تهران - ایرنا- رئیس انجمن علمی آسیب شناسی ایران، تعامل سازنده انجمن‌های علمی با معاونت آموزشی وزارت بهداشت، همزمان با حفظ استقلال انجمن‌های علمی را گامی مهم در سه سال اخیر ارزیابی کرد و گفت: علی رغم مخالفت معاونت آموزشی وزارت بهداشت ظرفیت‌های پزشکی را بدون زیرساخت افزایش دادند.  

محمدرضا امینی فرد روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار حوزه سلامت ایرنا، مداخله سازمان ها و نهادهای دیگر در آموزش پزشکی را موجب آسیب به این حوزه خواند و تصریح کرد: در سال های گذشته، علی رغم مخالفت معاونت آموزشی وزارت بهداشت، افزایش ظرفیت پذیرش دانشجویان بدون امکان سنجی و وجود زیرساخت در دانشگاه ها، موجب شد تا از فضاهای غیرآموزشی برای کلاس های درس استفاده شود.

وی خواستار بازنگری کلی در وضعیت آموزشی پزشکی با همکاری شورای عالی انقلاب فرهنگی شد و گفت: در سال های قبل، دستاوردهای خوبی در زمینه تربیت نیروی انسانی با کیفیت داشتیم و تصمیمات اشتباه موجب افت کیفیت و کمبود نیروهای رزیدنتی در برخی از رشته ها شد. اکنون لازم است بسیاری از قوانین در این زمینه مورد بازبینی جدی قرار گیرد.

امینی فرد، افزایش ظرفیت تخت های بیمارستانی را از اقدامات شاخص وزارت بهداشت در سال های اخیر دانست و تاکید کرد: در حوزه آموزش نیز دستمزد دستیاران به میزان قابل توجهی با پیگیری های معاون آموزشی وزارت بهداشت افزایش یافت که این مسئله نیز بسیار خوب و امیدوار کننده بود.

رئیس انجمن علمی آسیب شناسی ایران، توجه به بزرگان جامعه پزشکی را امری مهم خواند و افزود: باید دستاوردهای مهم کشور در حوزه آموزش پزشکی را حفظ کنیم.

وی نداشتن سهم مناسب از تولید ناخالص ملی (GDP) را یکی از مشکلات حوزه سلامت عنوان کرد و گفت: نبود منابع پایدار در وزارت بهداشت، یکی از چالش های این حوزه است.

وی ضمن تاکید بر حفظ استقلال انجمن های علمی، آنها را بازوی وزارت بهداشت خواند و یادآور شد: خوشبختانه در این دوره تعامل خوبی میان معاونت آموزشی وزارت بهداشت و انجمن های علمی شکل گرفت و سعی کردیم به تمامی نامه های مشورتی آنها پاسخ مناسب دهیم.

به گزارش ایرنا، محمد رضا ظفرقندی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در هفته جاری در مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاهها با تاکید بر اینکه در بحث عدالت آموزشی و تحصیل باید بازبینی صورت گیرد، گفت: برای جلوگیری از مهاجرت تسهیل مسیر آموزش، سهولت مراحل تحصیل و ورود به عرصه کار باید فراهم و از نیروهای ارزشمند و سرمایه گذار استفاده شود.

وی با بیان اینکه در دانشگاههای وزارت بهداشت ۲۴۵ هزار دانشجو که ۵۷ درصد آن زن هستند، تحصیل می کنند، تصریح کرد: ولی در چهار سال گذشته نزدیک به ۱۰۰ درصد افزایش ظرفیت داشتیم و این بدون تجویز و ارتقای زیر ساختها، اساتید برای پیشرفت علمی در دانشگاههای علوم پزشکی بوده زیرا کیفیت تحصیل با جان مردم سر و کار دارد و بایدزیر ساخت ها را متعادل با ظرفیت های پذیرش دانشجو کنید تا آسیب به جان مردم وارد نشود.