اردبیل - ایرنا - معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اردبیل گفت: بیش از ۲۴ هزار دستگاه خودرو سنگین و نیمه‌سنگین در ۶ ماه نخست امسال به مراکز معاینه فنی این استان مراجعه کردند.

به گزارش ایرنا ، رضا شیرین‌زاده روز دوشنبه در بازدید از مراکز معاینه فنی شهرستان پارس آباد در جمع خبرنگاران افزود: از این تعداد وسایط نقلیه ۱۲ هزار و ۵۸۵ خودرو در معاینه فنی قبول و برای آنها گواهی صادر شده و مابقی نیز باید بعد از رفع ایراد معاینه فنی دریافت کنند.

وی با بیان اینکه ۱۲ هزار و ۵۸۵ خودرو در معاینات فنی اولیه و پنج هزار و ۵۷۱ خودرو نیز در معاینات فنی بعد از اصلاح عیوب خودرو قبول شدند، اظهار کرد: افزایش ۱۸۸ درصدی را در مرحله دوم قبولی ها داریم.

وی با بیان اینکه در ۶ ماه نخست پارسال در مجموع ۲۰ هزار و ۱۰۰ خودرو در نقاط مختلف استان اردبیل به مراکز معاینه فنی مراجعه کرده بودند، اضافه کرد: امسال مراجعه وسایط نقلیه به مراکز معاینه فنی در این استان در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۲۰ درصد افزایش داشته است.

معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اردبیل تصریح کرد: خودروهای فاقد معاینه فنی جریمه می‌شوند، علاوه بر بررسی مسائل فنی خودروها، تست آلایندگی و سنجش گازهای خروجی از خودروها در مراکز معاینه فنی مورد پایش و بررسی قرار می‌گیرد.

شیرین زاده بیان کرد: با توجه به متصل بودن تمامی مراکز به سامانه سیمفا (سامانه یکپارچه معاینه فنی ایران) نتایج حاصل از تست خودروها رصد شده و در صورت عدم وجود مشکل گواهی معاینه فنی صادر می‌شود.

وی با بیان اینکه تمام وسایل نقلیه موتوری اعم از سنگین و نیمه‌سنگین باید در دوره‌های زمانی مشخص و منظم نسبت به انجام آزمون معاینات فنی، ایمنی و آلایندگی در مراکز مجاز معاینه فنی اقدام کنند، گفت: هدف از تاسیس مراکز معاینه فنی کاهش آلودگی هوا و افزایش ایمنی تردد است.

معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اردبیل افزود: مدت اعتبار برگ معاینه فنی صادر شده برای خودروهای سنگین و نیمه سنگین با عمر ۱۰ سال، ۶ ماه و برای خودروهای با عمر بالای ۱۰ سال سه ماه است.

شیرین زاده اظهار کرد: بر اساس قانون هوای پاک دوره معافیت انجام معاینه فنی، از زمان تولید برای وسایل نقلیه سنگین شخصی و دولتی چهار سال و برای وسایل نقلیه عمومی یک سال است.

وی از فعالیت ۱۸ مرکز معاینه فنی خودرو در مناطق مختلف استان اردبیل خبرداد و افزود: از این تعداد ۱۴ مرکز معاینه فنی ویژه خودروهای سبک و چهار مرکز معاینه فنی خودروهای سنگین است که سه مرکز در شهرستان اردبیل و یک مرکز در شهرستان پارس آباد در حال ارائه خدمات به مردم است.

وی انجام به موقع معاینه فنی خودرو را یکی از عوامل مهم در مدیریت منابع آلاینده هوا دانست و ادامه داد: با توجه به اینکه بین ۶۰ تا ۸۰ درصد آلودگی هوا در کشور توسط وسایط نقلیه و خودروها ایجاد می‌شود، امیدواریم رانندگان با مراجعه به موقع به مراکز معاینه فنی ضمن اطمینان از بی‌نقص بودن خودرو در کاهش آلودگی هـوا هم سهیم باشند.