تهران-ایرنا- با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و همزمان با رقابت تنگاتنگ بین دو نامزد اصلی، به نظر می‌رسد دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری سابق آمریکا و نامزد جمهوریخواهان و کامالا هریس معاون «جو بایدن» و نامزد دموکرات‌ها به جلب حمایت رای‌دهندگانی امید بسته‌اند که هنوز تصمیمی برای انتخابات ندارند.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، روزنامه گاردین نوشت: هریس و ترامپ یکشنبه تلاش کردند حمایت سیاسی کسانی را جلب کنند که به از نظر آنها، رای دهندگانی هستند که شرکت شان در انتخابات ضروری است.

کمتر از یک ماه مانده تا انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴، هریس روز یکشنبه به عنوان بخشی از کارزار انتخاباتی اش، در کلیسای سیاه پوستان در گرینویل در کاروینای شمالی حضور یافت و ترامپ رقیب جمهوریخواه او بعد از شرکت در گردهمایی روز شنبه در کالیفرنیا، به آریزونا رفت تا حمایت سیاه پوستان و لاتین تبارها را جلب کند. هر دوی آنها تلاش می کنند اختلاف برتری خود را در بین رای دهندگانی که هنوز تصمیم نگرفته اند در انتخابات از کدام نامزد حمایت کنند، افزایش دهند.

نظرسنجی ها از کاهش ۴۵ درصدی در میزان مشارکت رای دهندگان در مقایسه با انتخابات ها در سال های قبل حکایت دارند که می تواند خود نشانه ای دال بر وجود میلیون ها رای دهنده ای باشد که هنوز مردد هستند.

ترامپ از انتقادهای اولیه از نظرسنجی ها و ادعای ترفند دموکرات ها برای مهندسی شکست او در انتخابات ۲۰۲۰ در برابر جو بایدن از طریق و وادار کردن مردم به رای دادن زودهنگام و به صورت پستی، تغییر موضع داده است.

وی به آرا زنان سفیدپوستی نیاز دارد که از او در انتخابات ۲۰۲۰ حمایت کردند و علاوه بر این، رای زنان سیاه پوست هم برای او مهم است. نامزد جمهوریخواهان روز یکشنبه اظهارات باراک اوباما رئیس جمهوری پیشین آمریکا را که گفته بود «مردان سیاه پوست صرف نظر از رنگ پوست به خاطر سیاست های هریس به او رای دهند»، «عمیقا توهین آمیز» خواند.

نظرسنجی نیویورک تایمز که روز یکشنبه منتشر شد نشان داد که هریس در بین سه نامزد دموکرات پیشین برای راهیابی به کاخ سفید، در بین رای دهندگان لاتین تبار عملکرد ضعیفی داشته است.

نظرسنجی سی بی اس که روز یکشنبه منتشر شد نشان داد که رقابت های انتخاباتی در این دوره، به طور کامل اختلاف نظر رای دهندگان را بر سر برخی مسائل از قبیل عملکرد دولت در مقابله با بحران های طبیعی، مهاجرت و اقتصاد را نشان می دهد. برای مثال حامیان ترامپ گفتند کمک به قربانیان طوفان های هلن و میلتون به موقع به افراد آسیب دیده نرسیده است در حالی که حامیان هریس تاکید داشتند این کمک ها به موقع بوده است. یا حامیان ترامپ وضعیت اقتصاد را بد ولی حامیان هریس آن را خوب توصیف کردند. رای دهندگان به ترامپ گفتند عبور غیرقانونی از مرز آمریکا و مکزیک افزایش داشته اما حامیان هریس گفتند کاهش یافته است.

واکنش دولت بایدن به طوفان های مخربی که در هفته های گذشته در آمریکا بروز کرده است یکی از دغدغه های اصلی حزب دموکرات است. گردهمایی اخیر هریس در بحبوحه سیاسی سازی نحوه و سرعت عمل دولت فدرال در مدیریت طوفان هلن انجام شد.

هریس در کارولینای شمالی تلاش کرد از سیاسی کردن طوفان میلیون جلوگیری کند و مدعی شد اطلاعات نادرستی بعد از طوفان هلن منتشر شده است.

در حالی که ایالت های آیزونا، نوادا و جورجیا بالقوه به حمایت از ترامپ گرایش دارند، و پنسیلوانیا، میشیگان و ویسکانسین حامی هریس هستند، از دست دادن آرای ایالت کارولینا به هزینه از دست دادن ۱۶ رای الکترال برای ترامپ خواهد بود که وی را از رسیدن به آستانه ۲۷۰ رای مورد نیاز برای پیروزی محروم خواهد کرد. این ایالت آمریکا در سال ۲۰۲۰ با اختلاف کم به ترامپ رای داد.

به نظر می رسد حمایت از هریس در هفته های گذشته کاهش یافته است و همزمان گزارش هایی منتشر شده که از افزایش تنش در کارزار انتخاباتی است و کاخ سفید به ریاست بایدن حکایت دارند. رئیس جمهوری آمریکا، سفر به آلمان را به دلیل تمرکز بر نحوه واکنش دولت به طوفان لغو کرد هر چند که گزارش های جدید نشان می دهد که وی روز جمعه این سفر را انجام خواهد داد.

تارنمای آکسیوس در این زمینه گزارش داد که مشاوران بایدن همچنان از این که بایدن به دلیل کهولت سن از رقابت ها کنار گذاشته شده آزرده خاطر هستند. بایدن ۸۱ ساله است و به گفته آنها تنها سه سال از ترامپ مسن تر است.