تهران- ایرنا- وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر ایجاد زمینه مشارکت‌پذیری والدین در مدرسه گفت: انجمن اولیا و مربیان باید در مدارس برای شناسایی آسیب‌های اجتماعی در میان دانش‌آموزان وقت بگذارند و موارد را احصا و برای رفع آنها برنامه‌ریزی کنند.

به گزارش خبرنگار گروه جامعه ایرنا، علیرضا کاظمی روز سه شنبه در آیین گرامیداشت هفته انجمن اولیا و مربیان در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اظهار داشت: نقش خانواده اولین تاثیر در تربیت دانش آموزان را دارد، هرچقدر والدین وقت بیشتری برای تربیت فرزندان بگذارند، ماموریت مدرسه در این عرصه کمتر است.

وی با اشاره به اینکه توجه والدین به نیازهای تربیتی فرزندان موفقیت در آینده سازی را رقم می‌زند، افزود: باید در فضای تعلیم و تربیت کشور این رویکرد حاکم شود که والدین بیش از آنکه نیازهای اولیه را رفع کنند، دانش آموزان را بشناسند و سپس آنها را قبول کنند.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه معلم و والدینی موفق هستند که نقاط ضعف و قوت دانش آموز را بشناسند، ادامه داد: شناخت فرزندان مهم‌ترین موئلفه در تربیت است و معلمی موفق است که برای هر دانش آموز تکلیفی متفاوت دهد، چرا که شخصیت، شرایط و استعداد هر فرد با دیگری متفاوت است.

کاظمی خاطرنشان کرد: گاهی دانش آموز پرخاشگری در کلاس داریم، بنابراین باید بدانیم با این پرخاشگری چگونه برخورد کنیم و آگاهی لازم در این زمینه را کسب کنیم.

وی با تاکید بر اینکه باید آگاهی لازم برای مواجهه با کشف استعدادها وجود داشته باشد، گفت: معلم باید زمینه رشد و شکوفایی افراد را فراهم کند و در گام بعدی امکانات و تجهیزات مورد توجه قرار می‌گیرد. گاهی فکر می‌کنیم با یک تبلت یا وسایل دیگر خدمت بسیاری به فرزندان می‌کنیم اما ممکن است که این اتفاق نیفتد.

وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: انجمن اولیا و مربیان باید در هر مدرسه‌ای برای شناسایی آسیب‌های اجتماعی وقت بگذارند و زمینه مشارکت پذیری والدین را در مدرسه فراهم کنند.

کاظمی با بیان اینکه گاهی انجمن اولیا و مربیان در ساختار سازمانی نقش خود را نمی‌تواند ایفا کند، یادآورشد: باید فرآیند استفاده فرزندان از فضای مجازی را کنترل کنیم و برای این موضوع مهم وقت بگذاریم.

وی ادامه داد: خانواده اساسی‌ترین نقش را در ویژگی‌های رفتاری دانش آموزان ایفا می‌کند و مدرسه و پس از آن جامعه به عنوان مکمل و اصلاح کننده است.

وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر ضرورت مواظبت از فرزندان در برابر آسیب‌های اجتماعی گفت: دختران و پسران در معرض آسیب قرار دارند چرا که الگوهای رفتاری تغییر کرده است و باید دقت ویژه داشته باشیم.

کاظمی یادآورشد: آسیب اجتماعی اعتیاد ویرانگر است، امروز بواسطه فضای مجازی دانش آموزان در مواجهه با انواع و اقسام اعتیاد قرار می‌گیرند که آگاهی خانواده و دانش آموزان باید افزایش یابد.