اهواز- ایرنا - پوستر پنجمین دوره جایزه فیروزه خوزستان روز دوشنبه با حضور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان رونمایی شد.

به گزارش ایرنا در آیین رونمایی از این پوستر که روز دوشنبه در محل اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان برگزار شد مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان اظهار کرد: این جایزه با هدف شناسایی و معرفی محصولات فرهنگی خاص، برجسته و دارای خلاقیت در حوزه هنر و معرفی هنرمندان این حوزه برگزار می‌شود.

مجید منادی افزود: برخی محصولات فرهنگی و هنری گاهی به علت نداشتن اطلاع رسانی مناسب یا دسترسی نداشتن به ظرفیت‌های تبلیغاتی و رسانه‌ای آنگونه که باید دیده نمی‌شوند اما جایزه فیروزه به این آثار و محصولات کمک می‌کند تا ابتدا در استان و سپس در سطح ملی به نمایش گذاشته شوند.

برگزاری نمایشگاهی برای محصولات فرهنگی و هنری با حضور بخش خصوصی

وی یکی از برنامه‌های این جایزه در استان را برگزاری نمایشگاهی به منظور ارایه آثار در معرض دید عموم عنوان کرد و گفت: هدف این است که در این نمایشگاه از هنرمندان و برخی ظرفیت‌های دولتی و خصوصی گرد هم جمع شوند همچنین در نظر داریم هنرمندان و بخش خصوصی از طرف استان بصره عراق را به نمایشگاه دعوت کنیم تا با تولیدات و ظرفیت‌های فرهنگی استان آشنا شوند.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان توضیح داد: تولیدات فرهنگی و هنری خوزستان متناسب با تنوع اقوام آن جذاب و دیدنی خواهد بود.

وی افزود: سال گذشته هشت اثر از خوزستان به جشنواره کشوری راه پیدا کرد و امیدواریم امسال با توجه به تبلیغات و هم افزایی میان دستگاه‌های متولی و مختلف آثار بیشتری به بخش کشوری راه پیدا کنند.

منادی همچنین توجه به عدالت فرهنگی را یکی دیگر از جنبه جایزه فیروزه عنوان کرد و توضیح داد: وقتی هنرمند بتواند اثر خود را در جشنواره ملی شرکت بدهد و وارد رقابت شود علاوه بر اینکه در همان سطح دیده می‌شود می‌تواند نقاط قوت و ضعف خود را بشناسد و تجربیاتی نیز در این مسیر کسب کند.

تولیدات فرهنگی ابزاری برای صادرات فرهنگ به دنیا

وی یادآور شد: محصولات فرهنگی در همه کشورهای پیشرفته جهان به عنوان یک ابزار اقتصادی و فرهنگی به شمار می‌روند اقتصادی از این منظر که با کمترین هزینه بالاتریه بهره وری و سود را به همراه دارند و فرهنگی از این منظر که هر کشوری با تولیدات فرهنگی خود می‌تواند فرهنگ خود را به دنیا صادر و معرفی کند.

مهرانگیز بحیرایی، معاون امور فرهنگی و رسانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان در ادامه گفت: جشنواره مذکور با هدف حمایت از فعالیت‌های فرهنگی وهنری با رویکرد ایرانی اسلامی و تولید کنندگان است.

وی افزود: هدف دیگر، مشارکت دستگاه‌های فرهنگی وهنری کشور برای حمایت از تولیدکنندگان حوزه مذکور بوده است که در استان این مشارکت به خوبی انجام شده است. در این دوره نیز پارک علم و فناوری، حوزه هنری خوزستان، میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان و کانون پرورشی فکری کودکان و نوجوانان خوزستان نیز مشارکت دارند.

گره زدن فرهنگ به تولید و ایجاد اقتصاد فرهنگی

معاون امور فرهنگی و رسانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان عنوان کرد: با این اقدام می‌توان حوزه فرهنگ را به تولید گره زد تا اقتصاد فرهنگی را برای هنرمندان ایجاد کنیم.

مهرانگیز بحیرایی بیان کرد: ایده‌های فرهنگی استارتاپی، کسب و کارهای فرهنگی نوپا و تجاری شده و فعال در بخش‌های عروسک، اسباب بازی، اقوام ایرانی، هدایای فرهنگی، عروسک اقوام ایرانی، طراحی شخصیت از موضوعات جایزه فیروزه است.

وی اضافه کرد: همچنین ایده‌های نوجوانان در عرصه صنایع فرهنگی مرتبط با موضوعات جشنواره به عنوان بخش ویژه انتخاب شده است.

به گفته معاون امور فرهنگی و رسانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان، مهلت ارسال آثار از ۱۵ مهر ماه لغایت ۳۰ آبان ماه سال ۱۴۰۳ است و علاقمندان می‌توانند جهت ارسال اثر و کسب اطلاعات بیشتر به آدرس www.platzaa.ir مراجعه کنند.