بجنورد- ایرنا- رییس اداره مهندسی و نظارت بر ساخت و سازهای شهرداری بجنورد گفت: ۵۷ مورد ساخت و ساز غیر مجاز نیمه نخست امسال با دستور مقام قضایی در منطقه یک و ۲ شهرداری مرکز خراسان‌شمالی پلمب شد.

احسان هجرتی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: نداشتن پروانه دلیل عمده تخلفات ساخت و ساز است که در مرحله اول اخطاریه صادر می شود و در صورت مراجعه نکردن مالک به شهرداری واحد مسکونی در حال ساخت پلمب خواهد شد.

وی با اشاره به ۷۰۰ مورد بازرسی از واحدهای مسکونی در حال ساخت بجنورد، افزود: ۵۴۴ تخلف ساختمانی در نیمه نخست امسال گزارش و یک مورد منجر به حکم دادستانی شد.

رییس اداره مهندسی و نظارت بر ساخت و سازهای شهرداری بجنورد گفت: تخلفات این بخش در این مدت منجر به ۳۱ مورد تخریب بنای غیرمجاز و ۳۵۰ مورد توقف عملیات ساختمانی شد و همچنین ۲۶۲ ساختمان در دست ساخت اخطاریه نخاله های ساختمانی دریافت کردند.

الزام به رعایت حفظ ایمنی در ساخت و سازها

هجرتی بیان کرد: مالکان ملزم به حفاظ کشی و ایجاد ایمنی لازم در ساخت و سازها هستند زیرا که خطرات ناشی از ریزش مصالح در پیاده روها، ایمنی و سلامت عابران را به ویژه در مناطق پرتردد شهری تهدید می کند.

وی افزود: شهرداری مسوولیتی در برابر بروز حوادث ندارد اما نظارت در زمینه اخطار به مالکان و الزام آنان برای ایجاد حفاظ توری، نرده حفاظتی موقت در کارگاه ساختمانی، پادوهای چوبی، راهرو سرپوشیده موقت، سرپوش حفاظتی، پوشش موقت فضاهای باز، سقف موقت، تورهای ایمنی و حصار حفاظتی موقت در دوران ساخت و ساز با شهرداری است.

شهر بجنورد مرکز خراسان شمالی ۲۳۰ هزار نفر جمعیت دارد.