گرگان - ایرنا - معاون توسعه و ساماندهی مدیریت امور اراضی گلستان گفت: بهره‌برداران روستای خرم‌آباد از توابع شهرستان کردکوی به عنوان نخستین روستای استان دارای سند مالکیت (تک برگی) زمین کشاورزی شدند.

آرزو افسری روز دوشنبه به خبرنگار ایرنا اظهار کرد: صدور ۷۰ قطعه سند مالکیت برای ۲۳۰ هکتار زمین کشاورزی در روستای خرم آباد کردکوی بعد از اجرای قانون الزام به ثبت رسمی رسمی معاملات اموال غیرمنقول از سوم تیر سال ۱۴۰۳ بوده که با همکاری ادارات ثبت اسناد و جهادکشاورزی در شهرستان و استان انجام و سند مالکیت کشاورزی امروز (دوشنبه) تحویل بهره‌برداران شد.

وی هویت‌دار شدن زمین‌های کشاورزی، حذف اختلافات مالکیتی، افزایش بهره‌وری در تولید محصولات کشاورزی، اجرای طرح‌های یکپارچه‌سازی زمین کشاورزی و برخورداری از سامانه آبیاری بافشار را از جمله مزایای صدور سند مالکیت کشاورزی برشمرد.

افسری به عملکرد ۶ ماه نخست در ثبت پرونده از سوی بهره‌برداران در سهاک (سامانه حدنگاری اراضی کشاورزی) اشاره کرد و گفت: در این بازه زمانی، ۶ هزار پرونده در سحاک ثبت شده که تاکنون با صدور سند مالکیت ۸۸ درصد پرونده‌ها موافقت شده است.

وی گفت: بهره‌برداران کشاورزی درگلستان بعد از ایجاد سامانه سحاک، ۲ سال فرصت دارند که مدارک ادعای مالکیت خود را در این سامانه ثبت کرده تا پس از بررسی کارشناسان مرتبط، نسبت به صدور سند مالکیت کشاورزی اقدام شود.

معاون توسعه و ساماندهی مدیریت امور اراضی کشاورزی گلستان یادآور شد: برای آگاهی بهره‌برداران استان در روند دریافت سند مالکیت کشاورزی، اطلاع رسانی با توزیع کتابچه، دیدار چهره به چهره با استفاده از ظرفیت نیروهای طرح شهید ساجدی در حاشیه برگزاری دوره‌های آموزشی کشاورزی، قرارگاه صدور سند مالکیت کشاورزی در استان انجام شده است.

وی ادامه داد: علاوه بر این، از ظرفیت شورای حفظ حقوق بیت‌المال استان و تاکید دادستان مرکز استان که دهیاران را موظف کرده ماهانه ۱۵ پرونده را برای دریافت سند مالکیت کشاورزی درسامانه ثبت نموده و کاروان ترویجی و آموزشی جهتادکشاورزی در ترغیب تمامی بهره‌برداران کشاورزی برای دریافت سند مالکیت کشاورزی و تحقق پوشش استفاده خواهد شد.

وی با بیان این که اکنون ۵۴ درصد از زمین‌های کشاورزی استان دارای سند مالکیت کشاورزی است، گفت: از میان شهرستان‌های استان، ۳ شهرستان گنبدکاووس، کردکوی و گمیشان در صدور سند مالکیت زمین کشاورزی دارای عملکرد بالای ۷۰ درصد هستند.

به گفته وی در گلستان ۵۶۰ هزار هکتار زمین کشاورزی قابل دریافت سند مالکیت وجود دارد که تاکنون برای ۵۴ درصد آن با هدف حفظ کاربری اراضی کشاورزی و تامین امنیت غذایی پایدار، سند مالکیت کشاورزی صادر شده است.

به گزارش ایرنا آیین تحویل اسناد مالکیت کشاورزی بهره ‌برداران روستای خرم آباد شهرستان کردکوی امروز دوشنبه با حضور رییس جهادکشاورزی استان، فرماندار، مدیر جهادکشاورزی کردکوی برگزار شد.