ساری- ایرنا- حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب ۲۹ سال پیش در چنین روزی با حضور در کارگاه عمرانی سد شهید رجایی ساری بازدیدی از عملیات اجرایی این سد بزرگ مخزنی داشتند و پس از دیدار با عوامل اجرایی و متخصصان، در این محل پیرامون اهمیت بهره‌برداری درست از آب‌های سطحی و همچنین تکیه بر توان داخلی برای اجرای طرح‌های بزرگ سخنرانی کردند که مشروح متن بیانات ایشان برای نخستین بار منتشر می‌شود.

به گزارش ایرنا، مردم مازندران در نخستین روزهای دهه سوم مهر ۱۳۷۴ میزبان رهبر معظم انقلاب بودند. ۲۲ مهر آن سال حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به مازندرانِ آن روزها که از نظر تقسیمات سیاسی، گلستان امروز را نیز در بر می‌گرفت سفر کردند و تا ۲۷ مهر علاوه بر دیدار با مسئولان و اعضای شورای اداری و کمیسیون بانوان استان، فرهنگیان و دانشگاهیان، خانواده‌های شهدا و ایثارگران، روحانیون اهل تسنن و تشیع مازندران، فضلا و طلاب حوزه‌های علمیه استان، فرماندهان و پرسنل سپاه و بسیج و حضور در مراسم مشترک نظامی در پادگان لشکر ۳۰ گرگان، در شهرهای ساری، بابل، گنبد کاووس و گرگان با اقشار مختلف مردم دیدار کردند.

یکی از برنامه‌های آن سفر پنج روزه رهبر معظم انقلاب، بازدید از عملیات اجرایی سد شهید رجایی ساری بود که آن روزها فرآیند ساختش از نیمه راه گذشته بود. سدی که عملیات اجرایی آن سال ۱۳۷۰ آغاز شد و کمتر از یک سال پس از سفر رهبر معظم انقلاب به مازندران و بازدید ایشان از این طرح مهم زیرساختی استان، در سال ۱۳۷۵ به بهره‌برداری رسید.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای صبح روز ۲۴ مهر ۱۳۷۴ در محل ساخت سد حضور یافتند و پس از بازدید از فرآیند اجرایی سد و نمایشگاهی مرتبط که در این محل برپا شده بود، پس از تشریح مشخصات طرح توسط بیژن نامدار زنگنه وزیر وقت نیرو و جعفر فهیمی مدیرعامل وقت شرکت آب منطقه‌ای مازندران، در جمع مدیران صنعت آب و عوامل و کارکنان پروژه سد بزرگ شهید رجایی ساری سخنرانی کردند که مشروح بیانات ایشان در بازدید از عملیات اجرایی سد شهید رجایی ساری، بر اساس فیلمی که شرکت آب منطقه‌ای مازندران در اختیار ایرنا قرار داد برای نخستین بار منتشر می‌شود.

رهبر معظم انقلاب ۲۴ مهر ۱۳۷۴ در سخنرانی‌شان فرمودند: اقدامی از این قبیل مثل ساختن سد برای بنده یک مژده و خبر بسیار شیرین است. اما اینجا علاوه بر این پدیده مطلوب و شیرین، پدیده دیگری هم هست که آن هم اهمیتش کمتر نیست و بلکه از جهاتی بیشتر است. آن هم این که ساخت این سد به دست نیروهای ایرانی و متخصصان خودی و بدون دخالت غریبه‌ها انجام گرفت. این خبر خیلی خوش و پدیده شیرینی است.

ایشان افزودند: از برادرانی که دست‌اندرکار ساخت این سد هستند و از عزیزان‌مان در بخش آب کشور و در وزارت نیرو تشکر می‌کنم و امیدوارم که موفق باشید.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تصریح کردند: مساله آب را باید خیلی جدی بگیریم. اگر بتوانیم کاری کنیم که یک قطره از آب رودخانه‌های کشور هدر نرود آن وقت حق این نعمت الهی را گذاردیم و این کارهای شما در این جهت است. از آرزوهای ما یکی این است.

رهبر فرزانه انقلاب خاطرنشان کردند: به برادرانی که دست‌اندرکار ساخت سد در اینجا و جاهای دیگر هستند عرض می‌کنم که این همت‌شان، اعتماد به نفس‌شان و باورشان به توانایی‌های خود همان چیز ارزشمندی است که انقلاب به ما بخشید. چون قبل از انقلاب همه تلاش‌ها در این جهت بود که به ایرانی ثابت کند که نمی‌تواند. درست عکس آن چیزی که یک ملت به آن نیازمند است.

ایشان فرمودند: تحقیر توانایی‌های یک ملت جزو برنامه‌های درجه اول استکبار و استعمار است. چه در دوره استکبار و چه در دوران معاصر؛ ملت‌ها را تحقیر کنند، توانایی‌های آن‌ها را انکار کنند و به آن‌ها بفهمانند که بدون تکیه به ما نمی‌توانید کاری را انجام دهید. انقلاب درست عکس این را عمل کرد و بحمدالله امروز نتایج و ثمراتش را مشاهده می‌کنیم.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای افزودند: همین خط را باید ادامه دهید. البته محکم‌کاری کنید. باید ایرانی آن‌چنان به محکم‌کاری عادت کند که جنس ایرانی و کار ایرانی و تولید ایرانی در داخل و خارج کشور به استحکام شناخته شود. چون این تعلیم اسلامی است و فرمود: رَحِمَ اللهُ امرَأً عَمِلَ عَمَلاً فَاَتقَنَه؛ یعنی «رحمت خدا بر آن انسانی که کاری را انجام بدهد و آن کار را متقن و محکم انجام بدهد.» استحکام در کار را مورد توجه قرار دهید و همت کنید بیش از این و بهتر از این هم خواهید توانست.

رهبر معظم انقلاب پس از این بازدید عازم روستای کم‌برخوردار اِروست از توابع بخش چهاردانگه شهرستان ساری شدند و با اهالی این روستا دیدار کردند. بخشی از ساعات حضور ایشان در روستای اِروست نیز به دیدار با دانش‌آموزان دبستان «المهدی» این روستا اختصاص یافت.

استقبال کم‌نظیر و پرشور مازندرانی‌ها از رهبر معظم انقلاب در آن سفر به یادماندنی سبب شد که پس از پایان سفر و بازگشت حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به تهران، دفتر رهبر معظم انقلاب در تقدیر از مردم مازندران اطلاعیه‌ای صادر کند که در آن عنوان شده بود «دفتر مقام‌ معظم‌ رهبری‌ لازم‌ می‌داند مراتب‌ سپاس‌ و تشکر عمیق‌ خود را از مردم‌ شهیدپرور و قدرشناس‌ کلیه‌ شهرها و روستاهای‌ استان‌ مازندران، به‌ خاطر میزبانی‌ باشکوه‌ و عزت‌آفرین‌ از رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ و نمایندگان‌ ایشان‌ اعلام‌ دارد و از خدای‌ متعال‌ عزت‌ و عظمت‌ هر چه‌ بیشتر برای‌ اسلام‌ و سربلندی‌ و سرفرازی‌ برای‌ مردم‌ وفادار استان‌ مازندران‌ مسألت‌ کند.»