تهران- ایرنا- یکی از تحلیلگران صهیونیست به اوضاع آشفته این رژیم در هفت جبهه به ویژه غزه و لبنان اذعان کرد.

به گزارش امروز دوشنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری شهاب، «آوی اشکنازی» تحلیلگر امور نظامی رسانه صهیونیستی «معاریو» به باتلاقی اذعان کرد که این رژیم در غزه و لبنان به آن گرفتار شده است.

وی افزود: ما بیش از پیش در باتلاق غزه غرق می‌شویم و اوضاع لبنان نیز نامعلوم است و سران سیاسی باید بازنگری انجام دهند. باید طرح های جنگی در همه جبهه ها مورد ارزیابی قرار گیرد که اسرائیل موفق به تغییر راهبردی در منطقه شده است یا در همه جبهه ها در باتلاق دست و پا می زند؟

این تحلیلگر بیان کرد: بیش از یکسال است که ما در هفت جبهه در حال جنگ هستیم. اسرائیل توان جنگ‌های طولانی و فرسایشی را ندارد. ارتش اسرائیل متکی به نیروهای ذخیره است و اقتصاد اسرائیل به سرمایه بشری متکی است. جنگ های طولانی مدت به فروپاشی اقتصادی منجر خواهد شد.

اشکنازی تاکید کرد: مشکل این است که تاکنون هدف روشنی درباره جنگ غزه وجود ندارد. واقعیت این است که ارتش اسرائیل تاکنون بیشتر اهداف جنگ را محقق نکرده است نه ۱۰۱ اسیر آزاد شده و نه یحیی السنوار از میان برداشته شده و نه حماس از بین رفته است. به نظر می‌رسد که روز به روز بیشتر در غزه غرق می‌شویم.

وی این سئوال را مطرح کرد: در لبنان طرح آتی چیست؟ مشخص نیست. حزب الله عزم بر جنگ چریکی دارد و از سویی اسرائیل تمایلی برای جنگ فرسایشی ندارد.

این تحلیلگر درباره کرانه باختری هم گفت: در کرانه باختری ارتش مجبور به حمله به نابلس و جنین و طولکرم شده است و شاباک به دنبال سطح مشخصی از درگیری در کرانه باختری است تا اوضاع آنجا بغرنج نشود و جبهه قوی افزوده نشود.

اشکنازی درباره ایران نیز بیان کرد: کابینه تصمیمی درباره اینکه با ایران چکار کند، هنوز نگرفته است. اسرائیل بر واکنش پس از حمله دو هفته قبل ایران تاکید دارد اما مساله ایران پیچیده است و علت این پیچیدگی هم به جامعه جهانی به ویژه آمریکاست. کشورهای میانه رو در خاورمیانه، مساله نفت و گاز، حمله احتمالی ایران علیه منافع آمریکا و کشورهای میانه رو، تاثیر بر انتخابات آمریکا همگی عواملی هستند که درباره ایران باید مدنظر قرار گیرند.

وی در پایان تاکید کرد: در عرصه نظامی و سیاسی ما با ابهام درباره آینده روبرو هستیم.