بیرجند- ایرنا- مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی گفت: ۶۰ نفر از مددجویان بهزیستی استان از ابتدای امسال تاکنون با کمک تسهیلات بانکی به مبلغ ۸۷ میلیارد و ۷۰۰ میلیون ریال صاحب شغل شدند.

حسن شرفی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: این تسهیلات از محل بند ب جزء چهار تبصره ۲ قانون بودجه سال ۱۴۰۳ در راستای تسهیل‌گری اشتغال مددجویی پرداخت شده و ۳۱۸ نفر هم به بانک‌های عامل معرفی شده‌اند که رقم تسهیلات آنها ۴۹۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال است.

وی افزود: همچنین به منظور تثبیت اشتغال‌های ایجاد شده از طریق پرداخت سهم بیمه خویش فرمایی و کارفرمایی در ۶ ماه نخست امسال ۳۲۵ نفر از افراد زیر پوشش مبلغ ۹ میلیارد ریال دریافت کردند و به ۱۳ نفر از افراد تحت پوشش شاغل در بخش‌های غیردولتی نیز بیش از یک میلیارد ریال کمک هزینه ارتقای کارآیی معلولان پرداخت شده است.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی گفت: این نهاد در راستای حمایت از اشتغال معلولان به کارفرمایانی که جامعه هدف سازمان را به کار گیرند و بر اساس قانون کار، حقوق و مزایا پرداخت کنند، ۲۰ درصد حق بیمه سهم کارفرما به مدت پنج سال تقبل می‌شود.

وی ادامه داد: همچنین به کارفرمایان در ازای به کارگیری هر یک نفر از مددجویان زیر پوشش بهزیستی تا سقف یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال تسهیلات قرض الحسنه بانکی اعطا می‌شود.

شرفی، حمایت از اشتغال ایجاد شده برای جامعه هدف تا مرحله پایداری و تثبیت و استفاده از بیمه کارفرمایی و خویش فرمایی را جزو ماموریت‌های دفتر اشتغال برشمرد و گفت: تشویق و ترغیب مددجویان برای استفاده از سهم بیمه خویش فرمایی، برخورداری مشمولان از حقوق بازنشستگی، استفاده از مزایای بیمه تامین اجتماعی و تغییر روش‌های حمایتی مستقیم به رویکردهای بیمه‌ای از دیگر ماموریت‌های حوزه اشتغال است.

وی جبران نبود کارایی را یکی دیگر از اقدامات بهزیستی برای اشتغال معلولان اعلام کرد و افزود: جبران نبود کارآیی یعنی یک فرد دارای معلولیت خفیف، متوسط یا شدید اگر مشغول کار باشد ولی به اندازه یک فرد سالم بهره‌وری نداشته باشد سازمان بهزیستی کم و کسری آن فرد را جبران کرده و به کارفرما پرداخت می‌کند.