مهاباد- ایرنا- معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌غربی گفت: تاکنون ۵۹ غار در شهرستان های مختلف شناسایی شده و این استان با توجه به این رقم، یکی از غنی‌ترین مناطق کشور به لحاظ تنوع و تعداد غار در کشور است.

عزیز عطایی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: امروز ارزش‌ غارها در زمینه‌های تنوع زیستی، زمین شناسی، تاریخی و فرهنگی، باستان‌شناسی، طبیعت گردی و گردشگری پایدار بر اغلب مردم جامعه روشن شده است.

وی اضافه کرد: از بین غارهای آذربایجان غربی، ۲ غار سهولان در مهاباد و قلایچی در بوکان از قابلیت گردشگری برخوردار بوده و سایر غارهای استان نیز برای رسیدن به این پتانسیل نیازمند مطالعه و تحقیق بیشتر هستند.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌غربی گفت: غار سهولان شبیه غار علیصدر در همدان است؛ این غار آبی با جلوه‌های طبیعی و قندیل‌های منحصربفرد در دامنه رشته کوه‌های که‌وتر مهاباد قرار دارد.

وی اظهار کرد: بازدید سالانه بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار گردشگر از این اثر طبیعی، آن را به یکی از جاذبه های گردشگری در آذربایجان غربی و الگویی نمونه بهره‌برداری از یک غار طبیعی در کشور تبدیل کرده است.

به گفته عطایی یکی از غارهای مهم دیگر آذربایجان غربی که قابلیت و پتانسیل استفاده گردشگری دارد، غار«قلایچی» بوکان به مساحت ۱۲۲ هکتار است اما اکنون تنها غارنوردان می توانند وارد آن شوند.

وی افزود: در سطح استان تعدادی از غارهای دیگر هم وجود دارد که در صورت مطالعه و بررسی میدانی امکان جذب گردشگر و بازدید مردم از آنها وجود دارد.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی گفت: موضوعی که باید بر آن تاکید شود این است که غارها زیستگاه‌هایی حساس و شکننده هستند که با کمترین تغییرات دچار آسیب‌ها و مخاطرات جدی می‌شوند و آلودگی‌های ناشی از فعالیت‌های انسانی از جمله رها کردن پلاستیک و زباله درون غارها می‌تواند در چرخه حیاتی گونه‌ها اختلال ایجاد کند.

وی با انتقاد از یادگاری نویسی بر دیوارها و دهه غارهای در برخی مناطق استان افزود: معضل دیوارنویسی در اماکن تاریخی و طبیعی نشانگر فقر دانش و فرهنگ افرادی است که با نوشتن نام خود یا عبارات دیگر اقدام به تخریب سرمایه های تاریخی و طبیعی می کنند و طبق مفاد قانون اساسی آسیب به اموال عمومی جرم محسوب می شود و مجازات قانونی دارد.

وی اظهار کرد: در کنار فرهنگ سازی در این زمینه باید ظرفیت گردشگرانی را که از این مکان ها بازدید می کنند نیز کنترل و از تراکم گردشگر در فضای غارها جلوگیری شود و تا جایی که ممکن است گردشگران بدون مواد خوراکی و وسایل زاید وارد محیط غار شوند تا فضای آن با زباله آلوده نشود و شاهد دیوارنویسی و خراش اندازی و شکستن سنگ ها و وارد آمدن آسیب به دیواره غارها و تخریب ساختارها نباشیم.

وی یادآور شد: در بیشتر غارهای استان پرندگانی مانند خفاش و کبوتر چاهی زیست می کند و در صورت برخی تغییرات حتی غارنویسی و نا امن شدن محیط غار، دیگر این گونه های به زیستگاه خود برنمی گردند و ناچار می شوند مکان دیگری برای ادامه حیات پیدا کنند یا تلف می شوند.

عطایی با بیان اینکه روز غار پاک تقریبا مختص کشور ایران است و کمتر کشوری وجود دارد که چنین روزی را در تقویم خود داشته باشد، گفت: مسوولان کشور به مساله اهمیت غارها پی بردند و به همین خاطر ۲ مهرماه به عنوان روز «ملی غار پاک» نامگذاری شده است که شعار امسال این روز «حفاظت مشارکتی، کلید حفظ و احیای غارها» تعیین شده بود.

به گزارش ایرنا، غار سهولان مهاباد دومین غار بزرگ آبی ایران است که در ۴۳ کیلومتری شمال شرقی مهاباد در محور مهاباد - بوکان (جاده برهان) در آذربایجان‌غربی قرار دارد.