیتان این تیم با ۱۸۳ بازی رکوردار تعداد بازی در قطر است و معز علی مهاجم این تیم نیز با ۵۶ گل، بهترین گلزن ملی آنها محسوب می‌شود. او همچنین با ۹ گل زده بهترین گلزن عنابی‌ها در رقابت‌های انتخابی جام‌جهانی از مرحله نخست تاکنون است.

از دیگر ستارگان این تیم نیز می‌توان به اکرم عفیف اشاره کرد که موفق شد در سال ۲۰۱۹ به عنوان بهترین بازیکن آسیا انتخاب شود. لوکاس مندز و پدرو میگل نیز در خط دفاعی این تیم، بازیکنان کلیدی عنابی‌ها محسوب می‌شوند.