به گزارش ایرنا، اصفهان بهعنوان سومین کلانشهر پرجمعیت ایران از ۲ دهه گذشته تاکنون از معضل کمبود حمل و نقل عمومی و ریلی در کنار چالشهای دیگری همچون آلودگی هوا، ریزگردها و فرونشست زمین رنج میبرد.
افزایش جمعیت، کمبود اتوبوس شهری، کندی روند نوسازی تاکسیهای فرسوده، راهاندازی نشدن به موقع ایستگاههای مترو و دسترسی نداشتن همه شهروندان به امکانات حمل و نقل ریلی در کلانشهر اصفهان موجب شده است که مسئولان شهری به سمت بکارگیری ناوگان حمل و نقل پاک و بدون آلایندگی همچون اتوبوس، موتور و تاکسی برقی حرکت کنند.
علی قاسمزاده شهردار اصفهان شهریور امسال از امضای قرارداد خرید ۵۰ تاکسی برقی برای اصفهان خبر داد، محمد پرورش مدیرعامل سازمان تاکسیرانی اصفهان نیز به ایرنا گفت: این تاکسیها از مدل «KMC J۷» کرمان خودرو هستند که با حمایت شورای اسلامی و شهردار اصفهان به قیمت حدود ۱۳ میلیارد و ۲۵۰ میلیون ریال (معادل یک میلیارد و ۳۲۵ میلیون تومان) خریداری خواهند شد.
درحالیکه شرایط خرید این خودروهای برقی نیز توسط مدیران شهری اصفهان اعلام شده است اما نگاهی به وضعیت موجود نشان میدهد هنوز مسائل و چالش های زیادی درباره راهاندازی تاکسی برقی در اصفهان مطرح است که باید آنها را در نظر گرفت.
مشخص نبودن میزان کرایه تاکسی برقی در اصفهان
یکی از مسائل مهم و مطرح درباره تاکسی برقی، قیمت خرید و تعرفههای کرایه آن است؛ نرخ هر کورس کرایه تاکسی در شهر اصفهان در زمان حاضر ۵۸ هزار ریال (معادل پنجهزار و ۸۰۰ تومان) است که با احتساب سه کورس، یک شهروند اصفهانی باید ۱۷۴ هزار ریال (۱۷ هزار و ۴۰۰ تومان) کرایه پرداخت کند.
شواهد موجود حاکی از آن است که با فعالیت تاکسیهای برقی، نرخ کرایه برای این ناوگان حمل و نقل شهری جدید افزایش خواهد یافت هرچند هنوز از سوی شورای شهر و تاکسیرانی نرخ کرایه تاکسی برقی و ساز و کار اینکه در کدام خط و منطقه مشغول به کار باشد، مشخص نشده است.
از طرفی با توجه به افزایش قیمت خودرو در سال های اخیر در کشور، رانندگان تاکسی در اصفهان تاکید دارند که توانایی مالی آنها در زمان حاضر برای خرید خودروهایی نظیر سمند نیز کافی نیست چه برسد به خودروی برقی که چند برابر آنها قیمت دارد.
دغدغههای رانندگان تاکسی درباره هزینههای تاکسی برقی
برخی از رانندگان تاکسی در اصفهان میگویند که نمیتوانند پیشبینی کنند در آینده با خرید تاکسی برقی، آیا چرخ زندگی آنها به اضافه اقساط ماهیانه خرید این خودروی جدید میچرخد و از پس هزینههای این خودروی برقی که با محدودیت ایستگاه شارژ نیز مواجه است برمیآیند.
مصطفی کشکولی یکی از رانندگان تاکسی در اصفهان است که با یک خودروی سمند فرسوده مسافرکشی میکند و ۱۲ سال سابقه کار دارد، این شهروند در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: از طرح ورود تاکسی برقی به ناوگان حمل و نقل عمومی اصفهان استقبال میکنم و معتقدم با تحویل خودروی فرسوده و استفاده از این تسهیلات میتوانم از دست این خودروی کهنه رها شوم و صاحب یک خودرو با استانداردهای جدید شوم.
وی، افزود: تنها چیزی که من را نسبت به ثبتنام خرید این خودرو نگران میکند، این است که با خرید این خودروی گرانقیمت شاید نتوانم به درآمد لازم در ماه برسم و تعداد کمی از شهروندان بخواهند برای استفاده از این خودرو هزینه کنند.
این راننده تاکسی بیان داشت: بسیاری از رانندگان در تهران که مسافر بیشتری در مقایسه با شهرهای دیگر دارند، نیز نتوانستند به درآمد مطلوب با خودروی برقی برسند، برخی از آنها هنوز تسهیلات را دریافت نکرده و در این زمینه دچار مشکل شدهاند.
کشکولی تاکید کرد: تا زمانی که شهروندان بتوانند مسیری را با کرایه پنج هزار تومانی اتوبوس بروند حاضر به پرداخت ۱۵ هزار تومانی کورس تاکسی نیستند و از طرفی تا زمانی که مسیری را با ۱۵ هزار تومان بتوانند طی کنند ممکن است حاضر به پرداخت کرایه بیشتر از آن مثلا ۳۰ هزار تومان با تاکسی برقی نباشند، در واقع این قیمتها توجیه اقتصادی چندانی برای شهروندان ندارند.
وی اضافه کرد: این آینده نامعلوم موجب شده است تا رانندگان با ریسک جایگزینی تاکسی فرسوده خود به جای خودرو برقی مواجه باشند در حالیکه خرید همان خودروی سمند نیز در زمان حاضر چندان به صرفه اقتصادی نیست.
اصفهان دومین شهر پیشقدم در خرید تاکسی برقی
اصفهان پس از تهران دومین شهری است که برای خرید تاکسی برقی اقدام کرد؛ حدود یکهزار تاکسی برقی خرداد امسال به ناوگان تاکسیرانی تهران وارد شد و طبق آخرین اطلاعات در زمان حاضر ۱۲ ایستگاه شارژ خودرو برقی در پایتخت فعال است.
به گفته شهردار اصفهان، طبق آخرین آمار دستکم ۷۰ نفر در اصفهان بهصورت شخصی خودروی برقی خریداری کردند که باید به آنها نیز خدمات لازم ارائه شود که با خریداری ۵۰ دستگاه تاکسی برقی نیز توسعه ایستگاههای شارژ در سطح شهر ضروری است.
قاسمزاده با بیان اینکه جانمایی ایستگاههای شارژ تاکسی برقی در اصفهان انجام شده است و بهراحتی و با سرعت میتوانیم آنها را ایجاد کنیم، گفت: نخستین ایستگاه شارژ خودروهای برقی بهزودی در اصفهان افتتاح خواهد شد.
وی با اشاره به اهمیت ارائه خدمات پشتیبانی در بخش قطعات خودروهای برقی، افزود: از کارخانه طرف قرارداد (کرمان خودرو) قول گرفتیم که پشتیبانی قطعات تاکسیهای جدید را بر عهده بگیرد.
همچنین به گفته مدیر عامل سازمان تاکسیرانی شهرداری اصفهان، تاکسی های برقی با تسهیلات ویژه به رانندگان فروخته میشود به این صورت که پنج میلیارد ریال تسهیلات بلاعوض، ۶ میلیارد ریال وام با بهره هشت درصد از سوی شرکت کرمان موتور و مابقی بهصورت آورده فرد متقاضی است که در ازای تحویل خودروی فرسوده و داشتن شرایط میتوان صاحب تاکسی برقی شد.
پرورش تصریح کرد: بازپرداخت این وام بهصورت پنج ساله و تحویل خودروها ۶۰ روز پس از تکمیل وجه است.
وی با اشاره به تصویب آییننامه واگذاری تاکسی برقی، گفت: رانندگانی که حداکثر سن آنها ۵۵ سال باشد و حداقل پنج سال سابقه رانندگی ممتد با تاکسی داشته باشند میتوانند برای اطلاع از شرایط اختصاصی و عمومی این آییننامه به کانال ایتای سازمان تاکسیرانی شهرداری اصفهان مراجعه کنند.
پرورش درباره ایستگاههای شارژ خودروی برقی نیز اظهار کرد: ۱۰ نقطه برای ایستگاه شارژ خودرو در اصفهان جانمایی شده و طبق هدفگذاری صورت گرفته امید است تا سه ماه آینده افتتاح شود.
فعالیت تاکسی برقی در اصفهان آزمایشی است
رییس کمیسیون هوشمندسازی و حمل و نقل شورای اسلامی شهر اصفهان نیز به ایرنا گفت: شهرداری اصفهان اقدام به خرید و تجهیز امکانات مورد نیاز ایستگاههای شارژ خودروهای برقی در سطح شهر کرده است اما بهمحض واردشدن این خودروها ارائه خدمات به آنها گسترش پیدا میکند.
ابوالفضل قربانی درباره نرخگذاری و محل فعالیت تاکسیهای برقی در اصفهان اظهار کرد: فعالیت تاکسیهای برقی در اصفهان بهصورت گردشی نخواهد بود اما در تلاش هستیم بهمنظور کاهش آلودگی هوا از این خودروها برای محدوده مرکزی شهر استفاده شود.
رییس کمیسیون هوشمندسازی و حمل و نقل شورای اسلامی شهر اصفهان بیان داشت: ۵۰ تاکسی برقی تعداد قابل توجهی برای اصفهان نیست اما بهعنوان یک آزمایش، مصمم به اجرای آن هستیم.
قربانی در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا در مورد اینکه آیا خرید این تاکسیها برای رانندگان صرفه اقتصادی دارد، گفت: تجربه این موضوع را تاکنون در اصفهان نداشتیم و باید به چرخه ناوگان حمل و نقل عمومی اضافه و سپس میزان استقبال از آنها سنجیده شود.
وی درباره اینکه آیا این تاکسیها قرار است برای فرودگاه اصفهان نیز استفاده شود، خاطرنشان کرد: استفاده از این تاکسیها برای فرودگاه مطرح نیست زیرا نیاز به شارژ دارد و در زمان حاضر این امکان در آن محدوده و مسیر با توجه به فاصله آن از مرکز شهر فراهم نیست.
به گفته وی، در زمان حاضر پیش بینی لازم برای استفاده از تاکسی برقی در برخی از مناطق مرکزی شهر اصفهان که امکان استفاده از مترو در آنها وجود ندارد، صورت گرفته است.
به گزارش ایرنا، به گفته کارشناسان شهری و رانندگان تاکسی در اصفهان، استفاده از تاکسی برقی در تهران با چالشهای فراوانی مواجه شده که هنوز بسیاری از آن حل نشده یا در حال پیگیری است؛ مقرون به صرفه نبودن نرخ کرایه، مسیر تاکسی، اقساط خودرو، مراحل دریافت تسهیلات، خرید قطعات و پشتیبانی و در نهایت مقرون به صرفه نبودن قیمت خودرو در مقایسه با کیفیت آن از جمله این مسائل است که باید برای راهاندازی تاکسی برقی در اصفهان این موارد در نظر گرفته شود.
سازمان تاکسیرانی شهرداری اصفهان حدود ۲۰ هزار راننده تحت پوشش خود دارد که با ۱۸ هزار دستگاه تاکسی در سطح شهر فعالیت میکنند.
کلانشهر اصفهان بیش از ۲ میلیون نفر جمعیت دارد.