سنندج- ایرنا- ناظر گمرکات کردستان گفت: حدود ۸۶۲ هزار مسافر در نیمه نخست سال جاری پایانه‌های مرزی استان را در شهرستان‌های مریوان و بانه برای تردد خود انتخاب کردند.

فرامرز امیدی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: در مجموع تعداد ۸۶۱ هزارو ۹۳۸ نفر مسافر اعم از اتباع ایرانی و خارجی از پایانه های مرزی استان شامل باشماق در مریوان و سیرانبند در بانه تردد داشته اند.

وی با اشاره به اینکه از مجموع ترددهای مسافری در این مدت تعداد ۴۳۲ هزارو ۵۱۹ نفر مربوط به مسافران ورودی و تعداد ۴۲۹ هزارو ۴۱۹ نفر مربوط به مسافران خروجی بوده است، اضافه کرد: این میزان تردد مسافر در مقایسه با مدت مشابه آن در سال گذشته به لحاظ ورودی ۲۴ درصد و از نظر خروج هم ۱۴ درصد افزایش نشان داشته است.

ناظر گمرکات کردستان به تردد تعداد خودروهای سواری در ۶ ماهه نخست سال جاری اشاره کرد و افزود: در این مدت تعداد ۲۴ هزارو ۵۳۰ تردد خودرو سواری از پایانه مرزی باشماق انجام شده که نسبت به مدت مشابه در سال قبل از نظر ورود با تعداد ۱۲ هزار و ۱۷۲ دستگاه سواری ۹ درصد و از لحاظ خروج با ثبت ۱۲ هزار و ۳۵۸ دستگاه خودرو سواری ۱۱ درصد افزایش یافت.

امیدی یادآور شد: تعداد تردد کامیون هم در این مدت با احتساب ورود و خروج ۱۸۳ هزار و ۲۹۶ دستگاه حامل کالا بوده است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از رشد ۷۹ درصدی از نظر ورود و ۴۴ درصدی از لحاظ خروج برخوردار بوده است.

بیشتر بخوانید:

مرز رسمی باشماق مریوان در کردستان یکی از مهمترین مرزهای رسمی زمینی ایران با اقلیم کردستان عراق به شمار می‌آید.

گمرکات استان کردستان با شعبه های فعال در سنندج، باشماق مریوان، سیرانبند بانه به فعالان اقتصادی خدمات گمرکی ارائه می کند.

گمرک مریوان در زمینه ترانزیت، صادرات، امور مسافری و مقدار قابل توجهی در بخش واردات فعال است.