قصرشیرین- ایرنا- ۲ هزار فقره اسناد مالکیت زمین‌های کشاورزی امروز دوشنبه در مراسمی در مصلای نماز جمعه سرپل‌ذهاب به بهره‌برداران شهرستان‌های قصرشیرین، سرپل‌ذهاب و گیلانغرب تحویل داده شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان کرمانشاه در این مراسم گفت: اجرای حد نگاری و صدور اسناد مالکیت زمین‌های کشاورزی در شهرستان‌های غربی کرمانشاه تا اتمام ۱۰۰ درصدی برای تمام این زمین ها ادامه دارد.

سجاد حسن‌پور از کشاورزان خواست نسبت به آماده سازی مستندات و مدارک مالکیت اقدام کنند تا همکاران ثبت اسناد که به همین منظور به روستاها مراجعه می کنند با سهولت و سرعت عمل بیشتری تشریفات ثبتی را انجام دهند و اسناد را صادر و به آن ها تحویل نمایند.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان کرمانشاه در ادامه گفت: حدنگاری در راستای تنظیم سند رسمی اموال غیر منقول انجام می شود که در این زمینه تسهیلات ویژه ای به کشاورزان از جمله انجام رایگان نقشه برداری و تشکیل پرونده ارائه می‌شود و با تصویب این قانون زمین های کشاورزی با هر میزانی دارای سند مالکیت حدنگار می شود.

نماینده مردم قصرشیرین، گیلانغرب و سرپل ذهاب در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به اجرای حدنگاری اراضی کشاورزی در غرب کرمانشاه بعد از ۱۱ سال گفت: با توجه به آلوده بودن بخشی از زمین های مناطق غرب کرمانشاه به مین و تداخلی که بین زمین های کشاورزی داشت این مهم عملیاتی نشده بود که اکنون شاهد صدور ۲ هزار فقره اسناد حدنگاری به کشاورزان مناطق غرب کرمانشاه هستیم و امیدواریم تا پایان امسال تمام روستاهای سرپل ذهاب و تا سال آینده غرب کرمانشاه با همکاری روستاییان و سازمان ثبت اسناد و املاک حدنگاری به صورت ۱۰۰ درصدی انجام شود.

فتح‌الله حسینی افزود: با تحویل اسناد مالکیت مشکل کشاورزان و روستاییان زحمت کش برای دریافت تسهیلات بانکی با استفاده از این اسناد حل خواهد شد و آن ها از امروز می توانند در چارچوب قانون نسبت به برخورداری از تسهیلات بانکی با تضمین این اسناد اقدام کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برخی بداخلاقی ها و انتشار سخنان ناصواب در فضای مجازی که نمایندگان استان مخالف استاندار بومی برای استان کرمانشاه هستند، گفت: مجمع نمایندگان استان به عنوان خادم مردم، مخالف استاندار بومی نیست و ضمن اینکه جایگاه نمایندگان در انتصاب استاندار، مشورتی است و نه تصمیم‌گیری، انتصاب استاندار در اختیار دولت است و شاخص‌های ما برای استاندار این است که جهادی ، کارآمد و پیگیر امور مردم باشد و شبانه روز به صورت جهادی تلاش کند، ما مخالف هیچ استانداری نیستیم و دولت خود تعیین می کند و امیدواریم یک استاندار خوبی انتخاب شود.

به گزارش ایرنا، حدنگار (کاداستر)، فهرست مرتب شده اطلاعات مربوط به قطعات زمین است که مشخصه‌های زمین مانند اندازه، کاربری، مشخصات رقومی، ثبتی و یا حقوقی به نقشه بزرگ مقیاس اضافه شده است.

قانون جامع حدنگار (کاداستر) کشور در ۱۲ بهمن ۱۳۹۳ مشتمل بر ۲۰ ماده و ۱۱ تبصره تصویب شد و آیین نامه اجرایی این قانون ۲۲ فروردین ۱۳۹۵ به تصویب رئیس قوه قضاییه رسید و مطابق ماده ۱۱ این قانون، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور مکلف است ظرف مهلت پنج سال پس از لازم الاجرا شدن این قانون، همه اسناد مالکیت دفترچه‌ای را به اسناد مالکیت حدنگار تبدیل کند.

برای این منظور دارندگان اسناد مالکیت دفترچه‌ای اعم از دستگاه‌ها و اشخاص خصوصی مکلف شدند در زمان‌بندی مشخصی که در هر منطقه به وسیله سازمان ثبت اسناد اعلام می‌شود؛ سند خود را به این سازمان ارائه کنند.

قصرشیرین در غرب کرمانشاه با بیش از ۲۷ هزار نفر جمعیت و ۱۸۶ کیلومتر مرز با عراق و وجود ۲ مرز رسمی خسروی و پرویزخان در مجموع ۳۱ هزار هکتار دارد.

گیلانغرب با بیش از ۷۲ هزار نفر جمعیت در غرب استان کرمانشاه، ۴۱ هزار هکتار زمین های کشاورزی و باغی دارد و سالیانه بیش از ۹۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی و فرآورده های دامی در این شهرستان تولید و روانه بازار مصرف می شود.

سرپل ذهاب ۵۵ هزار هکتار زمین کشاورزی و باغی دارد که از ۵۲ هزار و ۷۰۰ هکتار مزارع کشاورزی سالانه ۱۵۰ تا ۱۷۰ هزار تن محصولات زراعی و از ۲ هزار و ۳۰۰ هکتار باغ نیز حدود ۱۴ هزار تن انوع محصولات هر سال برداشت می‌شود.