تهران- ایرنا- سرپرست سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور، موضوع حفظ جنگل‌ها را امری مهم و حیاتی برشمرد و گفت: ۴۰ درصد آب‌های کشور توسط جنگل‌های زاگرس تولید می‌شود.

به گزارش ایرنا از وزارت جهاد کشاورزی، «حسن وحید» در جلسه شورای مدیران سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور تصریح‌ کرد: برای دستیابی به یک انسجام کاری، همه دغدغه‌های دولت و مردم را باید در ظرف مدیریت جامع آبخیز مورد بررسی قرار داد.

وی یادآور شد: موضوع مشارکت مردم باید در منابع طبیعی جدی گرفته شود و برای این که مشارکت مفهوم واقعی خود را پیدا کند، نیاز است تا منافع مردم در مشارکت به شکل بهینه در نظر گرفته شود.

سرپرست سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور، خواستار تشکیل شورای سیاستگذاری برای حفظ و احیای جنگل‌های زاگرس شد و از معاونت امور جنگل خواست محورهای اصلی این شورا را مشخص کنند.

حفاظت از جنگل‌ها فقط مربوط به یک دستگاه اجرایی نیست

در این جلسه «فرخ مسجدی» نماینده ویژه رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور اظهار داشت: سازمان منابع طبیعی وظیفه مدیریت بر جنگل‌ها و مراتع را بر عهده دارد، اما حفظ جنگل‌ها فقط وظیفه این سازمان نیست بلکه آحاد جامعه نسبت به حفظ منابع طبیعی و محیط زیست مسوولیت دارند.

وی افزود: جنگل و حفاظت از این سرمایه ارزشمند کشور امروز یکی از موضوعات مهم زندگی است و من به عنوان نماینده سازمان برنامه و بودجه کشور تلاش خواهم کرد تا ارتباطات لازم را بین منابع طبیعی با سایر دستگاه‌های مربوطه برقرار کنم.

نماینده ویژه رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور اظهار داشت: جنگل‌ با چالش‌ها و تغییرات زیادی مواجه است و نمی‌توان برای حفظ آن فقط یک نسخه پیچید، بلکه برای بررسی وضعیت جنگل باید به موضوعاتی همانند صنعت، کشاورزی، گردشگری، معیشت مردمان جنگل‌نشین و مشکلاتی که از لحاظ اجتماعی و اقتصادی دامنگیر جنگل‌های زاگرس است توجه کرد.

وی درباره حفظ و احیای جنگل‌های زاگرس، گفت: امروز نمی‌توان جنگل را دولتی اداره کرد و باید به سمت مشارکت مردم و مردمی‌سازی منابع طبیعی گام برداشت.

مسجدی، از برگزاری یک همایش بین‌المللی درباره جنگل‌های زاگرس خبر داد و خاطرنشان‌کرد: در این همایش برای جلب کمک‌های بین‌المللی احیای جنگل‌ها باید تلاش کنیم و علاوه بر کمک‌های مالی بتوانیم تجربیات فنی، اجرایی، سیاستگذاری و روش‌های نظارتی را جهت بهره‌برداری به اشتراک بگذاریم.