تهران- ایرنا- دستیار اجتماعی رئیس‌جمهور با اشاره به تغییراتی در فضای اشتغال و ضرورت اعمال آن در آموزش‌های دانشگاهی گفت: بعد از انقلاب صنعتی چهارم داشتن مهارت پایه و اساس بازار کار است.

به گزارش خبرنگار گروه علمی ایرنا، علی ربیعی امروز (دوشنبه) در مراسم افتتاح دومین نمایشگاه کار دانشگاه تهران اظهار داشت: آنچه امروز با تغییرات اجتماعی رخ داده این است که با مفهوم شریک اقتصادی روبرو هستیم و این مفهوم جایگزین نیروی انسانی شده است. بخشی از دلایل مهاجرت مربوط به این موضوع است و نمی توان گفت تمام مهاجرت ها به دلیل فقر است.

وی تاکید کرد: بعد از انقلاب صنعتی چهارم با پدیده‌ای روبرو هستیم که بر اساس آن داشتن مهارت اساس و پایه است. دانشگاه ها باید انسان های دانشمند و بامهارت را به جامعه تقدیم و شرکای اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی تربیت کنند.

دستیار اجتماعی رئیس‌جمهور گفت: امروز در کشور وضعیت جمعیت از لحاظ کمی و کیفی تغییر کرده است و ارزش های بقا جای خود را به ارزش های ابراز وجود داده است. تغییر ذائقه و ارزش های نوین و تغییرات فناوریی مهمترین مسایل حال حاضر بازار کار است.

به گفته وی نرخ مشارکت اقتصادی زنان از ۱۸ درصد در سال ۹۸ به ۱۴ درصد در سال ۱۴۰۳ رسیده است.

ربیعی اظهارداشت: ما به سرمایه های انسانی نیاز داریم تا جامعه را به سمت تحول و توسعه ببرد، البته اقداماتی نیز در این زمینه انجام شده است. مسأله ما این است که چگونه نیروی انسانی بانشاط تربیت کنیم؛ در حالیکه دیگر علاقه‌ای برای آموزش وجود ندارد. این امر در شرایطی میسر می شود که به خلاقیت و نوآوری توجه شود.

بحث ارتباط صنعت و دانشگاه، مشکل حل‌نشده‌ای است
سرپرست دانشگاه تهران نیز در مراسم افتتاح دومین نمایشگاه کار دانشگاه تهران اظهارداشت: این نمایشگاه فرصت خوبی برای دانشگاه، صنعت، سازمان ها و دانشجویان است. ما نیاز به توسعه نمایشگاه هایی از این دست داریم و می توانیم در هر استان با توجه به تجربیات از این نمایشگاه ها داشته باشیم.

سیدحسین حسینی گفت: بحث ارتباط صنعت و دانشگاه مشکل حل نشده ای است و هر کدام مسیر خود را طی می کنند. از لحاظ ساختاری، اقدامات دانشگاه و صنعت کافی نیست و سازمان ها برای اینکه سهم‌ خود را برای تحقیق و توسعه پرداخت نکنند، هر کدام اقدام به راه اندازی مراکز مجزایی کردند که این روند باید اصلاح شود.

وی اظهارداشت: دانشگاه تهران دانشگاهی جامع است و باید از این فرصت استفاده کنیم. ما باید در درون دانشگاه شرایطی را فراهم کنیم تا دانشجویان در بخش های مختلف تحصیل کنند و از این چرخش دانشجو بهره مند شویم.

رئیس دانشگاه تهران در پایان تصریح کرد: در بحث بازنگری برنامه درسی و تدوین رشته جدید خود را محدود می کنیم، باید بتوانیم از نظر صاحبان صنعت استفاده کنیم.

توجه به فناوری و نوآوری در دانشگاه‌های نسل چهارم

معاون فرهنگی‌دانشجویی دانشگاه تهران نیز در این مراسم گفت: یکی از مهمترین سیاست های دانشگاه در یک دهه گذشته ارتباط صنعت و دانشگاه بوده است. بر همین اساس برنامه نمایشگاه کار در دستور کار قرار گرفت.

روح‌الله نصرتی از دانشگاه تهران به عنوان نماد آموزش عالی یاد کرد و افزود: دانشگاه ظرفیت های زیادی دارد، ارتباط با صنایع بیرون از دانشگاه نیز در تربیت نیروی انسانی و معرفی آنها نقش بسزایی خواهد داشت.

معاون فرهنگی دانشگاه تهران گفت: مهمترین رسالت و وظیفه دانشگاه‌های نسل چهارم این است که در آنها محورهای جدید همچون نوآوری و فناوری مورد توجه قرار گرفته است.

به گفته وی یادگیری میان‌رشته ای، همکاری با صنعت، توجه به تحقیق و توسعه و حمایت از آنها، تاکید بر شهروندی جهانی و آماده کردن جوانان برای داشتن دغدغه ملی و استفاده از ابزارهای دیجیتال برای افزایش یادگیری از ویژگی و کارکردهای دانشگاه های نسل چهارم است.

به گزارش ایرنا، دومین نمایشگاه کار از امروز (دوشنبه) تا پنجشنبه ( ۲۳ تا ۲۵ مهر ماه) در محل مصلی دانشگاه تهران در حال برگزاری است. این نمایشگاه قرار بود مردادماه برگزار شود اما به دلیل سانحه بالگرد رئیس‌جمهور و شهادت وی و همراهانش تا امروز به تعویق افتاد. هدف از برگزاری این نمایشگاه ارتباط بیشتر دانشجویان با صنعت و فرصتی برای مهارت‌آموزی دانشگاه‌ها است.

نخستین نمایشگاه کار دانشگاه تهران خرداد ماه سال ۱۴۰۲ با حضور وزرای پیشین علوم تحقیقات و فناوری و فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.