همدان- ایرنا- مدیرکل غله و خدمات بازرگانی همدان گفت: دریافت وجه اضافه بابت خرید نان کنجدی از سوی نانوایی ها (الزام به انتخاب تیک خرید ۲ نان به جای یک نان) موجب برهم خوردن نظام سهمیه بندی آرد شده و اقدامی غیرقانونی است و شهروندان در صورت مشاهده مراتب را به تعزیرات اعلام کنند.

حسین خوانساری روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در دستگاه کارتخوان پرداخت وجه نان در نانوایی گزینه ای به نام کنجدی وجود دارد که برخی نانوایی ها علاوه بر آن، خریداران را ملزم می کنند که تیک تعداد نان را به جای یک، ۲ بار بزنند که این کار گران فروشی است.

وی در پاسخ به این مساله که زدن تیک اضافه خرید نان برای نان کنجدی باعث برهم خوردن نظام سهمیه بندی آرد و موجب تعلق آرد اضافی به نانوائی ها می شود، افزود: برای فروش نان کنجدی تیک مخصوص در دستگاه کارتخوان وجود دارد، نباید از مردم وجه اضافه دریافت شود در غیراین صورت باید گزارش تخلف را به ۱۲۴ بدهند.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان همدان گفت: از وظایف اداره کل غله نظارت بر کارخانه های آرد و نحوه تولید آرد و توزیع آن بین یک هزارو ۸۵۶ نانوایی در استان همدان است.

وی با بیان اینکه برای پخت بهتر نان، آرد دریافتی نانوایی ها بنابر خواست خود آنها انجام می شود و نانوایی از هر کارخانه آرد بخواهد می تواند خریداری کند،خاطرنشان کرد: برخی نانوائیها آرد خود را از چند کارخانه آرد تهیه می کنند و اداره غله وظیفه دارد حمل آرد به نانوائیها را انجام دهد.

خوانساری درباره حجم آرد تحویلی به نانوائی ها نیز گفت: آرد بر اساس میزان پخت نان آنها انجام می شود، برخی نانوائی ها هفت کیسه آرد دریافت می کنند و برخی دیگر ۱۰ یا ۱۲ کیسه آرد در روز استفاده می کنند.

وی با اشاره به اینکه در شهر همدان ۵۵۰ نانوایی وجود دارد درباره پخت نامناسب نان در برخی نانوایی ها و اعلام این مساله از طرف نانوا که آرد مناسب تحویل نمی شود، گفت: پخت نان به ۲ عامل بستگی دارد، اول اینکه آرد مناسب باشد و اینکه نانوا (شاطر) اگر دلسوز باشد می تواند نان خوبی به مشتریان تحویل دهد.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان همدان تاکید کرد: زمان مناسب ماندگاری خمیر و استفاده از مواد خوب در خمیر از اصولی است که نانوا باید برای تحویل نان با کیفیت در نظر بگیرد.

وی یادآور شد: مشاهده شده است که از یک نوع آرد و یک کارخانه نانوایی ها، نان های متفاوتی در اختیار مردم گذاشته می شود که این به خاطر ماندگاری خمیر و هنر دست نانوا است.

عدم ماندگاری خمیر قبل از پخت باعث کیفیت پایین نان می شود

خوانساری ادامه داد: برخی نانوائیها وقتی خمیر تهیه می شود، نیم ساعت دیگر تبدیل به نان می شود که باعث کیفیت پایین نان تحویلی به مردم می شود.

وی تصریح کرد: در همدان آرد خوبی داریم و دست کارخانه های آرد باز است تا از هر کجا می توانند گندم خود را خریداری کنند.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان همدان با بیان اینکه گندم شهرستانهای نهاوند، اسدآباد و کرفس رزن جزو بهترین گندم های استان برای تبدیل شدن به آرد است افزود: کارخانه های آرد تلاش می کنند که گندم بهتری خریداری کنند تا محصول تولیدی آنها نیز با کیفیت تر باشد.

خوانساری یادآور شد: نانوائیها بر اثر تجربه خود می توانند تشخیص دهند کدام کارخانه آرد بهتری دارد که از همان کارخانه آرد بخرند.

نانوائیها نباید روزهای جمعه تعطیل باشند/ مردم به ۱۲۴ گزارش کنند

وی ادامه داد: یک کیسه آرد برای دولت هشت میلیون و ۸۰۰ هزار ریال تمام می شود و به مبلغ ۳۹۰ هزار ریال تا ۵۰۰ هزار ریال به نانوایی ها داده می شود و دولت مابه تفاوت این رقم را به عنوان یارانه پرداخت می کند.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان همدان در باره تعطیلی برخی نانوائیها در روزهای جمعه گفت: سال گذشته بر اساس طرحی که اجرایی شده تعطیلی جمعه های نانوائیها به روزهای هفته غیر جمعه تبدیل و تاکید شد که جمعه ها نانوائیها برای رفاه حال مردم باز باشند.

وی اضافه کرد: مواردی از تخلف بوده اما با آنها برخورد شده است، شماره تلفن ۱۲۴ بازرسی نیز برای برخورد با متخلفان است که مردم می توانند تعطیلی روز جمعه نانوائیها را گزارش کنند.

خوانساری با اشاره به اینکه در باره زمان شروع پخت نان در نانوائیها مردم مشکلاتی دارند تاکید کرد: تعطیلی جمعه را پیگیری می کنم.

یک هزارو ۸۵۶ نانوایی در استان همدان فعال است که از این تعداد ۵۵۰ نانوایی در شهر همدان است.