تهران- ایرنا- سرپرست سازمان بهزیستی کشور گفت: سازمان بهزیستی مدعی‌العموم اجرای قانون جامع حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت و مناسب‌سازی است و این قانون را اجرا می‌کنیم.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سید جواد حسینی روز دوشنبه در پنل علمی تخصصی "دسترسی به فناوری، نوید بخش مشارکت اجتماعی" افزود: حق مردم است که جامعه دسترس پذیر شود و قانون جامع حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت برای ما ملاک عمل است. در این قانون چند نکته مهم است که باید خیلی روی آنها تمرکز داشته باشیم.

وی با اشاره به ۱۱ حلقه مفقوده در حوزه آموزش و پرورش استثنایی گفت: راهبرد اصلی در ارتباط با افراد دارای معلولیت از جمله نابینایان و کم بینایان، توانمندسازی با رویکرد تلفیق سازی و با نگاه اجرایی مشارکت محور و محله گرا است که بسته ای در این رابطه در حال تهیه است.

سرپرست سازمان بهزیستی کشور تاکید کرد: نظام تصمیم گیری در بهزیستی، نظام دانش بنیان، مشارکت محور، تجربه گرا، خانواده کانون و معلم مبنا خواهد بود. برنامه هایی در این زمینه داریم که به زودی هماهنگ می شود.

حسینی تصریح کرد: قبول ندارم بهزیستی و آموزش و پرورش استثنایی، نیرو کم دارند برای اینکه تمام مردم اگر تشکل پیدا کنند، می توانند کارمند بهزیستی باشند. باید اختیار و مجوز به این تشکل ها دهیم تا شاهد معجزه بهره وری باشیم. مشارکت نهادهای مردم در بهزیستی ضروری است.

وی اضافه کرد: آرمان جامعه امروز دستیابی به جامعه دوستدار انسان است. جامعه دوستدار انسان دارای سه مولفه دوستدار کتاب، دوستدار کودک و دوستدار دارای افراد دارای معلولیت است. اگر جامعه با این سه مولفه سامان یابد، جامعه دوستدار انسان تشکیل می شود که جامعه ای فراگیر، با فرصت برابر، عادلانه و بدون مانع است.

ماموریت‌ها مانند سر بزرگی روی پیکر لاغر بهزیستی شده است

سرپرست سازمان بهزیستی کشور گفت: ۴۷ مرجع قانونی بیش از ۱۵۰ ماموریت برای بهزیستی تعریف کرده اند. ماموریت ها بزرگ شده اند و ساختار بهزیستی کوچک شده است. ماموریت ها مانند سر بزرگی روی پیکر لاغر بهزیستی شده است.

حسینی تصریح کرد: اگر بخواهیم با این پیکر لاغر شده ماموریت ها را انجام دهیم، نمی توانیم اما اگر مردم و تشکل ها را مشارکت دهیم، موفق خواهیم شد.

فعالیت ۲۴ مدرسه مستقل نابینایان در کشور

به گزارش خبرنگار ایرنا، اسماعیل برقی معاون امور توانبخشی و آموزشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور نیز در این نشست از فعالیت ۲۴ مدرسه مستقل نابینایان در شکور خبرداد و با اشاره به قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت گفت: ما جزو ۴۰ کشوری هستیم که قانون در این زمینه وجود دارد که امیدواریم نکات آن مورد توجه همه ارگان ها قرار گیرد.

وی افزود: شهر خوب، شهری است که مناسب سازی شده باشد و آموزش و پرورش خوب، آموزش و پرورشی است که بتواند فرصت های برابری برای همه دانش آموزان ارائه بدهد.

معاون امور توانبخشی و آموزشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور خاطرنشان کرد: ۸۰ هزار دانش آموز در مدارس خاص، ویژه و استثنایی داریم و ۲۳ هزار دانش آموز در مدارس فراگیر یا پذیرا تحصیل می کنند که ویژگی آن این است که دانش آموزان استثنایی در نزدیک ترین مدرسه محل سکونت خود در کنار همسالان و در محیطی با کمترین محدودیت بتوانند تحصیل کنند.

برقی تصریح کرد: از این تعداد سه هزار دانش آموز با آسیب بینایی در مدارس خاص، ویژه و استثنایی داریم و ۵۲۰۰ دانش آموز با آسیب بینایی در مدارس تحصیل می‌کنند و همچنین هفت مجتمع خوابگاهی برای آنان فعال است.

وی ادامه داد: در دانش آموزان نابینا باید کنش شناختی مورد توجه قرار گیرد اما این کنش شناختی به تنهایی کفایت نمی کند.