ملارد - ایرنا - قائم مقام و معاون قضایی رئیس کل دادگستری استان تهران با اشاره به تشکیل ۲۵ درصد کل پرونده‌های کشور در این استان گفت: رسیدگی به این حجم از پرونده‌ها کار آسانی نیست که با کار جهادی همکاران قضایی و اداری در دست رسیدگی است.

به گزارش ایرنا، رضا شاکرمی روز سه شنبه در آیین معارفه رئیس دادگستری شهرستان ملارد اظهار داشت: به واسطه پرونده‌های ملی، بین المللی و کثیرالشاکی که در شعبه های دادگستری و دادسرای استان تهران تشکیل می شود، این حجم از ماموریت‌ها با نیروی انسانی و امکانات موجود همخوانی نداشته و نیاز است برای کاستن از این حجم پرونده ، اقدامات بازدارنده و فرهنگی از سوی سایر ادارات و نهادهای مربوطه صورت پذیرد.

وی به نقش پیشگیری در تشکیل این پرونده ها اشاره کرد و پیشگیری از وقوع جرایم را یک فرایند فراقوه‌ای دانست که نتیجه این کارهای پیشگیرانه هم کوتاه مدت نیست.

این مسئول خاطرنشان کرد: برای اینکه یک فرد مسئولیت پذیر در جامعه داشته باشیم باید ابتدا خانواده‌، مدارس و آموزشگاه های عالی مسئولیت و وظایف خود در آموزش و تربیت افراد را به نحو احسن انجام دهند.

شاکرمی افزود : متاسفانه موضوع بداخلاقی ، توهین و درگیری بعد از سرقت و مواد مخدر بیشترین آمار پرونده‌ها و جرایم را به خود اختصاص داده که همه مردم به ویژه بزرگان و معتمدین باید به وظایف عرفی و اجتماعی خود در کنار دستگاه‌های قضایی و اداری بپردازند.

قائم مقام رئیس کل دادگستری استان تهران تصریح کرد: این پذیرفته نیست که برخی دستگاه‌ها مانند شهرداری و جهادکشاورزی در حوزه پیشگیری و جلوگیری از وقوع جرم کوتاهی و قصور کنند و ما به این امر راضی نیستیم که مثلاً دستور تخریب یا قلع و قمع صادر شود.

وی گفت : یکی از وظایف قوه قضاییه پیشگیری از وقوع جرم است که به هم افزایی و مشارکت همه افراد به ویژه سمن‌ها ، خانواده‌ها و دستگاه‌های متولی نیاز است.

به گفته این مسئول با توجه به وجود ۵۲ درصد از بنگاههای اقتصادی در استان تهران، کثرت دعاوی و آسیب‌های اجتماعی از موضوعاتی است که در این استان نسبت به سایر استانها بیشتر به چشم می‌خورد.

براساس این گزارش، محمد داداش زاده رییس سابق دادگستری ملارد در گزارش عملکرد خود به افزایش ۴۰ درصد مصالحه در پرونده ها از سال ۹۹ تا به امسال اشاره کرد و از شروع به کار سه شعبه دادگاه صلح، افزایش ابلاغ های الکترونیکی و رشد ۲۴ درصدی در تشکیل پرونده ها بصورت تمام الکترونیکی در این شهرستان خبر داد.

وی افزود : در سه حوزه دادگستری ، دادسرا و شورای حل اختلاف با کسر موجودی پرونده ها مواجه هستیم.

محمد جواد رضازاده رئیس جدید دادگستری ملارد هم ایجاد امنیت برای سرمایه گذاری، حسن خلق در برخورد با مراجعان، برخورد قاطع با مخلان نظم و امنیت و سودجویان، جلوگیری از اطاله دادرسی و دیدار چهره به چهره با مردم را از برنامه های خود برشمرد.

وی نیروی انسانی موجود در محاکم قضایی را مهمترین سرمایه در این بخش عنوان که در حد توان از آنها حمایت خواهد کرد.

در این مراسم فرماندار، امام جمعه، اعضای شورای تامین و جمعی از مدیران و مسئولان شهرستان و استانی اعم از قضایی و اداری حضور داشتند.

شهرستان ملارد با ۲ بخش، ۲ شهر و ۶ دهستان در غرب استان تهران واقع است.