تهران-ایرنا- وزارت دفاع روسیه امروز (یکشنبه) اعلام کرد که نیروهای این کشور کنترل یک روستای دیگر در نزدیکی منطقه مهم «پوکروفسک» در شرق اوکراین را به دست گرفته‌اند.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری رویترز، وزارت دفاع روسیه در بیانیه‌ای تصریح کرد که نیروهای روس کنترل روستای «میخائیلیوکا» (Mykhailivka) در شرق اوکراین را به دست گرفته‌اند؛ منطقه‌ای که نیروهای روسیه در آن در حال پیشروی به سمت شهر «پوکروفسک» که یک مرکز لجستیکی مهم است، هستند.

در همین حال، ارتش اوکراین نیز اعلام کرد که نیروهای این کشور ۳۶ حمله روسیه در منطقه پوکروفسک از جمله در نزدیکی روستای میخائیلیوکا را دفع کردند.

در حالی که نیروهای روسیه در شرق اوکراین پیشروی می‌کنند، وزارت دفاع روسیه همچنین اعلام کرد که نیروهای مسلح اوکراین از زمان آغاز درگیری‌ها در منطقه «کورسک» روسیه، بیش از ۲۲ هزار و ۶۰۰ نظامی خود را از دست داده‌اند.

در بیانیه این وزارتخانه آمده است: در طول نبرد در منطقه کورسک، دشمن در مجموع بیش از ۲۲ هزار و ۶۰۰ نظامی، ۱۵۷ تانک، ۷۲ خودروی جنگی پیاده نظام، ۹۸ نفربر زرهی، ۹۰۹ خودروی زرهی، ۶۱۹ خودرو و ۳۶ موشک‌انداز چندگانه از جمله ۹ سامانه «HIMARS» و ۶ راکت‌انداز چندگانه «MLRS» را از دست داده است.

وزارت دفاع روسیه با اشاره به اینکه عملیات نیروهای این کشور برای انهدام تشکیلات اوکراینی ادامه دارد، افزود که «اوکراین در نتیجه ضدحمله‌های ناموفق و تلاش برای شکستن مرز روسیه در منطقه کورسک، ۸۰ سرباز و سه تانک خود را در طول یک روز از دست داده است».

با وجود اینکه اوکراین حمله فرامرزی خود را در ۶ اوت (۱۶ مرداد) به منطقه کورسک روسیه آغاز کرد، نیروهای روسیه در ماه اوت (مرداد/شهریور) به سرعت در شرق اوکراین پیشروی کردند.

در همین حال، شبکه اسپوتنیک به نقل از برخی گزارش‌های منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی نوشت: نیک داکورث جنگجوی آمریکایی که در کنار نیروهای مسلح اوکراین می‌جنگید، در حمله یک هواپیمای بدون سرنشین در منطقه زاپروژیا جان باخت.

به گزارش ایرنا، رئیس‌جمهوری روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

ولادیمیر پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیاتی نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تبدیل شد.

آمریکا و کشورهای غربی در پاسخ به این اقدام روسیه، تاکنون تحریم‌های گسترده‌ای را علیه مسکو اعمال و میلیاردها دلار تسلیحات و تجهیزات نظامی به کی‌یف ارسال کرده‌اند.