تهران- ایرنا- اسپوتنیک نوشت: با گذشت یک سال از جنگ در غزه و حمایت‌های بی‌دریغ واشنگتن از اسرائیل در کشتار غزه، ارسال سامانه موشکی «تاد» آمریکایی به سرزمین‌های اشغالی با کمک یک پایگاه هوایی متعلق به بریتانیا، سند پشتیبانی آشکار غرب از جنایات این رژیم اشغالگر است.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از این خبرگزاری، در حالی‌که ارتش آمریکا در طول یک سال گذشته از جنگ در غزه، مخفیانه در حال کمک به عملیات اسرائیل در این باریکه بوده است، دولت جو بایدن امروز در بیانیه‌ای که توسط پنتاگون منتشر شد، آشکارا تعهد نیروهای خود را به اسرائیل اعلام کرد. براساس اعلام پنتاگون، بنا بر دستور بایدن، لوید آستین وزیر دفاع ایالات متحده مجوز استقرار یک سامانه موشکی ضد بالستیک موسوم با تاد (THAAD) و پرسنل نظامی مرتبط را در اسرائیل با هدف تقویت دفاع هوایی تل آویو صادر کرده است.

سرلشکر پاتریک رایدر سخنگوی مطبوعاتی پنتاگون در این زمینه مدعی شد که اقدام یاد شده به منظور حفاظت از تاسیسات نظامی آمریکا پس از حمله تلافی جویانه ایران در اوایل ماه جاری انجام شده است. گفته می شود نزدیک به ۱۰۰ نیروی آمریکایی برای استفاده از سامانه تاد به اسرائیل اعزام می شوند.

این خبرگزاری می‌نویسد: آمریکا و متحدان اروپایی آن، در آستانه پایان دولت بایدن بر حمایت از بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل تاکید زیادی کرده و بدین ترتیب زمینه را برای مشارکت مستقیم ارتش‌های غربی در جنایات اسرائیل و حتی یک درگیری گسترده‌تر منطقه‌ای آماده می کنند.

به نوشته اسپوتنیک، این وضعیت به ویژه پس از روی کار آمدن کی‌یر استارمر نخست‌وزیر جدید بریتانیا تشدید شده است. وب سایت "Declassified UK" که از نقش انگلیس در رویدادهای جهانی پرده برمی دارد، به تازگی در گزارشی اعلام کرد که از زمان روی کار آمدن استارمر به جای ریشی سوناک (نخست وزیر پیشین انگلیس)، پرواز نیروهای ویژه آمریکایی به اسرائیل از طریق یک پایگاه هوایی متعلق به بریتانیا دو برابر شده است.

در این گزارش تحقیقی، با اشاره به پایگاه هوایی بزرگ بریتانیا در قبرس موسوم به «آکروتیری» آمده است: پیش از این فاش شده بود که آمریکا از این پایگاه که جز قلمروی خارج از سرزمین بریتانیا محسوب می‌شود، برای تحویل سلاح به اسرائیل استفاده می کند.

این وب سایت خاطرنشان کرده است: این در حالی است که لندن از مدت‌ها پیش از ارائه جزئیات در مورد استفاده آمریکا از خاک بریتانیا برای حمایت از حمله اسرائیل به غزه خودداری کرده است.

اسپوتنیک یادآوری می کند: استارمر که به دلیل طرح ادعاهای یهودستیزی در دوران ریاستش به عنوان رهبر حزب کارگر بریتانیا به شدت مورد انتقاد قرار گرفته بود، جرمی کوربین از چهره های برجسته ضدامپریالیستی و حامی آرمان فلسطین را از حزب کارگر اخراج کرد و نامزدهای طرفدار کوربین را نیز پاکسازی کرد. براساس یک گزارش که در سال ۲۰۲۲ منتشر شد، نیز مشخص شد که یک بحران یهودی‌ستیزی ساختگی با هدف تضعیف کوربین و کنار گذاشتن آنها از حزب ایجاد شده بود.