گچساران- ایرنا- مدیر اداره بهره برداری و نگهداری سد کوثر گچساران گفت: ۳۳۷میلیون متر مکعب آب در سال آبی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ (از مهر ماه سال گذشته تاکنون) از سد کوثر گچساران برای مصارف مختلف کشاورزی، صنعت و آشامیدنی رها سازی شد.

اکبر خدری روز دوشنبه در گفت و اختصاصی با خبرنگار ایرنا افزود: از این میزان آب رها سازی شده ۱۴۸ میلیون و ۲۲ هزار متر مکعب برای تامین آب آشامیدنی رها سازی شده است.

وی بیان کرد: از ابتدای مهر سال گذشته تاکنون ۷۸ میلیون و ۵۲ هزار متر مکعب آب کشاورزی، ۱۰۰میلیون و ۳۱هزار متر مکعب برای سایر (زیست محیطی) و ۱۰ میلیون و ۴۳ هزار متر مکعب آب در بخش صنعت رهاسازی شد.

خدری با بیان اینکه نرمال تراز مخزن بتنی این سد از سطح دریا ۶۲۵ متر است، گفت: هم اکنون تراز این سد بیش از ۶۲۰ متر است.

وی گنجایش مخزن سد کوثر را ۵۴۷ میلیون متر مکعب اعلام کرد و افزود: آب سد کوثر از رودخانه خیرآباد تأمین می‌شود که این رودخانه از رودهای شاه بهرام و دهدشت به وجود می‌آید.

۸۷ درصد ظرفیت سد کوثر گچساران پُر است

خدری با بیان اینکه بیش از ۸۷ درصد از ظرفیت این سد هم اکنون تکمیل است ابراز کرد: در حال حاضر حجم آب موجود در مخزن سد کوثر ۴۸۰ میلیون و ۶۸ هزار متر مکعب است.

مدیر اداره بهره برداری و نگهداری سد کوثر گچساران گفت: دبی ورودی آب سد کوثر هم اکنون هفت و ۲۶ صدم متر مکعب بر ثانیه است.

وی اظهار کرد: در سال آبی گذشته(از مهر ماه سال گذشته تا مهر ماه سالجاری ) بیش از ۲۶ میلیون متر مکعب آب از سو کوثر تبخیر شد.

خدری بیان کرد: هم اکنون دبی خروجی سد کوثر روزانه بیش از ۱۶ متر مکعب بر ثانیه است.

سد کوثر آب آشامیدنی ۲۰ شهر و ۲ هزار روستا با ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر جمعیت را در استان‌های جنوبی کشور شامل کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر، خوزستان، هرمزگان و فارس تأمین می‌کند.