مشهد-ایرنا- سخنگوی مجمع نمایندگان استان خراسان رضوی گفت: نقدینگی اکنون مشکل اصلی اجرا نشدن کامل طرح آزاد راه «حرم تا حرم» به عنوان یک طرح کلان ملّی است.

احسان عظیمی‌راد روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: موضوع تامین هزینه ساخت این آزاد راه از محل تهاترهای نفتی و هزینه ساخت از مباحث مطرح در نشست با وزیر سابق راه و شهرسازی بود که تاکنون عملیاتی نشده است.

وی بیان کرد: در جلسه ای که قرار است با وزیر راه و شهرسازی دولت چهاردهم برگزار شود، یکی از سرفصل هایی که مطرح خواهد شد، طرح کلان ملی آزاد راه حرم تا حرم است تا برنامه زمان بندی اجرا، اعتبار لازم و همچنین چرایی عدم آغاز ساخت این مسیر از سمت شهر مشهد مشخص شود.

نماینده مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: آزاد راه حرم تا حرم از جمله طرح های است که اجرای آن تردد ایمن و مناسبی را برای زائران بارگاه رضوی و سایر مسافران ایجاد خواهد کرد و عدم ساخت آن یک خلاء بزرگ محسوب می شود.

به گزارش ایرنا، پروژه آزادراه حرم تا حرم از قم تا مشهد به طول ۹۰۰ کیلومتر با مشارکت دولت و قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ع) در حال اجرا است که یکی از کریدورهای شمالیِ شرق به غرب کشور محسوب می‌شود. همه ساله بیشترین تعداد زائران کشور از این مسیر تردد می‌کنند و از جمله اهداف اصلی اجرای آن، تامین ایمنی کافی برای مسافران و زائران و کاهش مصرف سوخت آنان است.

قطعه قم- گرمسار این طرح به عنوان بخش نخست این پروژه به طول ۱۵۰ کیلومتر در سال ۱۳۹۴ افتتاح شد و به بهره‌برداری رسید.

قطعه گرمسار- سمنان این پروژه به طول ۱۱۴ کیلومتر در حال اجرا است که قرارداد ساخت آن در سال ۹۶ منعقد شده بود و به دلیل مشکلات تامین اعتبار، تاکنون فقط به میزان ۱۶ کیلومتر پیشرفت داشته و تکمیل و بهره برداری آن نیازمند ۱۰ هزار میلیارد تومان اعتبار است.

بخش دیگر این پروژه از مشهد به سه راهی تربت حیدریه به طول ۳۳ کیلومتر در حال اجرا است، قرارداد این قطعه در سال ۹۷ منعقد شده و هزینه اجرای آن ۶۰ هزار میلیارد ریال است که تاکنون ۱۴ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.