لندن – ایرنا – دیپلمات‌های ارشد ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا امروز (دوشنبه ۲۳ مهرماه ۱۴۰۳) در چارچوب شورای وزیران امور خارجه اتحادیه گردهم آمده‌اند تا درباره نحوه پاسخ به جنایات وحشیانه رژیم صهیونیستی در غزه و لبنان تصمیم‌گیری کنند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، نشست شورای وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا از صبح امروز (دوشنبه) در لوکزامبورگ آغاز شده و دیپلمات‌های کشورهای شرکت کننده، در مسیر به سمت سالن اجلاس، دقایقی را مقابل خبرنگاران توقف و نگرانی شدید خود را نسبت به وخامت اوضاع در غزه و لبنان، به‌ویژه حملات رژیم صهیونیستی علیه نیروهای حافظ صلح سازمان ملل متحد (یونیفیل) در مرز لبنان و فلسطین اشغالی، اعلام کرده‌اند.

مایکل مارتین وزیر امور خارجه ایرلند تصریح کرد: اسرائیل منشور سازمان ملل، نیروهای حافظ صلح و نظام مبتنی بر حاکمیت قانون را به خطر انداخته است و باید از دست از این اقدامات بردارد. وی حملات رژیم صهیونیستی علیه غزه و لبنان را بشدت نگران‌کننده توصیف و تصریح کرد: من در جلسه امروز اعلام خواهم کرد که این اقدامات جای اغماض و چشم‌پوشی ندارند.

خوسه مانوئل آلبارس وزیر امور خارجه اسپانیا نیز با ادبیات مشابهی تصریح کرد که مادرید حملات رژیم اسرائیل علیه نیروهای حافظ صلح در لبنان را بر نمی‌تابد. وی هشدار داد که حملات این رژیم علیه نیروهای سازمان ملل متحد به‌عنوان نهاد حافظ صلح در جهان، قابل قبول نیست.

از سویی پدرو سانچز، نخست‌وزیر اسپانیا طی سخنانی در مادرید، از اعضای اتحادیه اروپا خواست تا توافقنامه آزاد تجاری اتحادیه با رژیم صهیونیستی را به حالت تعلیق درآورند. این درحالیست که اتحادیه اروپا طی یک سال گذشته، واکنش جدی و ملموسی را در برابر جنایات وحشیانه صهیونیست‌ها نشان نداده است.

چندی پیش مارتین گریفیتس معاون پیشین دبیرکل سازمان ملل در امور بشردوستانه در اندیشکده چتم هاوس از مصونیت رژیم صهیونیستی در پی بمباران امدادگران سازمان ملل در غزه بشدت انتقاد و تصریح کرد که این وضع منجر به گسترش جنگ در منطقه و حملات غیرقانونی رژیم اسرائیل علیه نیروهای یونیفیل شده است.

نیروهای حافظ صلح سازمان ملل که به اختصار یونیفیل نامیده می‌شوند، در منطقه مرزی جنوب لبنان با شمال سرزمین‌های اشغالی مستقر هستند. تاکنون شماری از صلحبانان بر اثر حملات رژیم صهیونیستی مجروح شده‌ و این مساله با محکومیت گسترده جهانی مواجه شده است.

اتحادیه اروپا دیشب (یکشنبه) طی بیانیه‌ای نسبت به حملات ارتش رژیم صهیونیستی علیه نیروهای یونیفیل ابراز نگرانی و اعلام کرد: «چنین حملاتی علیه نیروهای حافظ صلح سازمان ملل نقض شدید قوانین بین المللی و کاملا غیرقابل قبول است. این حملات باید فورا متوقف شود.» در این بیانیه که جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به نمایندگی از ۲۷ کشور عضو اتحادیه منتشر کرد، بر لزوم برقراری آتش‌بس فوری در غزه و لبنان و همچنین اجرای کامل قطعنامه ۱۷۰۱ که به جنگ میان رژیم صهیونیستی و حزب‌الله لبنان پایان داد، تاکید شده است.

بورل که ریاست نشست شورای وزیران را برعهده دارد، در جمع خبرنگاران در لوکزامبورگ گفت: امروز وزرای امور خارجه درباره نحوه پاسخ به این تحولات رایزنی خواهند کرد. پیشنهادهایی در مورد تحریم شهرک‌نشینان (صهیونیست) و حتی دو وزیر کابینه اسرائیل روی میز است. اما باید ببینیم اعضا امروز چه تصمیمی خواهند گرفت.

وی با اشاره به گذشت یک سال از آغاز جنگ در غزه افزود: شرایط خاورمیانه بسیار بدتر شده است. در کرانه باختری و غزه وخامت اوضاع انسانی، نابودی زیرساخت‌ها و خشونت علیه شهرک‌نشینان (صهیونیست) رو به افزایش است. دیشب سرانجام پس از ساعت‌ها رایزنی و گفت‌وگو بیانیه‌ای را در حمایت از یونیفیل (نیروهای حافظ صلح سازمان ملل در لبنان) صادر کردیم. ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا از اسرائیل درخواست کرده‌اند که به حملات علیه یونیفیل پایان دهد. بسیاری از اعضای اتحادیه اروپا در این ماموریت مشارکت دارند. کار آن‌ها بسیار مهم است و حمله به نیروهای سازمان ملل متحد کاملا غیرقابل‌قبول است.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا همچنین با کنایه به اتهامات رژیم صهیونیستی علیه آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل تصریح کرد: این دبیرکل نیست که درباره ماندن یا نماندن یونیفیل تصمیم می‌گیرد. این شورای امنیت است که چنین تصمیماتی را اتخاذ می‌کند؛ پس دست از سرزنش گوترش بردارید.

در جلسه امروز دیوید لمی وزیر امور خارجه انگلیس نیز، به دعوت جوسپ بورل حضور دارد تا برای نخستین بار پس از برگزیت (خروج انگلیس از اتحادیه اروپا) بعنوان مهمان در نشست شورا شرکت و مواضع لندن را تشریح کند.

لمی می‌گوید که امنیت انگلیس از اروپا جدا نیست و لندن مصمم است که روابط خود را با اتحادیه اروپا تقویت کند. وی با صدور بیانیه‌ای گفت: دیدار امروز، فرصتی برای بریتانیا است تا به میز مذاکره بازگردد و درباره مهم‌ترین مسائل جهانی با نزدیک‌ترین همسایگان خود گفت‌وگو و با چالش‌هایی که همه ما با آن مواجه هستیم، مقابله کند.

بورل هم پیش از ملاقات با لمی به خبرنگاران گفت: ما همسایه و شریک یکدیگر هستیم، نگرانی‌های مشترکی داریم، در کنار اوکراین علیه روسیه ایستاده‌ایم، از منشور سازمان ملل متحد حمایت می‌کنیم، نگران خشونت‌ها در خاورمیانه هستیم، هر دو طرف خواهان آتش‌بس فوری در لبنان و غزه و بر این باور هستیم که در این لحظات تاریک و با توجه به چالش‌های متعدد در سراسر جهان، یک قاره اروپای قوی نیازمند شراکت قوی است.

اینک باید منتظر ماند و دید که آیا ترکیب جدید دیپلماتیک در لوکزامبورگ، به تصمیم مشترکی درباره تشدید فشارها علیه رژیم صهیونیستی خواهد رسید؟

رژیم اسرائیل از هفتم اکتبر ۲۰۲۳ (۱۵ مهر ۱۴۰۲) جنگ ویرانگری را علیه ساکنان نوار غزه به راه انداخته است که بر اثر آن، افزون بر ویرانی‌های عظیم و قحطی مرگبار، بیش از هزاران فلسطینی که بیشتر آنها زن و کودک هستند، شهید و زخمی شده‌اند.

تل آویو با تحقیر جامعه بین المللی و نادیده گرفتن قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل برای توقف فوری جنگ و دستورات دیوان بین المللی دادگستری درباره ضرورت جلوگیری از نسل کشی و بهبود وضعیت فاجعه بار انسانی در غزه همچنان به جنایات خود در این منطقه ادامه می دهد.