اردبیل - ایرنا - استاندار اردبیل عملیات احیای تالاب نئور را موفقیت‌آمیز ارزیابی کرد و گفت: طرح مبارزه فیزیکی و بیولوژیکی با گونه‌های مهاجم تالاب نئور باید همچنان استمرار داشته باشد.

به گزارش اداره کل حفاظت محیط زیست اردبیل؛ سیدحامد عاملی روز دوشنبه در بازدید از تالاب نئور این تالاب را یکی از گنجینه‌های طبیعی استان و کشور است، فعالیت‌های اداره کل حفاظت محیط زیست استان در زمینه حذف گونه مهاجم ماهی کاراس و احیای تالاب نئور را موفقیت‌آمیز ارزیابی کرد.

استاندار اردبیل با تاکید بر لزوم حفاظت و صیانت از این تالاب افزود: بهره‌برداری از مواهب طبیعی و محیط زیست باید منطقی باشد و تخریب و آلودگی به دنبال نداشته باشد.

وی با اشاره به احیای میگوی گاماروس به عنوان گونه شاخص و بومی تالاب نئور گفت: تالاب نئور از یکی از جاذبه‌های طبیعی استان اردبیل به شمار می‌رود و احیای آن برای مردم استان و دوستداران طبیعت از اهمیت زیادی برخوردار است.

عاملی با اشاره به برخی از مشکلات موجود در منطقه نئور، دستورات لازم را برای اصلاح و مرمت جاده دسترسی به تالاب و کاشت درختان سازگار با اقلیم منطقه صادر کرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل هم در این بازدید گزارشی از فعالیت‌های صورت گرفته در سال‌های اخیر را ارائه و حذف فیزیکی گونه مهاجم کاراس را مهم‌ترین راهکار ارائه شده از سوی مراجع تخصصی و اساتید دانشگاه عنوان کرد.

حسن قاسم‌پور اضافه کرد: ارتباط تنگاتنگ و برگزاری جلسات متعدد با اساتید برجسته کشور و کارشناسان دفتر حفاظت و احیای تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست ما از عوامل این موفقیت بود و ما همچنان با این مراجع و مراکز علمی برای ادامه کار احیای تالاب نئور در ارتباط هستیم.

وی با اشاره به تلاش‌های شبانه‌روزی محیط‌بانان و همکاری جوامع محلی در احیای نئور گفت: از ابتدای سال ۱۴۰۱ که عملیات پاکسازی با جدیت آغاز شد، ۱۱۰ تن هرز ماهی کاراس از تالاب نئور صید و معدوم شد.

به گفته مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل ، در آخرین مرحله از پاکسازی و حذف فیزیکی کاراس از نئور در مهرماه امسال تعداد ماهیان مهاجم کاراس به میزان چشمگیری کاهش یافته که بیانگر کاهش قابل توجه جمعیت این گونه مهاجم در تالاب نئور و گویای به ثمر نشستن تلاش‌های شبانه‌روزی محیط‌بانان منطقه است.

قاسم پور با بیان اینکه نتایج نمونه برداری حاکی از بهبود شرایط فیزیکوشیمیایی و کاهش بار آلی تالاب است، ادامه داد: شفافیت رنگ آب تالاب و عدم انتشار بوی نامطبوع در محیط یکی دیگر از علایم و نشانه های بهبود شرایط طبیعی تالاب است که در مقایسه با سال های قبل به میزان بسیار زیادی تغییر کرده و به حالت سابق بازگشته است.

به گزارش ایرنا تالاب حفاظت شده نئور در ۴۸ کیلومتری جنوب شرقی شهر اردبیل در ارتفاع ۲۵۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد.