شهرکرد – ایرنا – معاون بازسازی مسکن روستایی بنیاد مسکن گفت: با توجه به اینکه فرایند هزینه بر ساخت و ساز، بانک‌های عامل نسبت به پرداخت قسط‌های تسهیلات مقاوم سازی مسکن با متقاضیان همکاری بیشتری داشته باشند.

مهدی مرادی روز دوشنبه در گفت وگو با ایرنا با تقدیر از همکاری بانک‌ها افزود: همکاری بانک‌ها در پرداخت قسط‌های تسهیلات مقاوم‌سازی مسکن متقاضیان با رویکرد به سرانجام رسیدن واحدهای مسکونی روستایی نیمه‌کاره قبل از سرما و بارش‌ها از جمله ضرورت‌هایی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی اظهار داشت: طرح‌های مقاوم‌سازی و ویژه بهسازی مسکن مشمول ۲ حالت ساخت و ساز است که شامل واحدهای فرسوده و غیرمقاومی که سال‌های زیادی از ساخت آن‌ها گذشته و در معرض تعریض معابر و اجرای طرح هادی روستایی هستند و یا زمین‌های خامی که باید احداث شود.

معاون بازسازی مسکن روستایی بنیاد مسکن گفت: با توجه به هزینه ساخت و سازها در زمان حاضر نسبت تسهیلات به هزینه ساخت و ساز۳۰ به ۷۰ است.

وی یادآور شد: این امر موجب شده تا برخی از خانوارهای نیازمند که واحد مسکونی آن‌ها غیرمقاوم است تمایلی به تخریب و بازسازی منزل خود نداشته باشند در این ارتباط تلاش شده با استفاده ازتوان دستگاه‌های حمایتی و مبادله موافقتنامه برای مددجویان زیرپوشش بهزیستی و کمیته امداد با تزریق تسهیلات بلاعوض به این قشر کمک شود.

معاون بازسازی مسکن روستایی بنیاد مسکن چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه براساس مصوبه سال ۸۴ دولت مقاوم‌سازی سالانه ۲۰۰ هزار واحد مسکونی روستایی را در دستور کار قرار داد گفت: براین اساس از بیش از ۸۳ هزار واحد مسکونی روستایی این استان تاکنون با احتساب تسهیلات پرداخت شده برای واحدی مسکونی تخریب شده در اثر بلایای طبیعی از جمله زلزله کوهرنگ و نصیرآباد تاکنون ۴۷ هزار واحد مسکونی مقاوم‌سازی و همچنان ۳۶ هزار واحد مسکونی نیز غیرمقاوم است.

مرادی ادامه داد: براساس آمارها نرخ مقاوم‌سازی در چهارمحال و بختیاری ۵۶ درصد که نسبت به میانگین ۵۳ درصدی کشور افزایش نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه تا افق ۱۴۱۰ باید کل واحدهای مسکونی غیرمقاوم روستایی چهارمحال وبختیاری مقاوم‌سازی شود گفت: متناسب با سهمیه اعلام شده از سوی دولت امسال مقاوم‌سازی سه هزار واحد مسکونی در دستورکار این اداره کل است.

مرادی با اشاره به سهمیه هشت هزار و ۱۰۰ واحدی استان در سال گذشته در غالب تسهیلات مسکن روستایی و مقاوم‌سازی واحدهای غیرمقاوم روستاها و شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت افزود: براین اساس ۹۷ درصد این پرونده‌ها به بانک‌ها معرفی و ۷۸ درصد معادل ۶ هزار و ۱۴۸ واحد به مرحله انعقاد قرارداد رسیده است.

به گفته مرادی، چهارمحال و بختیاری در بخش انعقاد قراردادهای واحدهای مسکونی برای پرداخت تسهیلات بانکی جزو ۱۰ استان برتر کشور است.

به گزارش ایرنا، چهارمحال و بختیاری ۹۷۵ روستای دارای سکنه دارد که از این تعداد ۵۷۵ روستا دارای جمعیت بالای ۲۰ خانوار است و براساس آخرین آمار موجود ۴۰ درصد جمعیت استان را به خود اختصاص داده است.

چهارمحال و بختیاری ۱۲ شهرستان با بیش از یک میلیون نفر جمعیت دارد.