تهران- ایرنا- رئیس فراکسیون زنان و خانواده مجلس شورای اسلامی گفت: حمایت واقعی از زنان روستایی باید یکی از برنامه‌های اجرایی تصمیم گیران کلان کشور باشد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «فاطمه محمدبیگی» امروز (سه‌شنبه) در نخستین همایش بین‌المللی و هشتمین آلین ملی گرامیداشت روز جهانی زنان روستایی و عشایری که در محل سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی (تات) برگزار شد، افزود: بیش از ۱۰ میلیون زن روستایی و ۵۰۰ هزار زن عشایری در کشور حضور دارند.

وی بیان‌داشت: بر این اساس روستا مولدترین بخش کشور و زنان مولدترین فعالان روستایی و عشایری محسوب می شوند.

رئیس فراکسیون زنان و خانواده مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: استفاده از ظرفیت زنان روستایی و عشایری در بخش گیاهان دارویی به درآمدزایی ارزی کشور کمک می‌کند و در کنار آن موضوع گردشگری را می توان فعال کرد که تاکنون مغفول باقی مانده بود.

وی تصریح‌کرد: زنان روستایی و عشایری انواع و اقسام تولیدات خانگی را دارند که منجر به افزایش بهره‌وری در کشور شده‌ است.

این نماینده مجلس با بیان اینکه ایران از ۱۳ اقلیم موجود در جهان دارای ۱۱ اقلیم است، گفت: این تنوع اقلیمی بستری مناسب برای کشت هزاران نوع گیاهان داریی است که توسط زنان روستایی و عشایری منجر به رشد زنجیره ارزش اقتصادی می‌شود.

بیمه زنان روستایی و عشایری جدی گرفته شود

وی اضافه‌کرد: حمایت واقعی از زنان روستایی باید یکی از برنامه‌های اجرایی تصمیم گیران کلان کشور باشد.

محمدبیگی تصریح‌کرد: یکی از اقدامات ارزشمند، بیمه زنان روستایی و عشایری دارای سه فرزند و بیشتر است که در قانون جوانی جمعیت ضرورت دارد در سطح وسیعی اجرایی شود.

میانگین سنی ۵۰ سال، زنگ خطر بخش کشاورزی

وی گفت: اکنون میانگین سنی جامعه کشاورزی ۵۰ سال است که زنگ خطری برای کشور محسوب می‌شود.

رئیس فراکسیون زنان و خانواده مجلس شورای اسلامی افزود: اگر از زنان روستایی و عشایری حمایت نشوند، در آینده با کاهش کشاورزان و در نهایت ضربه به امنیت غذایی کشور روبه‌رو خواهیم شد.

وی به فعالیت اقتصادی با ارزش افزوده بالا زنان روستایی و عشایری اشاره کرد و اظهار داشت: اکنون می‌توانیم با ایجاد بازارچه‌ و فرایند بازاریابیT به تکمیل زنجیره ارزش فعالیت‌ های اقتصادی این جمعیت کمک کنیم.

توسعه تعاونی زنان روستایی مغفول مانده است

محمدبیگی، تولید غذای سالم را مهم برشمرد و تصریح کرد: تشکیل تعاونی‌ های زنان یک ضرورت است، بنابراین یکی از برنامه‌ های عملیاتی وزارت جهاد کشاورزی باید افزایش تشکیل تعاونی زنان باشد.

رئیس فراکسیون زنان و خانواده مجلس گفت: تعاونی زنان روستایی خیلی جدی گرفته نشده است، در حالی که با توجه به فعالیت آنان در قالب تعاونی‌ها می‌توانند قدرتمندتر ظاهر شوند.