تهران- ایرنا- تارنمای «هیل» با اشاره به حمله پهپادی موفق حزب‌الله لبنان به پایگاه تیپ گولانی اسرائیل نوشت: با اینکه اسرائیل سال‌ها بر تقویت سیستم‌های دفاع هوایی خود برای حفاظت در برابر راکت و موشک تمرکز کرده، اما در رهگیری پهپادهای حزب‌الله ناتوان بوده و بهای سنگینی پرداخت کرده‌ است.

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا از این پایگاه خبری وابسته به کنگره آمریکا، ‌اسرائیل، طی سال‌ها، آرایه‌های دفاع هوایی خود را برای ایجاد حفاظت گسترده در برابر شلیک راکت‌های کوتاه‌برد و موشک‌های میان‌برد و دوربرد تقویت کرده است، اما با این وجود کارشناسان هشدار داده‌اند که سامانه‌های هوایی اسرائیل نفوذناپذیر نبوده و بسیاری از پهپادها توان داخل شدن به حریم هوایی آن را دارند.

هیل با اشاره به تعداد تلفات اسرائیل در ۱۰ روز گذشته بر اثر هواپیماهای بدون سرنشین نوشت: حمله حزب الله به پایگاه تیپ گولانی، دومین حمله مرگبار هواپیماهای بدون‌سرنشین به اسرائیل طی دو هفته اخیر بود که گفته می شود ۴ کشته بر جا گذاشته است. به گزارش رسانه های اسرائیلی، اوایل ماه جاری نیز، یک هواپیمای بدون سرنشین که از عراق پرتاب شد، دو سرباز اسرائیلی را کشت و ۲۲ نفر را زخمی کرد. در ماه ژوئیه (تیر) یک پهپاد پرتاب شده از یمن حدود ۲۷۰ کیلومتر از منتهی الیه جنوبی اسرائیل (سرزمین های اشغالی) تا تل آویو را طی و بدون رهگیری توسط سامانه های دفاعی اسرائیل، ‌به ساختمانی در مرکز شهر برخورد کرد و یک نفر را کشت.

یک مقام امنیتی اسرائیل گفت که شناسایی پهپادها به چند دلیل دشوارتر است: نخست آن که آن‌ها آهسته پرواز می کنند و اغلب شامل قطعات پلاستیکی هستند و نسبت به موشک‌های قدرتمند رد حرارتی ضعیف‌تری برای سیستم های راداری به جا می گذارند. از سوی دیگر ردیابی مسیر پهپادها نیز سخت تر از موشک است، چرا که پهپادها می‌توانند از مسیرهای پروازی دایره‌ای برخوردار بوده و از هر جهتی به پرواز در آیند، پایین‌تر و نزدیک تر به سمت زمین پرواز کرده و - چون بسیار کوچک‌تر از موشک‌ها هستند - گاهی با پرندگان اشتباه گرفته می شوند.

هیل به نقل از این مقام نظامی اسرائیل نوشت: اسرائیل سال‌ها بر تقویت سیستم‌های دفاع هوایی خود برای بهبود حفاظت در برابر راکت و موشک تمرکز کرده است. اما هواپیماهای بدون سرنشین به عنوان اولویت اصلی این رژیم در نظر گرفته نشدند. این بدان معناست که در ادامه نبرد کنونی، توانایی اسرائیل در شناسایی و رهگیری پهپادها به اندازه توانایی هایش در مقابله با راکت ها و موشک ها موفق نخواهد بود.

این گزارش در پایان با اشاره به موفقیت حزب الله در پیشبرد اهداف مختلف خود از طریق پهپادهای بدون سرنشین اذعان کرد: حزب‌الله همچنین از طریق کوبیدن پهپادها به باتری‌ها و زیرساخت‌هایی که برای سرنگونی آن‌ها استفاده می‌شوند، برای از بین بردن قابلیت‌های دفاع هوایی اسرائیل اقدام کرده است. اوایل سال جاری، حزب الله اعلام کرد که از یک پهپاد انفجاری موسوم به «ابابیل» برای سرنگونی بالون رصدی اسرائیل، که بخشی از پدافند هوایی اسرائیل است، استفاده کرده است. این گروه ضد اسرائیلی شامگاه دوشنبه، ویدئویی منتشر کرد که در آن تعدادی از اعضای خود را در انباری پر از پهپاد نشان می‌داد. این ویدئو پهپادها را روی پرتابگرها نشان داده و در انتها عنوانی با این مضمون مشاهده شد: «قابلیت‌های ما هنوز دست نخورده است».