گنبدکاووس- ایرنا- ورزش گلستان که نامش از گذشته با کمبود امکانات و نبود پشتیبان مالی گره خورده است همواره در سایه غیرت و سخت‌کوشی ورزشکارانش در میدان‌های ملی و فرامرزی با کسب مدال‌های رنگارنگ پرآوازه شد و با ساخت و یا تکمیل فضاهای مناسب در شهر و روستاها گام‌های خوبی در راه برتری و بالندگی برداشت.

به گزارش ایرنا، گلستان با جمعیت نزدیک به ۲ میلیون نفر ۷۳ هزار و ۵۸۸ ورزشکار سازمان‌یافته در ۵۱ رشته ورزشی دارد که ۱۵۳ نفر عضو ثابت تیم‌های ملی رشته‌های گوناگون هستند و موفق شدند در چند سال گذشته ۹۸۹ مدال طلا، نقره و برنز تکی و یا تیمی از میدان‌های ملی و فرامرزی کسب کنند.

اگرچه شمار ورزشکاران گلستانی در فراخوان‌هایی که سرمربیان تیم ملی در رشته‌های گوناگون برای برپایی اردوها در چند سال اخیر انجام داده‌اند، ۴۱۷ نفر است اما افتخارات کسب شده توسط ورزشکاران این استان که عضو ثابت تیم‌های ملی هستند، ۳۲۵ مدال طلا، نقره و برنز بود که بسیار قابل توجه است.

کسب ۳۲۵ مدال طلا، نقره و برنز ورزشکاران گلستان در رویدادهای فرامرزی در چند سال اخیر حاصل ۲۳۴ مورد اعزام به این مسابقات بوده است.

همچنین در چند سال اخیر با حمایت دولت و مسئولان گلستان، ۴۸ پروژه ورزشی شامل «سالن ورزشی، چمن مصنوعی مسابقاتی و چمن مصنوعی مینی فوتبال» در نقاط مختلف شهری و روستایی این استان شمالی ساخت شد یا به بهره‌برداری رسیده است.

پروژه‌هایی که عملیات اجرایی برخی از آنها مانند «آکادمی والیبال گنبدکاووس، چمن مصنوعی استادیوم کردکوی و سالن تختی بندرترکمن» به ترتیتب ۱۳، ۱۵ و ۱۸ سال متوقف شده بود.

همچنین علاوه بر پروژه‌های ورزشی افتتاح شده گلستان، ۹۰ خانه ورزش روستایی جدید هم در این استان طی چند سال اخیر راه‌اندازی و تجهیز شده که هم اکنون شمار این خانه‌ها به ۲۳۱ باب افزایش یافت است.

سرانه فضای ورزشی در گلستان ۸۲ سانتی‌متر است

سرانه فضای ورزشی در گلستان با احتساب فضاهای ورزشی با مالکیت دولت (ورزش و جوانان) ۵۸ سانتی‌متر و با احتساب فضاهای ورزشی در اختیار دستگاه‌ها و نهادهای دولتی و انقلابی، دانشگاه‌ها و آموزش و پرورش ۸۲ سانتی‌متر است.

اگرچه این میزان سرانه ورزشی اهالی گلستان در مقایسه با میانگین یک مترمربع کشور فاصله دارد اما اقدامات انجام شده زیرساختی و عمرانی طی سال‌های اخیر، رشد خوبی را در افزایش سرانه ورزشی در این استان رقم زده است.

به گفته مدیرکل ورزش و جوانان گلستان هم اکنون این استان ۳۷۲ فضای ورزشی سرپوشیده و روباز دارد که ۴۸ مورد آن با صرف هزینه نزدیک به سه هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال طی چند سال گذشته احداث یا تکمیل شده است.

قاسمعلی برزمینی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: گلستان ۷۲ پروژه ورزشی نیمه تمام که نزدیک به ۳۰ پروژه آن چمن مصنوعی مربوط به مینی فوتبال یا مسابقاتی (استادیومی) است که تکمیل آن افزون بر پنج هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.

وی بابیان اینکه بخش قابل توجهی از پروژه‌های نیمه تمام ورزشی گلستان تا پایان امسال و بخشی هم در سال آینده تکمیل خواهد شد، اضافه کرد: با بهره‌برداری از این پروژه‌ها سرانه ورزشی این استان به متوسط کشوری نزدیکتر خواهد شد.

برزمینی همچنین از پیش بینی سه هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار عمرانی برای ورزش گلستان درسال جاری خبر داد و گفت: با تخصیص کامل این اعتبارات بخش قابل توجهی از پروژه های نیمه تمام استان به بهره‌برداری خواهد رسید.

هشت پروژه ورزشی گلستان آماده گشایش است

مدیرکل ورزش و جوانان گلستان همچنین از آماده بهره‌برداری بودن هشت پروژه ورزشی این استان شامل سه سالن سرپوشیده و پنج سالن روباز (چمن مصنوعی) در گرگان، گمیشان، وشمگیر آق‌ قلا، گالیکش و بخش بهاران سرخنکلاته خبر داد و گفت: این پروژه‌ها امسال و همزمان با آغاز هفته تربیت بدنی (۲۶ مهر تا ۲ آبان) افتتاح خواهند شد.

برزمینی افزود: برای عملیات اجرایی تکمیل این پروژه‌ که قدمت برخی از آنها بیش از یک دهه است در مجموع ۳۱۰ میلیارد ریال هزینه شد.

وی اضافه کرد: علاوه بر گشایش پروژه‌های ورزشی هفته تربیت بدنی در گلستان، ۲۵ خانه ورزش روستایی نیز در نقاط مختلف استان راه‌اندازی خواهد شد.

مدیرکل ورزش و جوانان گلستان همچنین از پیش‌بینی اجرای ۵۰۰ برنامه فرهنگی و ورزشی ویژه هفته تربیت بدنی در شهرها و روستاهای استان خبر داد و گفت: در این هفته مسابقات کاراته کشوری به میزبانی «آزادشهر» و مسابقات کشتی گورش ترکمنی در «سیمین شهر» برگزار خواهد شد.

برزمینی افزود: در نخستین روز هفته تربیت بدنی (۲۶ مهر) ورزش صبحگاهی با حضور مسئولان و مردم در بیشتر نقاط استان گلستان برگزار می‌شود.

به گفته وی، گلستان در رشته‌های «کبدی، والیبال، والیبال ساحلی، بسکتبال، اسکواش، شطرنج، ژیمناستیک، فوتبال و کشتی، برخی رشته‌های رزمی مانند ووشو، کاراته و تکواندو و نیز ورزش‌ جانبازان و توان یابان و ناشنوایان از استان‌های برتر کشور محسوب می‌شود.

رتبه برتر گلستان در حوزه جوانان

مدیرکل ورزش و جوانان گلستان همچنین با اشاره به فعالیت‌های حوزه جوانان این اداره کل بیان کرد: این استان در حوزه انجام مباحث فرهنگی بویژه ساماندهی امور جوانان، برگزاری مراسم‌های ازدوج آسان و پرداخت تسهیلات ازدواج جزو استان‌های برتر کشور است.

برزمینی بابیان اینکه گلستان در توسعه ورزش همگانی نیز رتبه برتر کشور را دارد، افزود: ظرفیت‌های حوزه ورزش این استان شمالی بسیار بالاست و با حمایت و همراهی بیشتر دولت چهاردهم و مسئولان آن، مشارکت بیشتر بخش خصوصی و خانواده‌ها می‌توان آینده‌ای بهتر و درخشان‌تر از زمان حاضر برای آن ترسیم کرد.

وی همچنین با اشاره به برگزاری مراسم تجلیل از ۱۰۰ ورزشکار گلستانی که طی یکسال گذشته موفق به کسب افتخار و مدال در مسابقات و آوردگاه‌های جهانی، پارآالمپیک، آسیایی و پارآسیایی شده بودنددر هفت مهر امسال، اضافه کرد: مراسم مشابهی نیز برای بقیه ورزشکاران مدال آور این استان در هفته بزرگداشت تربیت بدنی برگزار خواهد شد.

برزمینی ادامه داد: تاکنون زمینه استخدام ۲۵ نفر از قهرمانان ورزشی گلستان در دستگاه‌های اجرایی خبر داد و گفت: چهار نفر دیگر از قهرمانان ورزشی این استان هم به زودی استخدام خواهند شد.

به گفته این مقام مسئول بیشترین موفقیت‌های ورزشی گلستان مربوط به ورزشکاران ۲ شهرستان گنبدکاووس و گرگان است.

استان گلستان حدود ۲ میلیون نفر جمعیت دارد.