مسکو- ایرنا- رئیس و استاد آکادمی آبرنگ و هنرهای زیبای مسکو با ابراز خرسندی از روند رو به توسعه مناسبات ایران و روسیه گفت:‌ هنر و فعالیت‌های فرهنگی هنری باید بیش از پیش در روند تقویت روابط این دو ملت همسایه مورد توجه قرار گیرد.

ویاچسلاو ژلواکوف در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در مسکو افزود:‌ احساساتی که نگارگر و هنرمند، آثار را با آن خلق کرده است، از طریق چشمان به قلب ما منتقل می‌شود، بنابراین، هنر، کوتاه‌ترین مسیر در روابط دوستانه بین کشورهای ما است.
وی اظهار داشت:‌ هنر به خودی خود با ما سخن می‌گوید، زیرا شخصی که به یک عکس نگاه می کند، بلافاصله به عمق نفوذ می کند و آنچه نویسنده و هنرمند در ذهن داشته است را به ذهن مخاطب تداعی می‌کند.
رئیس آکادمی آبرنگ و هنرهای زیبای مسکو با بیان اینکه هنر، نیازی به مترجم ندارد،‌ نقش‌آفرینی هنرمندان و بهره‌گیری از ظرفیت آنها را گام مناسبی در مسیر تحکیم پیوند ملت‌های ایران و روسیه همگام با مناسبات رو به رشد دو کشور همسایه و تأثیرگذار در منطقه دانست.

به گزارش ایرنا، دکتر مسعود پزشکیان رئیس جمهوری اسلامی ایران و ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه روز جمعه ۲۰ مهرماه ۱۴۰۳ برای نخستین بار با یکدیگر دیدار کردند.
این دیدار در حاشیه همایش بین‌المللی «ارتباط متقابل زمان‌ها و تمدن‌ها-مبنای صلح و توسعه» در عشق‌آباد پایتخت ترکمنستان انجام شد.
پوتین رئیس‌جمهور روسیه در این دیدار ضمن دعوت از همتای ایرانی خود برای سفری رسمی به مسکو گفت: در اجلاس (سران گروه) بریکس در کازان (که اول تا سوم آبان برگزار می‌شود) منتظر شما هستم، جایی که ما همچنین یک نشست دوجانبه را برنامه ریزی کرده ایم.
پزشکیان رئیس جمهور نیز با ابراز امیدواری نسبت به تسریع در امضای سند راهبردی مشارکت ایران و روسیه، بر توسعه همکاری‌های فیمابین تاکید کرد و اظهار داشت: امیدوارم در جریان حضور در اجلاس بریکس در روسیه، این توافق‌نامه را نهایی کنیم.


آکادمی آبرنگ و هنرهای زیبای مسکو پیش از این ۲۴ مردادماه ۱۴۰۳ به مدت یک ماه میزبان آثار برگزیده نخستین جشنواره مشترک نقاشی هنرمندان ایران و روسیه با عنوان «نقش دوستی» بود.
در این جشنواره، هنرمندان روسی درباره ایران و هنرمندان ایران درباره روسیه، آثاری را خلق کردند.
نمایشگاه آثار منتخب جشنواره شامل ۱۰۰ اثر هنرمندان ایرانی و ۱۰۰ اثر هنرمندان روسی برگزیده شده به انتخاب هیأت داوران و همچنین ۴۰ اثر از استادان برجسته را شامل می‌شد.
بنا بر اعلام مسعود احمدوند رایزن فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در مسکو،‌ آثار این نمایشگاه قرار است بزودی در شهر سن‌پترزبورگ و برخی دیگر از شهرهای روسیه و ایران به نمایش درآید.

هفته فرهنگی ایران تیرماه ۱۴۰۲ با برگزاری رویدادهایی در شهرهای مسکو و سن‌پترزبورگ برگزار و با استقبال شهروندان روسیه همراه شد.
شهرهای تهران و قزوین نیز آبان ۱۳۹۸ میزبان هفته فرهنگی روسیه در ایران بودند.