تهران- ایرنا- معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از ثبت نام ۱۷ هزار نفری علاقه‌مندان به حفظ قرآن در طرح بالندگی ۴۰ هزار حافظ قرآن خبر داد که ۱۱ هزار نفر از آنان در نخستین مرحله شرکت کردند. 

به گزارش خبرنگار معارف ایرنا شبیر فیروزیان امروز، دوشنبه -۲۳ مهر- در نشست خبری طرح سراسری بالندگی ۴۰ هزار حافظ قرآن گفت: این طرح از ابتدای مرداد سال جاری در استان یزد آغاز شد و هفته آینده نخستین آزمون آن برگزار می شود. این طرح به نیابت از ۴۰ هزار شهید در سفر سیدالشهدای خدمت آیت الله سیدابراهیم رئیسی به استان یزد با چهار هزار حافظ شروع شد و سایر نهادها برای اجرای این طرح کمک کردند که قرار شد در مراحل بعدی در سطح سراسری برگزار شود.

وی افزود: تاکنون ۵۳۶ موسسه در این طرح ثبت نام کردند و حدود ۱۷ هزار نفر متقاضی حضور در این طرح شدند که بر اساس آمار به دست آمده تا روز گذشته حدود ۱۱ هزار نفر توانستند مرحله اول این طرح را پشت سر بگذارند.

فیروزیان تاکید کرد: اتصال میان قرآن آموزان و شهدا از طریق دیدار با خانواده شهیدان و حضور بر سر مزار آنان باعث می شود تا نوجوانان و جوانان، علاوه بر حفظ قرآن با شهیدان نیز آشنا شوند. چون هر یک از افراد با انتخاب یک شهید، حفظ قرآن را آغاز می کند.

وی افزود: ما در این سه ماه شاهد استقبال موسسات قرآنی بودیم و استان های برتر شامل مازندران، اصفهان، خراسان رضوی، قزوین، لرستان، قم و همدان است

شبیر فیروزیان، معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: شهیدان، گره های ناگشودنی را باز می کنند و آیت الله جوادی آملی فرمود هر زمینی که خون شهید بر آن ریخته می شود، پاک است. لذا خون کودکان غزه و لبنان و خون رزمندگان مقاومت، این سرزمین ها را نجات خواهد داد.

وی افزود: تربیت حافظان قرآن، گره ای شده بود که به برکت خون شهیدان باز خواهد شد. در این مدت توانستیم سایر طرح های حفظ را آسیب شناسی کنیم و از طرح های خلاقانه حفظ قرآن نیز حمایت می کنیم. لذا از نهادهای دولتی و غیردولتی می خواهیم که در این طرح شرکت کنند. همچنین از هرگونه فناوری جدید که به ارتقاء حفظ قرآن منجر شود، پشتیبانی می کنیم که در نمایشگاه قرآن نیز ارتباط های خوبی ایجاد شد.

فیروزیان از همکاری مسئولان بنیاد شهید، شورای توسعه فرهنگ قرآنی و سازمان تبلیغات اسلامی تقدیر کرد و گفت: رویکرد ما در معاونت قرآن در این دوره سه ساله، مردم‌محوری و موسسه‌محوری بوده و هست. عدالت‌محور بودن طرح های معاونت نیز در دستور کار است و لذا موسسات قرآنی بدون تبعیض وارد این طرح شدند.

وی با اشاره به سایر برنامه های این معاونت گفت: طرح حفظ کارکنان وزارت خانه در چند مرحله اجرا شده است و طرحی را برای ترویج حفظ قرآن آماده کرده ایم. ما معتقدیم اگر تمام ظرفیت دولت در خدمت حفظ قرآن قرار گیرد، منجر به تحول در زمینه حفظ خواهد شد؛ ظرفیت هایی همچون وزارت آموزش و پرورش و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و برخی نهادها که می توانند خدماتی را به حافظان قرآن ارائه دهند.

رویداد قرآن و غزه برگزار می شود

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به خبرنگاران، گزارشی از عملکرد معاونت قرآن و برنامه های این معاونت تا پایان سال به صورت مختصر ارائه کرد و گفت: یک رویداد معرفتی هنری با عنوان قرآن و غزه تا ماه آینده برگزار خواهد شد که در مرحله اول در سطح ملی و در مراحل بعد در سطح بین المللی خواهد بود. آثار هنری هنرمندان از سراسر کشور جمع آوری خواهد شد و از برگزیدگان تقدیر خواهد شد. 

وی از همکاری شورای توسعه فرهنگ قرآنی در این زمینه سخن گفت و درباره سایر فعالیت های این معاونت به نکاتی همچون بیمه موسسات قرآنی و رایگان شدن آب و برق و گاز موسسات اشاره کرد. 

محمدحسین فدوی، شبیر فیروزیان و علیرضا معاف معاون سابق قرآن و عترت

محمدحسین فدوی مدیرکل ارتباطات و هماهنگی امور قرآن و عترت در ابتدای این نشست خبری به ارائه گزارشی از روند اجرای طرح بالندگی چهار هزار حافظ قرآن پرداخت و گفت: در این طرح ۴۰ هزار قرآن‌آموز ضمن برقراری ارتباط با یک شهید از استان خود، مسیر حفظ قرآن را طی خواهند کرد که در مرحله اول تا پنج جزء از قرآن را حفظ خواهند کرد.

انس حافظان قرآن با خانواده های شهدا

مهدی متین پور مدیر کل امور فرهنگی و تبلیغات بنیاد شهید و امور ایثارگران نیز با تجلیل از برگزارکنندگان این طرح برای اجرای هرچه بهتر طرح بالندگی چهار هزار حافظ قرآن اعلام آمادگی کرد و گفت: این طرح را به پیشنهاد استاندار سابق یزد آغاز کردیم و اکنون شاهد آن هستیم که حافظان و خانواده شهدا در سایه اجرای طرح چهار حافظ قرآن انس خوبی با یکدیگر گرفته اند.

مهدی متین پور؛ مدیر کل امور فرهنگی و تبلیغات بنیاد شهید

طرح بالندگی 40 هزار حافظ قرآن به صورت شناور برگزار می شود

روح الله مطهریان مدیرعامل موسسه مهد قرآن حضرت جواد الائمه یزد نیز با اعلام مراحل انجام شده و فرایند این طرح گفت: یکی از ویژگی های طرح این است که به صورت شناور اجرا می شود. یعنی هر نوجوان و جوان علاقه مندی به حفظ می تواند در هر زمانی که اراده کرد در این طرح ثبت نام کند.

روح الله مطهریان؛ مدیرعامل مهد قرآن جواد الائمه یزد

وی درباره نحوه شرکت در این طرح سراسری به خبرنگار معارف ایرنا گفت: علاقه مندان از دو طریق می توانند در این طرح شرکت کنند. یکی این که در یکی از موسسات قرآنی ثبت نام کنند و روش دیگر این است که از طریق سامانه اطلس جامع موسسات قرآنی کشور، نزدیکترین موسسه قرآنی در منطقه خود را پیدا کرده و برای ثبت نام به آنجا مراجعه کند.