همدان-ایرنا- نداشتن شغل و مناسب نبودن معابر مهمترین دغدغه و مشکل فرا روی نابینایان استان همدان است که در این راستا به جای ترحم و وعده های بی پایان باید به مشکلات این قشر از جامعه توجه کرد.

به گزارش ایرنا، اشتغال و مناسب نبودن معابر برای تردد نابینایان در کنار مشکل مسکن، ازدواج و دسترسی کمتر آنها به مسایل آموزشی و سایر امکانات موجب شده این قشر از جامعه نتوانند آنطور که باید و شاید استعدادهای خود را بروز دهند و نقش بیشتری را در جامعه ایفا کنند.

روز عصای سفید بهترین فرصت است تا بتوانیم عدالت را رعایت کرده و با رفع تبعیض از نابینایان زمینه حضور آنها را در بخش های مختلف فراهم کنیم.

نگاه تبعیض‌آمیز و ترحم آمیز مردم و نادیده گرفتن حقوق نابینایان، موضوع مهمی است که باعث شده بسیاری از افراد نابینا نتوانند به راحتی در جامعه حضور یابند و از نظر روحی، روانی و فرهنگی برای این قشر مشکل ساز شده است.

یک فرد نابینا همانند سایر مردم باید از حقوق اجتماعی برخوردار باشد و بتواند از امکانات رفاهی جامعه استفاده کند و در این راستا خیابان‌ها، پیاده‌روها، وسایل حمل‌ونقل و دیگر مکان‌ها باید به شکلی باشد که امکان حضور آنان در جامعه بدون ایجاد محدودیت، مهیا باشد.

چهار هزار و ۴۲۱ نابینا و کم بینا زیرپوشش بهزیستی همدان

معاون امور توانبخشی بهزیستی همدان با بیان اینکه چهار هزار و ۴۲۱ نابینا و کم بینا زیرپوشش بهزیستی استان هستند افزود: تمامی این افراد مستمری دریافت می کنند و از خدماتی نظیر دریافت وسایل کمک توانبخشی، کمک هزینه درمان، کمک هزینه مسکن و اشتغال، کمک هزینه تحصیلی و ایاب و ذهاب برخوردار می شوند.

محمد قادری احسانپور اظهار کرد: وسایل کمک توانبخشی، مانند عصای سفید، ساعت گویا، دستگاه بریل، سخت افزارها و نرم افزارهای مختص نابینایان، برجسته نگار و به‌دید در اختیار نابینایان قرار می گیرد.

وی افزود: نابینایان از کمک هزینه دانش آموزی و دانشجویی مانند سایر معلولان بهره مند می شوند.

معاون امور توانبخشی بهزیستی استان همدان ادامه داد: این اداره در سه حوزه پیشگیری، درمان و پس از درمان خدمات خود را به مردم و نابینایان ارایه می دهد که حوزه پیشگیری مربوطه به طرح پیشگیری از تنبلی چشم (آمبلیوپی) است که بین کودکان سه تا ۶ ساله در پایگاه های بهزیستی و ۴۶ مرکز مثبت زندگی و پایگاه های دائمی اجرا می شود.

قادری احسانپور یادآور شد: ۵۵ هزار کودک همدانی در ۵۵ پایگاه سنجش بینایی کودکان سه تا ۶ ساله در سال گذشته زیر پوشش طرح غربالگری بینایی قرار گرفتند.

وی اظهار کرد: بیماری تنبلی چشم اگر به موقع و در سنین سه تا ۶ ساله شناسایی شود قابل درمان است و در صورت بی توجهی می تواند به نابینایی فرد منجر شود.

معاون امور توانبخشی بهزیستی استان همدان گفت: استخدام بر اساس سهمیه حداقل سه درصد در آزمون های ادواری کاملا رعایت می‌شود و دستگاه هایی که مجوز دارند با نمایندگان استخدامی بهزیستی جلسه می گذارند، سهمیه هر دستگاه احصا می شود و فرد غیرمعلول نمی تواند در آن سهمیه شرکت کند.

قادری احسانپور، مناسب سازی معابر را دیگر نیاز نابینایان اعلام کرد و افزود: نصب موزاییک های بریل در پیاده روها، رفع مشکل پُل ها روی جوی آب، برطرف کردن موانع در معابر و بهسازی مسیر رفت و آمد معلولان و نابینایان می تواند بخش مهمی از مشکلات نابینایان برای حضور در جامعه را برطرف کند.

وی ادامه داد: مهمترین چالش نابینایان حق دسترسی کامل به امکانات مانند امکانات آموزشی، بهداشتی، سلامتی و ایمنی در تردد است که باید پیگیری شود.

معاون امور توانبخشی بهزیستی استان همدان گفت: خدمات درمانی و توانپزشکی در سال گذشته برای ۲۸۶ نفر ارایه شده است و ۴۰ نفر نیز در طرح توانمندسازی نابینایان قرار گرفتند.

قادری احسانپور یادآوری کرد: ۵۲ عدد ساعت گویا، ۹۸ مورد عصای سفید در سال گذشته تحویل نابینایان شد و اقلام مختلف مانند بهدید، ساعت گویا و ساعت بریل، وویس رکوردر، ماشین تایپ بریل نیز در اختیار این قشر قرار می گیرد.

وی ادامه داد: ۲ دستگاه برجسته نگار تهیه و تحویل کتابخانه عمومی و سازمان های مردم نهاد شده است.

معاون امور توانبخشی بهزیستی استان همدان، مشکل عمده نابینایان را مناسب سازی معابر اعلام کرد و افزود: تنها سه خیابان در سطح شهر همدان سنگ فرش مخصوص نابینایان انجام شده و هیچ مناسب سازی صورت نگرفته است.

به گفته وی آسانسورهای ادارات خط بریل ندارند و علایم صوتی سر چهارراه ها نیز برای استفاده نابینایان مناسب نیست.

قادری احسانپور، اشتغال را دیگر دغدغه نابینایان برشمرد و اظهار کرد: دستگاههای اجرای برای استخدام آنها تمکین نمی کنند و امکانات برای تحصیل در دانشگاه ها فراهم نیست.

نداشتن شغل مهمترین مشکل نابینایان

رییس انجمن نابینایان استان همدان، مهمترین مشکل نابینایان استان را اشتغال دانست و افزود: آموزش و تحصیل، مسکن و ازدواج نیز از دیگر مشکلات نابینایان استان است.

حجت الله بنی اردلان گفت: این یک حق قانونی است که هر امکاناتی در شهرها به وجود می‌آید باید برای همه افراد جامعه باشد اما تاکنون سهم معلولان از این امکانات بسیار ناچیز و در بعضی از موارد به طور کلی دیده نشده است.

وی با اشاره به عضویت ۴۰۰ خانواده دارای عضو نابینا در این انجمن افزود: ۶۰ درصد نابینایان استان مرد و ۴۰ درصد را زنان تشکیل دادند.

بنی اردلان افزود: نگاه ترحم‌آمیز مردم یکی از بزرگ‌ترین مشکلات نابینایان است و همین موضوع باعث شده بسیاری از افراد نابینا نتوانند به راحتی در جامعه حضور یابند که نیاز به فرهنگ سازی دارد.

رییس انجمن نابینایان استان همدان اظهار کرد: خداوند توانایی‌های زیادی به نابینایان داده و حضور موفق آنها در عرصه‌های مختلف گواهی بر این مدعا است اما آنچه این قشر از جامعه را رنجور و خسته کرده همین محدودیت‌هاست که منجر به گرفتن حق زندگی از این افراد شده است.

بنی اردلان گفت: تاکنون مسوولان حمایت چندانی از این انجمن نداشته اند و بسیاری از برنامه‌های پیش بینی شده معطل مانده است.

وی ادامه داد: کمتر دیده شدن معلولان در جامعه به دلیل کم‌بودن جمعیت‌شان نیست، بلکه به دلیل کمبود فضای مناسب برای حضور اجتماعی آنها و در نتیجه محصورشدن‌ آنها در خانه‌ها و آسایشگاه‌ها است.

مدیرعامل انجمن نابینایان استان همدان ادامه داد: به جای دلسوزی‌های بی‌فایده توجه بیشتری نسبت به حقوق مسلم این قشر داشته باشیم که یکی از این حقوق، فراهم کردن فضا و امکاناتی مانند ایجاد اتوبوس های گویا است که تاحدودی باعث برابری شرایط آنها با سایر افراد جامعه می‌شود.

بنی اردلان، یکی دیگر از مشکلات یک فرد نابینا را استفاده از آسانسور اعلام کرد و افزود: کلیدهای بیشتر آسانسورها نه نشانه‌های برجسته بریل دارند و نه از سیستم اعلام صوتی بهره می‌برند.

وی اظهار کرد: سامانه‌های اخطار مانند چراغ‌های راهنمایی و رانندگی نیز برای نابینایان مناسب نیست و سیستم گویا ندارد.

رییس انجمن نابینایان استان همدان گفت: در طراحی مبلمان شهری، صنعت ساخت و ساز، خدمات بانکی و اداری و همه اقدامات زیرساختی باید برای نابینایان در نظر گرفته و از قبل راه‌حل‌هایی به کار گرفته شود که آنها هم بتوانند از این امکانات بهره ببرند.

بنی اردلان ادامه داد: بیشتر نابینایان به خوبی از ابزارهای ارتباطی مانند شبکه‌های اجتماعی و کتاب‌های صوتی استفاده می‌کنند و مشکل عمده آنها نامناسب بودن فضاهاست.

پانزدهم اکتبر برابر با بیست و سوم مهرماه، روز جهانی نابینایان و عصای سفید است و هدف از نامگذاری این روز توجه بیشتر به مشکل افراد روشندل، شنیدن مطالبات این افراد و ایجاد محیط های مناسب برای استفاده کنندگان از عصای سفید است.

حدود یک سوم جمعیت استان همدان به صورت مستقیم و غیرمستقیم زیرپوشش خدمات سازمان بهزیستی قرار دارند.

استان همدان حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر جمعیت دارد.