مشهد- ایرنا -مشاور وزیر امور خارجه و رییس نمایندگی امور خارجه در شمال و شمال شرق کشور گفت: اکنون شاهد هستیم که دیپلماسی و میدان پا به پای هم در حمایت از مقاومت انجام وظیفه می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، احمد معصومی‌فر روز سه‌شنبه در نشست خبری اختتامیه نهمین اجلاسیه بین‌المللی «مجاهدان در غربت» افزود: موضوع فلسطین و محور مقاومت برای وزارت امور خارجه کشورمان بسیار مهم است و از این رو یکی از اقدامات دستگاه دیپلماسی، تبیین دفاع از مردم مظلوم در فضای رسمی بین‌المللی است.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از اقدامات انجام شده اکنون قابل بیان نیست، اظهار کرد: در آینده شاهد تاثیر تلاش‌های این نهاد در حمایت جهانیان از مردم مظلوم فلسطین و لبنان خواهیم بود.

رییس نمایندگی امور خارجه در شمال و شمال شرق کشور ادامه داد: صدای جبهه مقاومت باید به گوش جهانیان برسد و این در حالی است که مجاهدان در غربت در حال جان فشانی هستند و در مجامع بین المللی جایگاهی برای دفاع از مظلومان وجود ندارد.

وی تصریح کرد: بر این اساس شهید امیر عبدالهیان نزدیک سه سال به عنوان وزیر خارجه کشورمان، دفاع از مردم مظلوم فلسطین و مجاهدان در غربت را در مجامع بین‌المللی تبیین کرد و به عبارتی پرچمدار صدای مقاومت در میان مردم جهان بود.

معصومی فر بیان کرد: مجاهدان در غربت مظلوم هستند و ما وظیفه داریم صدای آنان باشیم، امسال به دلیل تحولات سریع منطقه اجلاسیه نهم دارای شرایط خاصی است.

رییس نمایندگی امور خارجه در شمال و شمال شرق کشور ادامه داد: این در حالی است که دادگاه بین‌المللی لاهه و دیوان دادگستری نسبت به شکایت هایی که کشورهای جهان نسبت به این جنایت ها دارند، قرار است رای صادر کند ولی به دلیل فشارهای آمریکا و رژیم صهیونیستی، صدور رای با تاخیر رو به رو شده است.

وی افزود: اکنون مردم بسیاری از کشورهای جهان نسبت به جنایت هایی که بر مردم فلسطین و لبنان رخ می‌دهد، واکنش نشان داده اند و تجمع های اعتراضی نیز برپا کرده اند و شاهد قطع روابط دیپلماتیک بین کشورهای آمریکای لاتین با رژیم صهیونیستی هستیم و از سوی دیگر آمریکا نیز در حال حمایت از تجاوزات رژیم صهیونیستی در فضای بین المللی است.

امنیت مرهون تلاش مجاهدان است

دبیر اجرایی نهمین اجلاسیه بین‌المللی «مجاهدان در غربت» نیز گفت: امنیت ما به واسطه تلاش مجاهدان در غربت تامین شده است تا ما بتوانیم در حوزه های فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی با امنیت تلاش کنیم و این در حالی است که فعالیت های برخی از این مجاهدان، بعد از شهادت آنان به اطلاع مردم رسانده می‌شود.

سید عمادالدین موسوی افزود: مردم امنیت خود را مرهون تلاش این مجاهدان می دانند و ما باید بتوانیم تلاش این مجاهدان را برای مردم تبیین کنیم.

دبیر اجرایی این اجلاسیه با اشاره به معرفی سید «عیسی طباطبایی» به عنوان یکی از مجاهدان در غربت که سال گذشته مورد تجلیل قرار گرفت، گفت: ایشان در طول نزدیک به ۵۰ سال فعالیت در لبنان معرفی نشده بود و این در حالی است که یکی از مهمترین اقدامات وی، تاسیس شبکه المنار لبنان با هدف نشان‌دادن واقعیت های رژیم صهیونسیتی است.

وی با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی در خصوص اینکه این جبهه هر روز در حال تقویت شدن است و حمایت از این جبهه و مردم لبنان یک فرض است، ادامه داد: رسانه های خارجی و معاند در حال وارونه نشان دادن اتفاق‌های جبهه م قاومت هستند و دفاع مشروع فلسطینیان را تجاوز و اقدامات ددمنشانه رژیم صهیونسیتی را دفاع مشروع بیان می‌کنند و از این رو ما وظیفه داریم تا دفاع از مظلومان و چرایی حمایت از آنان را برای مردم تبیین کنیم.

موسوی با اشاره به برپایی نهمین اجلاسیه مجاهدان در غربت در چند بخش مجزا، ادامه داد: بخش نخست این اجلاسیه بین‌المللی در «دمشق» سوریه و سپس در دهلی و «لکهنو» کشور هندوستان برگزار شد. همچنین بخش اصلی آن با حضور مهمانانی از ۲۶ کشور دنیا، شهریورماه امسال با پاسداشت خدمت شهید امیر عبدالهیان در دامغان استان سمنان برگزار شد.

وی اظهار کرد: اختتامیه این دوره عصر روز پنجشنبه ۲۶ مهر ماه و با حضور جمعی از خانواده شهدای مقاومت، شخصیت های ارشد لشگری و کشوری و جمعی از سفرای کشورهای محور مقاومت و برخی از کشورهای دیگر مقیم در تهران و با حضور دیپلمات های خارجی مستقر در شهر مشهد در تالار قدس حرم رضوی برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: همچنین صبح پنجشنبه و در بنیاد پژوهش های اسلامی و با حضور ۱۰۰ تشکل مردم نهاد داخلی و خارجی، هم اندیشی در حمایت از مردم فلسطین و لبنان برگزار می شود.

شهردار مشهد نیز با اشاره به الگو سازی مناسب برای مردم و به خصوص جوانان گفت: امام هشتم (ع) یکی از بزرگترین مجاهدانی است که در غربت به شهادت رسیدند و این انگیزه در مردم مشهد به عنوان خادمان بارگاه رضوی برای میزبانی از مراسم اختتامیه این اجلاسیه وجود دارد.

محمدرضا قلندر شریف افزود: این آمادگی نیز وجود دارد که از آوارگان مناطق مورد تهاجم رژیم صهیونیستی در لبنان، بتوانیم در شهر مشهد میزبانی کنیم.

روستای عبدیا در شهرستان دامغان استان سمنان خاستگاه رویدادی به نام «مجاهدان در غربت» بود که سال‌ها بعد به «اجلاسیه مجاهدان در غربت» به صورت استانی، ملی و سپس بین‌المللی ارتقا یافت و مسوولان و نمایندگانی از کشورهای مسلمان و حامی مقاومت در آن حضور می‌یابند.

شهید حسین امیرعبداللهیان از اهالی شهرستان دامغان و وزیر امور خارجه دولت سیزدهم که به همراه آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی در حادثه بالگرد به شهادت رسید، سال‌ها دبیر این اجلاسیه بود و امسال این اجلاسیه با هدف تکریم و پاسداشت این مجاهد فعال و با حضور خانواده شهید در حال برگزاری است.