ساری - ایرنا - سل از گذشته ‌های دور به عنوان بیماری عفونی مزمن، موجب ترس و نگرانی جوامع انسانی بوده و این بیماری همچنان به عنوان شایع‌ ترین علت مرگ انسان ‌ها در میان دیگر بیماری‌ های عفونی شناخته می شود اما با اقدامات پیشگیرانه انجام شده این بیماری رو به افول است.

به گزارش ایرنا، عامل بیماری سل نخستین بار توسط 'رابرت کخ' پزشک آلمانی در روز ۲۴ مارس کشف شد. به همین دلیل ۲۴ مارس مصادف با چهارم فروردین به منظور افزایش آگاهی عمومی، روز جهانی سل نامگذاری شده و در کشور ما ۲۳ مهر ماه با عنوان روز ملی سل شناخته شده است.

نامگذاری روزها با عنوان هر یک از بیماری ها فرصتی بسیار مناسب برای افزایش آگاهی و دانش عمومی مردم است و همچنین با افزایش همکاری دستگاه های مربوطه و تداوم تلاش ‌های آنها می توان گامی ارزنده در جهت کنترل این بیماری برداشت.

سل یک بیماری عفونی بالقوه جدی است که عمدتاً ریه ها را تحت تأثیر قرار می دهد. باکتری‌هایی که باعث سل می‌شوند از طریق قطرات کوچکی که از طریق سرفه و عطسه در هوا منتشر می‌شوند و از فردی به فرد دیگر سرایت می‌کنند.

این بیماری زمانی که در کشورهای توسعه یافته نادر بوده، اما این عفونت های سل در سال ۱۹۸۵ افزایش یافت که تا حدی به دلیل ظهور HIV، ویروسی که باعث ایدز می شود.

HIV سیستم ایمنی فرد را ضعیف می کند، بنابراین نمی تواند با میکروب سل مبارزه کند. در ایالات متحده، به دلیل برنامه های کنترل قوی تر، سل در سال ۱۹۹۳ دوباره شروع به کاهش کرد. اما همچنان یک نگرانی است.

بسیاری از سویه های سل در طول زمان در برابر داروهایی که برای درمان این بیماری استفاده می شوند مقاومت می کنند. افراد مبتلا به سل فعال برای خلاص شدن از شر عفونت و جلوگیری از مقاومت آنتی بیوتیکی باید چندین ماه از انواع داروها استفاده کنند.

کارشناسان حوزه بهداشت و درمان در تشریح و توصیف علائم این بیماری اعلام کردند که درصورت داشتن سرفه بیش از دو هفته (با خلط یا بدون خلط) به نزدیکترین واحد بهداشتی و درمانی محل سکونت خود مراجعه نمائید تا رایگان از نظر بیماری سل بررسی و درصورت نیاز، درمان شوید.

همچنین با این تذکر و توصیه که سل یک بیماری قابل پیشگیری و قابل درمان است عنوان شد که اقدامات تشخیصی و درمانی سل در شبکه های بهداشتی درمانی رایگان است و در صورت انجام دستورات پزشک، بیماری سل پس از ۶ ماه درمان، کاملا بهبود می یابد.

بیمار مبتلا به سل ریوی پس از ۲ هفته از شروع درمان، دیگر برای سایرین خطر سرایت نخواهد داشت و اگر سرفه مزمن بیش از ۲ هفته داریم، ممکن است مبتلا به سل شده باشیم، لذا نباید این نشانه ها را پنهان نمائیم، بلکه اقدام صحیح آن است که فورا به پزشک مراجعه کنیم تا اگر مبتلا هستیم بیماریمان زودتر تشخیص داده شده و سریعتیتر درمان گردد.

اگر یکنفر در خانواده مبتلا به سل ریوی باشد احتمال دارد که افراد دیگری نیز در آن خانواده مبتلا شده باشند، لذا ضروری است همه افراد این خانواده از نظر بیماری سل مورد بررسی کامل قرارگیرند.

و همچنین تلقیح واکسن ب ث ژ در بدو تولد برای هر نوزادی الزامی است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی مازندران روز دوشنبه در خصوص این بیماری گفت: شرایط بیماری سل در استان مازندران همانند گذشته است و رو به کاهش یا افزایش نیست.

رضا صفری عربی با هشدار اینکه بیماری سل ازطریق ترشحات و سرفه به سایر افراد منتقل می‌شود، خاطرنشان کرد: این نوع باکتری وارد بدن شده و به‌صورت نهفته در بدن انسان قرار می‌گیرد و احتمال دارد بیماری دوباره خودش را نشان دهد.

وی ادامه داد: سرفه بیش از دو هفته، سرفه خلط دار در کنار تب، تعریق، کاهش وزن و بی‌اشتهایی سرفه‌های با ترشحات خونی از علائم بیماری سل محسوب می‌شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی مازندران با تأکید بر اینکه بیماری سل با آنتی‌بیوتیک‌ها قابل‌درمان است، خاطرنشان کرد: دست‌کم دوره درمان بیماری ۶ ماه است که در طول دوران درمان بحث کنترل بیماری با استفاده از داروهای رایگان را خواهیم داشت. معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: افرادی که در خانواده آنان فردی مبتلا به بیماری سل داشتند در صورت بروز علائم به پزشک مراجعه کنند؛ البته توجه کنند در صورت مصرف حداکثر دو هفته دارو فرد مبتلا خطری برای اطرافیان نخواهد داشت.