تهران- ایرنا- عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: در موضوع ناترازی انرژی باید دو مقوله افزایش تولید و اصلاح الگوی مصرف با هم پیگیری شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «مالک شریعتی نیاسر» امروز (دوشنبه)‌ در سومین کنفرانس و نمایشگاه بین‌المللی بهینه‌سازی مصرف و بهره‌وری انرژی ایران افزود: ناترازی گاز در برخی ایام سرد سال به ۳۰۰ میلیون متر مکعب می رسد، همچنین در مقاطعی در حوزه بنزین، روزانه حدود ۱۰ میلیون لیتر واردات داریم.

عضو کمیسیون انرژی مجلس خاطرنشان‌کرد: امروز یکی از دلایل ناترازی انرژی توجه نداشتن به تنوع سبد انرژی کشور است. باید بیش از پیش سبد سوخت کشور را متنوع کرد تا بخشی از ناترازی برطرف شود.

شریعتی نیاسر گفت: ظرفیت مناسبی برای بهینه‌سازی مصرف انرژی وجود دارد که باید آن را محقق کرد.

وی اظهار داشت: رکورد مطلوبی در زمینه بهینه‌سازی مصرف نداریم، اما اگر ۱۰ تا ۳۰ درصد این موضوع نیز محقق شود کار موثری انجام شده است.

مردم مقصر مصرف بالای بنزین و گاز نیستند

عضو کمیسیون انرژی مجلس اضافه‌کرد: معتقدم مردم مقصر اصلی مصرف بالای بنزین نیستند، بلکه خودرویی که در اختیار آنها قرار داده شده است مصرف بالایی دارد، همچنین مردم مقصر اصلی مصرف بالای گاز طبیعی نیستند، بلکه وسایل گرمایشی از جمله بخاری‌های فرسوده یکی از دلایل مصرف بالای گاز در بخش خانگی است.

شریعتی درباره اهمیت مدیریت مصرف انرژی در کشور، خاطرنشان‌کرد: اگرچه مردم نقش مهمی در این موضوع دارند، اما در بخش‌های حاکمیتی نیز باید کارهای مهمی انجام دهیم تا مدیریت مصرف اتفاق بیفتد.