ساری - ایرنا - دانشیار دانشگاه علوم پزشکی بابل گفت: جراحی پیچیده و پیشرفته برای درمان آنوریسم توراکوابدومینال (گشادشدگی همزمان شاهرگ قفسه سینه و شکم) جراحی با استفاده از سیستم پیشرفته استنت‌گرافت چندشاخه‌ای در بیمارستان آیت الله روحانی(ره) بابل انجام شد.

به گزارش ایرنا به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی بابل دکتر پویا طیبی امروز دوشنبه اظهار کرد: بیمار ۶۸ ساله بابلسری که از آنوریسم بزرگ به قطر هشت سانتی‌متردر ناحیه شکم و قفسه سینه رنج می‌برد، تحت عمل جراحی قرار گرفت.

وی گفت: این بیمار دچار تنگی شدید شریان سلیاک (شریان روده) و انسداد کامل شریان ایلیاک مشترک (شریان اصلی اندام تحتانی) چپ بود که تحت عمل جراحی اندواسکولارقرار گرفت.

فوق تخصص جراحی عروق دانشگاه علوم پزشکی بابل با بیان این که آنوریسم توراکوابدومینال یک وضعیت پزشکی جدی است که در آن دیواره شریان آئورت در ناحیه قفسه سینه و شکم ضعیف و برآمده می‌شود، اظهار کرد: این بیماری می‌تواند به دلایل مختلفی از جمله فشار خون بالا، آترواسکلروز، عفونت‌ها و آسیب‌های ژنتیکی ایجاد شود و معمولاً بدون علامت است.

وی ادامه داد: پارگی آنوریسم می‌تواند منجر به خونریزی داخلی شدید و کشنده شود که شامل شوک هیپوولمیک، درد شدید و احتمال مرگ است، بنابراین تشخیص به موقع و درمان مناسب حیاتی است.

وی در همین راستا عنوان کرد: این عمل جراحی با استفاده از سیستم پیشرفته استنت‌گرافت چندشاخه‌ای E-nside TAAA Multibranch Stent Graft System انجام شد. در این عمل، نه تنها شاهرگ اصلی بلکه تمام شاخه‌های شریانی که به اعضای حیاتی بدن مانند معده، طحال، کبد، روده‌ها و کلیه‌ها خون‌رسانی می‌کنند که بدون باز کردن شکم و قفسه سینه بیمار و تنها از طریق داخل رگ‌های بیمار بازسازی و ترمیم شدند.

دکترپویا طیبی ادامه داد: تمام مراحل عمل زیر دستگاه انژیوگرافی و با مهارت بالای پزشکان انجام شد، که این روش نوین نشان‌دهنده پیشرفت‌های قابل توجه در تکنولوژی‌های پزشکی و جراحی کم‌تهاجمی است.

افزایش کیفیت زندگی

همچنین دکتر مرتضی نوع‌پرست، فوق تخصص جراحی عروق و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در خصوص این عمل جراحی اظهار کرد: خوشبختانه این بیمار بهبودی کامل یافته و نتایج درمان بسیار موفقیت‌آمیز بود، این عمل نه تنها زندگی بیمار را نجات داد بلکه کیفیت زندگی وی را نیز بهبود بخشید.

وی افزود: این عمل برای هفتمین بار در ایران و برای اولین بار در شمال کشور انجام شده است و نشان‌دهنده پیشرفت‌های قابل توجه در حوزه پزشکی و جراحی عروق در ایران است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: مرکز آیت الله روحانی(ره) بابل آماده ارائه خدمات به هم‌استانی‌های عزیز در این زمینه است تا به بهبود سلامت جامعه کمک کند.

به گزارش ایرنا، دانشگاه علوم پزشکی بابل که در سال ۱۳۶۲ مجوز تاسیس دریافت کرد در سال ۱۳۶۴ نخستین گروه دانشجو را در این دانشگاه وارد شدند که این امر سبب شد تا این دانشگاه در بابل به عنوان اولین دانشگاه علوم پزشکی در شمال کشور فعالیت خود را آغاز کند.

این دانشگاه دارای ۱۰ دانشکده و پژوهشکده شامل دانشکده پزشکی، داروسازی، دندانپزشکی، پیراپزشکی، پرستاری و مامایی رامسر، دانشکده طب ایرانی، پردیس خودگردان، توانبخشی، بهداشت، پرستاری و مامایی و پژوهشکده سلامت می‌شود.

هفت بیمارستان شامل مرکز آموزشی درمانی شهید یحیی‌نژاد بابل، شهید بهشتی، آیت‌الله روحانی، کودکان امیرکلا، شهید رجایی بابلسر، مرکز درمانی تخصصی ناباروری فاطمه زهرا(س)، ۱۷ شهریور مرزیکلا و نیز ۲ کلینیک تخصصی و فوق تخصصی امید مرکزی بابل و کلینیک تخصصی و فوق تخصصی امید خوشرودپی زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی بابل قرار دارند. سالانه ۷۰ هزار بیمار در بیمارستان‌های زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی بابل بستری می‌شوند.

در حال حاضر این دانشگاه پزشکی در بابل بیش از چهار هزار ۳۰۰ دانشجوی داخلی و ۳۶۸ عضو هیأت علمی دارد که برای نخستین بار بیش از ۲۰ دانشجوی خارجی هم در این دانشگاه تحصیل خود را آغاز کرد.