قشم - ایرنا - فرمانده مرزبانی استان هرمزگان از کشف بیش از ۱۰۷ هزار لیتر سوخت قاچاق توسط رزمندگان مرزبانانی این استان در آب‌های جزایر قشم و هرمز خبر داد.

سردار بهادر اسماعیلی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، اظهار کرد: مرزبانان این استان پس از کسب خبری مبنی بر فعالیت قاچاقچیان سوخت به وسیله محفظه پلاستیکی موسوم به «مشک ماری» برای بررسی موضوع به آب های جزایر یادشده اعزام شدند.

وی ادامه داد: در اجرای این عملیات دریابانی قاچاقچیان سوخت با مشاهده مرزبانان دریا دل هرمزگانی با بریدن طناب مشک که به شناور متصل بود از محل متواری شدند.

فرمانده مرزبانی استان هرمزگان توضیح داد: مرزبانان در این عملیات دریابانی موفق به کشف یک عدد محفظه پلاستیکی حاوی ۱۰۷ هزار و ۵۰۰ لیتر سوخت قاچاق از نوع گازوئیل شدند.

سردار اسماعیلی اضافه کرد: کارشناسان اقتصادی ارزش این محموله کشف شده را ۲۲ میلیارد و ۲۵۰ میلیون ریال برآورد کردند.

وی با بیان اینکه رزمندگان مرزبانی زیر تابش شدید نور خورشید تابستان و شلاق تندبادهای زمستان یا طوفان های پرحجم و فلج کننده جانشان را برای آسایش هموطنان به خطر می اندازند، گفت: سودجویان و سوداگران مرگ بدانند امروز همبستگی و تعامل مرزبانان و مرزنشینان در حفظ و حراست از مرزهای جمهوری اسلامی ایران در این خطه بیشتر از هر زمان ممکن است و به یاری خداوند متعال عرصه را بر سودجویان و قاچاقچیان در خشکی و دریا تنگ خواهیم کرد.

به گزارش ایرنا، خلیج فارس با گستره نزدیک به ۲۳۷ هزار و ۴۷۳ کیلومتر مربع بین ۲۴ تا ۳۰ درجه و ۳۰ دقیقه عرض شمالی و ۴۸ تا ۵۶ درجه و ۲۵ دقیقه طول شرقی از نصف‌النهار گرینویچ واقع شده است.

استان هرمزگان با دارا بودن بیش از ۹۰۰ کیلومتر مرز دریایی از سواحل شرق استان (جاسک) در دریای عمان تا سواحل نیلگون خلیج فارس در شرق استان (پارسیان) و برخورداری از جزایر ۱۴ گانه خلیج فارس، یکی از مهم ترین و راهبردی ترین استان های ایران است.

جزیره قشم با مساحتی معادل هزار و ۴۹۱ کیلومتر مربع به عنوان بزرگترین جزیره‌ خلیج فارس شناخته می شود.

این جزیره تا ساحل بندرعباس حدود ۲۰ کیلومتر فاصله داشته و دارای طول جغرافیایی ۸۸/۵۵ درجه و عرض جغرافیایی ۸۹/۲۹ درجه است.

جزیره هرمز آخرین برآمدگی از رشته کوه های زاگرس در جنوب ایران است که در دوران پیشین آن را جرون، زرون، اوگیریس قدیم، ارموز، هارموزیا، هرموز، ارموص و هرمزیا می نامیدند.

طول محیط جزیره بیضی شکل هرمز ۲۳ کیلومتر و مساحت آن ۴۲ کیلومتر مربع است، کوتاهترین فاصله جزیره هرمز تا شهر بندرعباس هشت کیلومتر، تا اسکله شهید حقانی ۱۸ کیلومتر و تا اسکله شهید ذاکری قشم ۱۹ کیلومتر است.