شیراز - ایرنا - سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی فارس در پی انتشار مطلبی در باره کاهگل کردن ترانشه‌های شهرگور فیروزآباد، گفت: نقاشی‌های یکهزار و ۷۰۰ ساله این منطقه با این مصالح پوشانده نشده است.

افشین ابراهیمی،سه‌شنبه در گفت‌وگو با ایرنا، درباره روند کاوش و حفاظت از این میراث باستانی ایران گفت: شهر گور سال ۱۳۸۴ از سوی دکتر نیاکان کاوش شد که طی این کاوش باستان‌شناسی، ۲ قبر و نقاشی‌هایی بر روی بدنه کف آن کشف شد که نقاشی‌های کف، هندسی و نقاشی بدنه تصویری است.

او ادامه داد: پس از این کاوش، به عنوان عضوهیات علمی پژوهشگاه میراث فرهنگی، برای اقدامات حفاظتی از این نقاشی کشف شده، به فیروز آباد سفر کردم و حفاظت فنی لازم به انجام رسید.

سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس افزود: سال ۸۵ به عنوان مدیر پایگاه میراث جهانی منظر باستان‌شناسی ساسانی، بخش کاوش شده شهر گور که در مالکیت کشاورزان منطقه بود را خریداری کردیم تا این بخش به مالکیت میراث فرهنگی درآید.

او اضافه کرد: سپس به منظور حفاظت از ترانشه کاوش شده سقفی حفاظتی بر روی آن نصب شد که تا کنون نیز وجود دارد.

ابراهیمی گفت: از آن پس اگر چه مطالعاتی بر روی آثار کاوش شده انجام شد، اما اقدام حفاظتی انجام نشده بود و این میراث پس از گذشت ۱۵ سال از نخستین اقدامات، مجدد نیازمند حفاظت و پاکسازی داشت.

سرپرست معاونت میراث فرهنگی فارس بیان کرد: بخش‌های خاکی این میراث باستانی، با گذشت زمان از آخرین اقدامات حفاظتی، با وزش باد و وجود حشرات، بر روزی نقاشی‌های کشف شده ریزش می‌کرد؛ بنابراین با استفاده از کاه‌گل در دور نقاشی‌ها، نسبت به تثبیت خاک و پیشگیری از ریزش، اقدام شد.

او گفت: هر گفته‌ای غیر از این صحت ندارد و اکنون نیز مردم و رسانه‌ها، می‌توانند از نقاشی‌های شهر گور بازدید کنند.

ابراهیمی اظهار کرد:کاه‌گل لطیف‌ترین کم‌خطرترین و سالمترین لایه حفاظتی برای میراث تاریخی است.

شهر گور جهانی، سایت موزه می‌شود

ابراهیمی اعلام کرد: قرار است شهر گور تبدیل به سایت موزه شود و به این دلیل نیازمند ساماندهی است.

سرپرست معاونت اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس گفت: به این منظور، در فاصله یک متری دور تا دور ترانشه کاوش شده از بیرون حفاظ شفاف نصب و سقف آن تعویض و زیباسازی می‌شود و فضایی نیز برای معرفی سایت و تاریخچه کاوش آن در نظر گرفته می‌شود.

شهر گور (اردشیرخوره یا فیروزآباد قدیم) محلی باستانی است در شهرستان فیروزآباد فارس است که در اوایل قرن سوم میلادی به دستور اردشیر بابکان بنا شده است.

«منظر باستان‌شناسی ساسانی فارس » عنوان بیست و سومین اثر تاریخی کشور در نهم تیرماه سال ۱۳۹۷ در فهرست میراث جهانی قرار گرفت. مجموعه آثار منظر باستان‌شناسی ساسانی فارس از فیروزآباد آغاز می‌شود و تا شهرستان‌های کازرون و سروستان ادامه دارد.

با ثبت این ممنظر باستان‌شناسی، آثار ساسانی قلعه دختر، ،شهر گور و کاخ اردشیر در شهرستان فیروزآباد، شهر بیشاپور، نقوش برجسته تنگ چوگان و غار شاپور در کازرون و کاخ ساسانی در شهرستان سروستان در قالب این پرونده میراثی در فهرست میراث جهانی یونسکو جای گرفتند.

فیروز آباد در ۱۲۵ کیلومتری جنوب شرق شیراز واقع شده است.