گرگان- ایرنا- دشواری‌ چراگاه‌های با حضور سرپرست سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری، جمعی از پژوهشگران و محققان و مدیران کشور در کارگاه ملی هم‌اندیشی-آموزشی سیاست‌ها، راهبردها و مدیریت مراتع در دانشگاه علوم کشاورزی گرگان مورد گفت‌وگو و بررسی قرار گرفت.

به گزارش ایرنا، رییس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گلستان روز سه‌شنبه در کارگاه ملی هم‌اندیشی- آموزش سیاست‌ها، راهبردها و مدیریت مراتع کشور در دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گلستان اظهار کرد: مسائل و مشکلات بخش منابع طبیعی و آبخیزداری نیازمند اصلاح و بازنگری است و یکی از اهداف این کارگاه آموزشی و هم‌اندیشی بازبینی سیاست‌ها، راهبردها و برنامه‌ها است.

شعبان شتایی با بیان اینکه با دگرگونی اقلیمی و انسانی، بازنگری در برخی سیاست‌ها و برنامه‌ها ضروری است، افزود: این کارگاه آموزشی با حضور سرآمدان دانشگاهی، محققان و مدیران باتجربه اجرایی در موضوع مرتع در حال برگزاری است تا بحث و بررسی چالش‌ها و مسائل این حوزه در کارگروه‌های مختلف، چراغ راهی برای سیاست‌گذاری‌های آینده در مراتع باشد.

رییس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان به تخریب بسیاری از عرصه‌های چراگاهی کشور اشاره کرد و متذکر شد: نیمی از زمین‌های کشور را چراگاه‌ها تشکیل می‌دهد که ما برای حفاظت از این عرصه‌ها باید برنامه داشته باشیم.

به گفته شتایی؛ چراگاه‌های کشور به سه دسته تقسیم می‌شوند که سهم چراگاه‌های درجه سه در حال افزایش است و بسیاری از چراگاه‌های درجه سه به بیابان تبدیل شدند.

مدیرکل دفتر فنی، امور عمرانی، حمل و نقل و ترافیک استانداری گلستان نیز در این باره اظهار کرد: در پهنه‌های شمالی گلستان دو اقدام زهکشی زمین‌های کشاوزی و زهکشی در انتقال آب‌های سیلابی در حال انجام است.

صادقعلی مقدم با بیان اینکه در خصوص زهکشی اراضی شمالی گلستان مباحث مختلفی مطرح است، افزود: در منطقه‌ای که کمتر از ۱۷۰ میلی‌متر بارندگی وجود دارد با زهکشی، زمین‌های مرطوب به خشک تبدیل می‌شوند و در نتیجه خشک شدن و داغ شدن، هوا و باد ملایم به باد گرم تبدیل شده و بوته‌هایی که نقش فیلتر هوا را دارند تبدیل به شخم و شیار شده که در نهایت کشاورزی در این زمین‌ها دستاورد چندانی برای گلستان به همراه ندارد.

وی ریزگردها را یک تهدید برای گلستان برشمرد و تاکید کرد: باید فرایند زهکشی زمین‌ها از نگاه محققان و کارشناسان بخش کشاورزی و منابع طبیعی مورد بحث و بررسی قرار بگیرد و در صورت مخرب بودن، جلوی این اقدام گرفته شود.

مدیرکل دفتر فنی، امور عمرانی، حمل و نقل و ترافیک استانداری گلستان با تاکید بر اینکه نباید با تغییر سیاست‌ها، ضربه‌های جبران‌ناپذیر به اکوسیستم وارد کرد، گفت: باید از ظرفیت دانشمندان و اساتید خبره دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان در حل بحران‌ها و چالش‌های موجود مانند فرسایش بهره بُرد.

مقدم متذکر شد: در سال‌های گذشته درختکاری در مناطق شیب‌دار گلستان برای جلوگیری از فرسایش خاک در نظر گرفته شد و دولت وقت هزینه‌های زیادی را صرف کاشت درخت زیتون در این اراضی کرد اما در نهایت این درختان به بار ننشست و این مشکل، نشانه نبود ارزیابی دقیق علمی و استفاده نکردن از ظرفیت متخصصان در مرحله اجرا است.

وی استفاده از گنجایش دانش‌آموختگان و نخبگان دانشگاهی گلستان در رشته‌های کشاورزی و منابع طبیعی برای حل چالش‌ها و بحران‌های موجود در این عرصه‌ها را ضروری دانست.

مدیرکل دفتر فنی، امور عمرانی، حمل و نقل و ترافیک استانداری گلستان با بیان اینکه طرح خروج دام از جنگل شکست خورده است، تصریح کرد: در اجرای این طرح‌ها باید پیوست‌های اقتصادی و اجتماعی لحاظ شود.

به گزارش ایرنا، کارگاه ملی هم‌اندیشی- آموزش سیاست‌ها، راهبردها و مدیریت مراتع کشور با مشارکت سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور از امروز سه‌شنبه ۲۴ مهر در دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان آغاز به کار کرده و تا فردا ادامه دارد.