تهران- ایرنا- برگزارکنندگان، بازدیدکنندگان و مشارکت‌کنندگان در دومین نمایشگاه کار دانشگاه‌ تهران معتقدند برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی پل ارتباطی بین صنعت و دانشگاه‌ است که باید به صورت دائم در دانشگاه‌ها برگزار شود و سلیقه‌ای با آنها برخورد نشود.

به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، دومین نمایشگاه کار دانشگاه تهران از روز دوشنبه (۲۳ مهرماه) تا چهارشنبه (۲۵ مهرماه) در مصلی دانشگاه پذیرای دانشجویان و علاقه‌مندان است. به گفته دبیر نمایشگاه کار دانشگاه تهران هدف از برگزاری آن ایجاد محیط تعاملی مناسب بین دانشگاه و صنعت و افزایش سطح اشتغال پذیری و ایجاد شرایط استخدامی برای کارجویان است.

فرشته امین همزمان با آیین افتتاح نمایشگاه گفت که در این نمایشگاه ۱۰۰ شرکت و سازمان حضور دارند و ۷۰۰ فرصت شغلی ارائه می‌شود. گفت‌وگویی با غرفه‌داران و بازدیدکنندگان داشتیم و نظر آنها را درخصوص برگزاری نمایشگاه‌هایی از این دست و تاثیر آنها در افزایش اشتغال‌پذیری و ایجاد ارتباط دانشگاه و صنعت جویا شدیم.

انتخاب نیروی انسانی از میان دانشجویان برتر

عاطفه مستحصن رئیس منابع انسانی یک شرکت دارویی و بهداشتی به خبرنگار ایرنا گفت: هدف از برگزاری نمایشگاه کار ارائه فرصت‌های شغلی شرکت‌ها برای دانشجویان و فارغ‌التحصیلان جویای کار است و چون در دانشگاه برگزار می‌شود بیشتر دانشجویان حضور دارند.

وی افزود: بازدیدکنندگان و متقاضیان کار در این نمایشگاه رزومه خود را به شرکت‌های حاضر در نمایشگاه ارائه می‌کنند تا بررسی‌های لازم انجام شود.

مستحصن اظهارداشت: هدف از حضور شرکت ما در این نمایشگاه انتخاب نیروی انسانی از دانشجویان برتر و نخبه کشور است تا با ارائه آموزش‌های لازم نیروی انسانی مورد نیاز خود را تامین کنیم.

وی درباره معیارهای انتخاب افراد گفت: در مرحله اول شاخص‌های رفتاری و علاقه‌مندی فرد را بررسی می‌کنیم و درصدد هستیم با آموزش‌های مستمر و مرتبط با رشته فعالیت خود افراد مناسب را استخدام کنیم.

این غرفه‌دار توضیح داد: با توضیحاتی که به دانشجویان داده می‌شود به آنها توصیه می‌کنیم فرصت‌های شغلی مرتبط با شرکت را مطالعه و متناسب با علاقه و رشته خود یکی را انتخاب کنند.

به گفته وی در این نمایشگاه ۱۵ فرصت شغلی در بخش دارویی و در مجموع ۶۵ فرصت شغلی در دیگر بخش‌ها توسط این شرکت دارویی و بهداشتی پیش‌بینی شده است.

حمایت از دانشجویان و فارغ‌التحصیلان بیکار اولویت ماست

سارا واسعی مدیر جذب و آموزش یکی از شرکت‌های شرکت‌کننده در نمایشگاه کار دانشگاه تهران به ایرنا گفت: هدف از حضور ما در این نمایشگاه حمایت از دانشجویان، فارغ‌التحصیلان و افراد جویای کار است.

وی ادامه داد: در گروهی که ما فعالیت می‌کنیم ۲۵ هزار نفر مشغول به فعالیت هستند و موقعیت‌های مختلفی وجود دارد و افراد می‌توانند رزومه خود را به آنها ارسال کنند و ما در مجموعه موظف هستیم آنها را طبق فرصت‌های شغلی که وجود دارد راهنمایی کنیم.

واسعی تاکید کرد: شرکت از جذب دانشجویان و فارغ‌التحصیلان در شغل‌های مختلف استقبال می‌کند و در حال حاضر نیز در برخی رشته‌ها دانشجویان در حال تحصیل را داریم و تلاش می‌کنیم در کنار تحصیل، مهارت‌های لازم را به آنها آموزش دهیم.

وی اظهارداشت: در این دوره از نمایشگاه فرصت‌های شغلی متنوعی را در نظر گرفتیم و محدودیتی قرار ندادیم. درصدد آن هستیم بانک اطلاعاتی از افراد تحصیلکرده جویای کار تشکیل دهیم و در فرصت‌های مناسب رزومه آنها را بررسی و در حرفه مناسب با شرایط افراد از آنها بهره‌مند شویم.

گسترش شبکه نخبگانی

در ادامه محبوبه داوودی معاون پژوهشی پژوهشکده توسعه ابزارهای نوین حکمرانی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با ایرنا گفت: در حوزه های مختلف علوم انسانی پروژه‌های مختلفی را اجرا کردیم و رویکرد ما در پروژه‌ها نسل چهارم دانشگاه‌ها و در جهت رشد و پیشرفت کشور است.

وی با بیان اینکه مساله و دغدغه ما مسائل حکمرانی است، ادامه داد: ما در مجموعه به دنبال حل مسائل دولت و نهادی خصوصی هستیم و در اجرای پروژه‌ها به محققان و پژوهشگران برتر نیازمند هستیم.

داوودی اظهارداشت: علت حضور ما در نمایشگاه کار دانشگاه تهران گسترش شبکه نخبگان کشور و ایجاد مراکز جدید است.

وی ادامه داد: در این دوره ۲۵ فرصت شغلی را پیش بینی کردیم تا در مراکز فناوری‌های نوین رسانه‌ای، مرکز فناوری های نوین حکمرانی و ‌مرکز اندیشگاهی فعالیت کنند.

نمایشگاه فضای خوبی برای دانشجویان دارد

مهرشاد نادری دانشجوی مهندسی نفت و ورودی ۱۴۰۰ است که درباره حضور خود در دانشگاه گفت: سال گذشته نیز از دانشگاه بازدید کردم و حال و هوای نمایشگاه را دوست داشتم.

وی افزود: غرفه‌هایی که در نمایشگاه وجود داشت با رشته‌های تحصیلی ما مرتبط بود و امسال نیز آمده‌ایم تا از غرفه‌های مختلف بازدیدی داشته باشیم و چنانچه شرایط مناسبی بود رزومه خود را برای شرکت‌ها ارسال کنیم.

این دانشجوی ورودی ۱۴۰۰ گفت: دوستان و همکلاسی‌ها من چون در مقطع کارشناسی مشغول به تحصیل هستند و به مرحله‌ای نرسیدند که اطلاعات و مهارت لازم را داشته باشند نتوانستند در شرکت‌های حاضر در نمایشگاه مشغول به کار شوند.

یکی دیگر از دانشجویان خانم بازدید کننده از نمایشگاه به خبرنگار ایرنا گفت: من بیشتر به دنبال این هستم که در شرکت و رشته مورد علاقه خودم مشغول به کار شوم.

این دانشجوی ترم اول ارشد اظهارداشت: من در دوره‌ قبل نیز از نمایشگاه کار بازدید کردم و چند رزومه ارسال کردم اما متاسفانه هیچ کدام به نتیجه نرسید.

باید نمایشگاه‌های دائمی کار در دانشگاه‌های برگزار شود

علیرضا محمدی دانشجوی روابط بین الملل در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا درباره الزام برگزاری نمایشگاه کار و تحقق اهداف آن به ایرنا با تاکید بر فرهنگ‌سازی در زمینه کارآفرینی گفت: از سال ۹۴ مقوله کارآفرینی در کشور مطرح است و کتب مختلفی هم در این زمینه تالیف و منتشر شده است.

وی تاکید کرد: گفتمان کارآفرینی به مرور وارد فضای جامعه شد، اما دانشگاه آن طور که باید در این زمینه قوی نبود و اقدامات لازم در این خصوص انجام نداد.

یکی از دست‌اندرکاران برگزاری نمایشگاه هم به ایرنا گفت: دانشگاه‌ها باید نمایشگاه‌های دائمی کار داشته باشند و موضوع کارآفرینی را برای دانشجویان نهادینه کنند. زیرا ما در برخی موارد شاهد بودیم که دانشجوی دکتری آشنایی با شرکت‌های دانش بنیان نداشت و نشان می‌دهد باید آموزش و اطلاع‌رسانی لازم در دانشگاه‌ها داشته باشیم.

وی با تاکید براینکه برگزاری نمایشگاه کار در دانشگاه‌ها موثر است، گفت: اگر فعالیت نمایشگاه‌های کار در دانشگاه‌ها همچون جشنواره پژوهشی ادامه داشته باشد و به عنوان فوق برنامه به آن نگاه نشود شاهد تحقق هدف ارتباط موثر بین دانشگاه و صنعت خواهیم بود.

محمدی اظهارداشت: بنده به عنوان موسسه کانون کارآفرین دانشگاه بارها درخواست کردم به موضوع نمایشگاه کار اهمیت دهند و جزو سیاست‌های اصلی قرار گیرد.

وی توضیح داد: اینکه تا کنون دانشجویان موفق به جذب در شرکت‌های حاضر در نمایشگاه نشدند به این دلیل است که دانشجویان مهارت کافی ندارند و ارتباط مدونی بین دانشگاه وصنعت وجود ندارد.

محمدی ادامه داد: بسیاری دانشجویان نمی دانند ظرفیتی برای اشتغال درنمایشگاه‌های کار وجود دارد و برای نمونه دانشجویان برتر در رشته مدیریت منابع انسانی اگر در این نمایشگاه ها شرکت کنند، شرکت‌ها آن را جذب می‌کنند. ما در دانشگاه آموزش شبیه سازی می خواهیم تا دانشجویان فرآیندها را به صورت شبیه سازی و تجربی طی کرده و شرکت‌ها با مشاهده مهارت دانشجویان در بخش‌های مختلف اقدام به جذب آنها می‌کنند.

این دانشجوی بین‌الملل با بیان اینکه در دانشگاه‌ها به صورت سلیقه‌ای عمل می‌شود، گفت: دانشجو باید بداند کارکردن جزء الزامات است و باید امکاناتی فراهم شود که دانشجویان ما در کناز گذراندن دروس نظری، دروس علمی و کارآموزی را در محیط دانشگاه بگذرانند.