تهران- ایرنا- یک شرکت دانش‌بنیان، با طراحی و ساخت نخستین میز الکترونیک آناتومی بدن انسان به عنوان یکی از محصولات خود با قیمتی معادل یک‌پنجم نمونه‌های خارجی، تجربه‌ای تعاملی از آناتومی واقعی انسان را در اختیار پزشکان، دانشجویان و مراکز آموزشی قرار می‌دهد.

به گزارش گروه علمی ایرنا از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، مدیرعامل این شرکت در خصوص محصول میز الکترونیک تشریح‌یار این شرکت افزود با توجه به اهمیت مباحث آناتومیک و فیزیولوژیک در پزشکی و سایر رشته های مربوطه همچنین تاثیر مستقیم کیفیت آموزش بر عملکرد بهتر نیروهای درمان و کاهش میزان اشتباهات پزشکی خصوصا در دانشجویان و پزشکان تازه فارغ التحصیل و کمبود ابزار استاندارد آموزشی مناسب و اجساد جهت آموزش این علوم در برخی مناطق کشور، سعی شد با ارائه این محصول ابزاری کار آمد جهت آموزش در اختیار اساتید و دانشجویان قرار دهد و قدمی مثبت در راستای اجرای عدالت آموزشی بر دارد. البته در ایران به علت تحریم های ظالمانه برای واردات محصولات مشابه این سیستم مشکلاتی وجود دارد.

مهدی محجوب ادامه داد: شرکت با ارائه فناوری های نوین همچون واقعیت مجازی و افزوده، اسکن های سطح لیزری، امکان مطالعه و بازسازی مدل‌های رادیولوژیک مانند سی تی اسکن و ام‌آرآی با جزئیات بالا ، تنوع در اجساد واقعی زن و مرد و همچنین مدل های سه بعدی، مدل جسد جنین در هفته های گوناگون رشد، توانایی خروج برای پرینت سه بعدی جسد انسان و اعضای مختلف بدن و امثال آن توانسته از امکانات مورد ارائه توسط رقبای خارجی پیشی بگیرد.

وی ادامه داد: بدون شک آموزش به روش سنتی روی جسد انسان مزایای خود را دارد و کسی منکر آن نیست، اما با توجه به مشکلاتی همچون سختی تهیه جسد، هزینه بالای نگهداری، نیاز به استفاده از مواد شیمیایی سمی در فرایند نگهداری و ادوات لازمه و همچنین امکانات ویژه ای که به واسطه میز هوشمند تشریح به اساتید و دانشجویان در راستای مطالعات ارائه می شود، تشریح یار می تواند ابزاری قدرتمند در راستای حل این مشکلات و رفع نیاز ها باشد.

به گفته او، قیمت پایین نسبت به نمونه های مشابه، صرفه جویی در هزینه ها، ارائه جزئیات و مدل های شماتیک و اجساد واقعی، اسکن های سطحی سه بعدی، قابلیت شبکه سازی و آموزش هوشمند، توانایی اتصال به زیرساخت های واقعیت مجازی و افزوده و غیره از دیگر مزایای این محصول دانش‌بنیان است.

وی ضمن اشاره به استفاده بیش از ۵۰ درمانی و آموزشی از میز الکترونیک تشریح یار تاکید کرد که این محصول برای رعایت استاندارهای صادراتی دارای استاندارد های اروپا در حوزه سازگاری الکترونیکی مغناطیسی/ EMC و ایمنی Safety می‌باشد و در راستای ارائه خدمات در سطح هر چه گسترده تر به صورت نرم افزاری با قابلیت پیاده سازی به صورت سرور برخط نیز قابل ارائه است.

تمام ویژگی و قابلیت های نرم افزاری و سخت افزاری دستگاه به دست متخصصان داخلی طراحی و پیاده سازی شده و این شرکت سعی دارد تا با گسترش زیرساخت ها و به کمک تجارب کسب شده طی سالیان فعالیت خود با استفاده از توان قابل توجه متخصصان داخلی، محصولاتی نوین، کارآمد و با کیفیت را در حوزه فناوری های سلامت ارائه کند.

محجوب خاطرنشان کرد: در حال حاضر این شرکت در مراحل پایلوت برخی از محصولات جدید خود در مراکز منتخب آموزشی و درمانی کشور بوده و سعی دارد تا با بهره‌گیری از فناوری های نوین همچون هوش مصنوعی بتواند باعث ارتقای زیرساخت فعلی سلامت کشور شود.