مشهد-ایرنا- دانشیار گروه جراحی مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: نزدیک به ۹۰ درصد کمردردها منشاء «مکانیکال» دارند و با تقویت عضلات در فرد بهبود می‌یابند.

به گزارش ایرنا از پایگاه خبری دانشگاه علوم پزشکی مشهد، دکتر بابک گنجه‌ایی فر روز سه‌شنبه افزود: تنها ۱۰ درصد از دردهای کمری علتی خارج از ضعف عضلات دارند.

وی با بیان اینکه کمر دردهای مکانیکال مهم ترین کمردردها است که به واسطه ضعف عضلات به وجود می آید، بیان کرد: تقویت عضلات، مصرف داروهای ضد التهابی، مسکن ها و در مواقع خیلی خاص انجام فیزیوتراپی، می تواند در بهبود کمر درد و جلوگیری از عود کردن آن مؤثر باشد.

این پزشک متخصص مغز و اعصاب ادامه داد: کمر درد جزء پنج درد شایعی به شمار می رود که انسان آن را تجربه می کند و به طور متوسط هر فردی، هر سه یا چهار ماه یک بار ممکن است دچار کمر درد با درجات مختلف شود.

وی گفت: افراد زیر ۲۰ سال و بالای ۵۰ سال و یا افرادی که با کمردرد احساس ضعف و اختلال در حس می یابند و یا دوره زمانی درد آنها بیش از یک ماه طول می کشد، باید به پزشک متخصص مراجعه کنند.

گنجه ای عنوان کرد: زنانی که دچار کمر درد هستند، هیچ ممانعتی برای بارداری و زایمان طبیعی ندارند، فقط باید در کنار متخصص زنان و زایمان از یک متخصص مغز و اعصاب نیز مشاوره بگیرند.

وی با بیان اینکه افراد غیر متخصص در درمان کمر درد مداخله زیادی انجام می دهند، افزود: بیماران باید قبل از اینکه روش های سنتی مثل شکستن قلنج و مراجعه به شکسته بند را انجام دهند، با یک پزشک متخصص مشورت کنند.

دانشیار گروه جراحی مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: در چند سال اخیر پیشرفت بسیار خوبی در انجام عمل های پیچیده ستون فقرات در کلیه مراکز آموزشی این دانشگاه انجام شده است و به تمام بیمارانی که نیاز به انجام عمل های پیچیده ستون فقرات دارند، خدمات خوبی ارائه می شود.

نخاع رابط بین مغز و به عنوان فرمانده بدن و عضلات و ارگان های حیاتی بدن است و حفظ راست قامتی انسان، اتصال عضلات جزء وظایف اصلی ستون فقرات به شمار می رود.

دانشگاه علوم پزشکی مشهد با ارائه خدمات بهداشتی و درمانی در ۱۶ شهرستان خراسان رضوی، ۸۰ درصد از جمعیت ۶ میلیون و ۸۷۰ هزار نفری این استان را زیر پوشش دارد و ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به جمعیت ۱۸ شهرستان دیگر این استان بر عهده دانشگاه‌های علوم پزشکی سبزوار، گناباد، تربت‌حیدریه، نیشابور و دانشکده‌ علوم پزشکی تربت‌جام است.