نیویورک - ایرنا- فرستاده ویژه آمریکا به لبنان همزمان با گسترش جنگ طلبی و اقدامات تروریستی رژیم اسرائیل اعلام کرد که واشنگتن خواستار پایان هر چه سریعتر جنگ اسرائیل و حزب الله لبنان است.

به گزارش ایرنا، عاموس هوخشتاین، فرستاده آمریکا درحالی که به بیروت سفر کرده است، روز دوشنبه گفت که اساس آتش‌بس میان اسرائیل و حزب‌الله قطعنامه سال ۲۰۰۶ سازمان ملل بود، اما اجرای این قطعنامه به چیزی بیش از تعهدات طرف‌های درگیر نیاز دارد.

هوخشتاین در اولین سفر خود به بیروت از زمان آغاز جنگ گفت: «تعهدی پایان و حل این درگیری بر اساس قطعنامه ۱۷۰۱ سازمان ملل است.»

وی افزود: قطعنامه ۱۷۰۱ در پایان دادن به جنگ در سال ۲۰۰۶ موفقیت آمیز بود، اما باید صادق باشیم که هیچ کس برای اجرای آن کاری انجام نداد. صرف تعهد هر دو طرف به این قطعنامه کافی نیست.

این مقام آمریکایی گفت: باید اطمینان یابیم که دور دیگری از درگیری ها در یک ماه یا یک سال یا دو سال دیگر آغاز نخواهد شد.

قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت (۲۰۰۶) در مورد لبنان در پی جنگ ۳۳ روزه بین حزب‌الله لبنان و اسرائیل با هدف برقراری آتش‌بس و پایان درگیری‌ها بین دو طرف تصویب شد و شامل تعهدات متقابلی برای هر دو طرف بود.

قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت سازمان ملل خواستار توقف کامل خصومت‌ها بین لبنان و اسرائیل و ایجاد منطقه غیرنظامی بین خط آبی - مرز بین لبنان و اسرائیل - و رودخانه لیتانی است.

به گزارش ایرنا، رژیم اسرائیل در پی جنگ غزه و گسترش جنگ طلبی خود، از ۲۳ سپتامبر حملات هوایی گسترده ای را در سراسر لبنان علیه آنچه که ادعا می کند اهداف حزب الله می باشد، انجام داده است که بر اساس گزارش ها، منجر به کشته شدن حداقل ۱۵۰۰ نفر، زخمی شدن بیش از ۴۵۰۰ نفر و آواره شدن بیش از ۱.۳۴ میلیون نفر شده است.

به رغم هشدارهای بین المللی مبنی بر اینکه خاورمیانه در بحبوحه حملات بی امان اسرائیل به غزه و لبنان در آستانه یک جنگ منطقه ای قرار گرفته است، رژیم اسرائیل در اول اکتبر با حمله زمینی به جنوب لبنان، درگیری را گسترش داده است.